Ruokavalio/elämäntapamuutoksesta (kananmunat)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä järkeä jättää keltuaiset pois, säilöä ne pakastimeen ja sit leipoa niistä tai tehdä uuniruokaa niistä? Muuttuuko se kokonaismäärä siitä jotenkin?

No ne leipomukset tehdään varmaan koko perheelle, jolloin per lätty sitä keltuaista tulee aikas paljon vähemmän.

Aivan, eli syön itse terveelliset valkuaiset ja epäterveelliset keltuaiset syötän perheelle, jottei oma kolesteroli nouse.

Aivan. Se keltuaisen määrä kun jaetaan koko perheelle, niin siitä tuskin kenenkään kolesteroli nousee.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Tuohan ei siis aromisuolaa olekkaan, vaan ihan yrttisuolaa.

Nimestä siis itse sen suomensin virheellisesti aromisuolaksi. :D
No mitäs järkeä niissä aromisuolissa sitten on, kun kerta tällainen yrttisuolakin on yhtä hyvää, ja ilman lisäaineita.

Niin, no onhan se aika pitkälti makuasiakin kummasta tykkää. :D

Mitä järkeä jättää keltuaiset pois, säilöä ne pakastimeen ja sit leipoa niistä tai tehdä uuniruokaa niistä? Muuttuuko se kokonaismäärä siitä jotenkin?

No ne leipomukset tehdään varmaan koko perheelle, jolloin per lätty sitä keltuaista tulee aikas paljon vähemmän.

Aivan, eli syön itse terveelliset valkuaiset ja epäterveelliset keltuaiset syötän perheelle, jottei oma kolesteroli nouse.

Just just. Jos esim itse jättää aamusta sen 2 kananmunan keltuista syömättä ja heittääkin nepäivällä lihapullataikinaan josta syö kuusi ihmistä niin 2munaa/6hlö on kuitenkin aika paljon vähemmän kolesterolia kuin 2munaa/1hlö.

tai vastaavasti käyttää leivonnaisiin, joita syö koko perhe tai vieraiden kanssa, jolloin henkeä kohden tulee paljon vähemmän kuin jos olisi syönnyt ne keltuaiset yksin.

Mutta jos et tajua, niin et tajua.

Kyllä se alkaa tällä menolla kasaantumaan perheelle, jos joka päivä kasaat 2 keltuaista. Sit vielä ruuanlaittoon tulee ehkä kokonaisiakin munia, ja nuo 14 keltuaista per viikko siihen päälle, kyllä siinä tulee varmasti muille liikaa, vaikka ne jakais koko perheelle.

Eikö keltuaisia voi pakastaa? Ja seuraavan kerran kun leivot tai teet jotain uuniruokaa niin heität keltuaiset sinne? Tosin jos joka amau syöt sen 3xkanamunan niin aika määrä keltuaisia on pian pakkasessa.

Eikös jotkut tehneet keltuaisista hiusnaamiota? Tai jotain vastaavaa koti-kosmetiikkaa? Kokeile googlata jos siitä innostut ;)
Tuossa on se ongelma että en juuri koskaan laita kotiruokaa...Tai jos laitan niin sitten se on jotain kanaa & riisiä eikä siihen kuvioon oikein keltuainen mahdu :D. Naamio kuulostaa hauskalta :).
Lopputulos taitaa kuitenki olla se, että syön munat keltuaisineen päivineen, mutta yritän vähentää määrää (2/aamu) ja lisätä siihen jotain muuta, vaikka sokerittoman jugurtin tai pari lisäksi. Tai sen ruisleivän ilman rasvaisia päällisiä. Aamupala sais kyllä mielellään olla aika tuhti.

Yhteistyössä