Ruokatietäjät auttakaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nälkäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nälkäinen

Vieras
Jouduin aloittamaan maidottoman dieetin vauvan allergian vuoksi (imetän siis).
Myöskään soija ja pähkinät eivät käy.
Olen tässä karppaillut pari kuukautta, mutta nyt tuntuu ruokavalio supistuneen liian pieneksi :/
En syö lihaa tai kanaa. Kananmunia käytän ruuanvalmistuksessa/leivonnassa, pelkiltään esim. keitettynä en saa niitä alas.

Kertokaas mistä ihmeestä saan tarpeeksi proteiinia, kun lihat, soija, maitotuotteet ja pähkinät ovat pois?

:(

siis onko sulta kaikki lihat poies? mä laihduin itse samassa tilanteessa 2 vkossa 7kg ja olin tosi heikkona vaikka yritin syödä mitä pystyin. banaania söin paljon, poronkäristystä, hirveä... multa oli pois myös viljat, jotkut vihannekset ja hedelmät...

toi karppailu on ehkä vähän huono nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
mä luulin et karppaajat just lihaa pääasiassa syö?

No ihan mainiosti ja hyvissä ruumiin voimissa on onnistunut karppaus+imetys ennen tätä soija/pähkinä/maitotuotteet kieltoa.
Mutta nyt taitaa mennä vähän liian tiukille kun on pudonnut koko mun ateriasuunnittelulta pohja.
Vauvan vointi tietysti tärkeintä.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Kalaa. Jos kananmuna käy, niin miksei sitten kana vähän vanhempanakin.
Avocado, katkaravut, simpukat ja poro ovat hyviä myös.

Itse en syö kanaa tai muutakaan lihaa. Ei siis liity mitenkään vauvaan tää mun lihattomuuteni.
Kalaa kyllä, mutta ei sitäkään joka päivä kahta kertaa jaksa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pavut ja linssit

Jep :) Linsseistäkin voi tehä monenlaista ruokaa.

Hei vilpitön kiitos :flower:
Kasvissyöjä muka olen ja linssit ihan unohtanut!! Mut käyköhän ne kuinka herkästi pienen masuun?

Kokeilemalla se selviää :)

En oikeestaan usko, että linsseistä tulis ongelmia.

Itse en syö kanaa tai muutakaan lihaa.

Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta, mikä logiikka on syödä kananmunia, mutta ei kanaa? Makuasia on tietysti hyvä syy, mutta eettistä tai muuta vastaava selitystä en heti keksi.

Kasvissyöjä ei syö kalaa! Tätä kuulee todella usein, ihmiset väittävät olevansa kasvissyöjiä vaikka syövät melkein päivittäin lihaa. Tuo tekee meille oikeille kasvissyöjille ruokailun nimittäin usein erittäin vaikeaksi, kun on meinattu jopa kanaa tunkea ruokaan... kalaa ja äyriäisiä tungetaan koko ajan "kun eihän ne ole lihaa". Duh... Kuhat eivät kasva puissa.

Pavuista ja linsseistä saa hyvin proteiinia jos ei soijakaan käy.

Itse en syö kanaa tai muutakaan lihaa.

Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta, mikä logiikka on syödä kananmunia, mutta ei kanaa? Makuasia on tietysti hyvä syy, mutta eettistä tai muuta vastaava selitystä en heti keksi.

No ihan kuule se makuasia. Ei maistu tietyt tuotteet, siinä se.

jossei ole paha maitoallergia, se nauta saattaa sopia. ja sitä varmaan kannattaisi sen aikaa ottaa ruokavalioon, kun imetysdiettaat. jos itsesi kuihdutat, loppuu maidontulo siihen..

No ihan kuule se makuasia. Ei maistu tietyt tuotteet, siinä se.

Tuohan helpottaa asiaa kummasti. Eli jos vastakkain ovat oman lapsen terveys ja omat makuelämykset, niin luulisi makuelämyksistä voivan tinkiä vähäksi aikaa lapsen edun nimissä. Itse ainakin söisin vaikka mädäntynyttä rottaa jos se vaikuttaisi positiivisesti lapsen ravintotilaneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
jossei ole paha maitoallergia, se nauta saattaa sopia. ja sitä varmaan kannattaisi sen aikaa ottaa ruokavalioon, kun imetysdiettaat. jos itsesi kuihdutat, loppuu maidontulo siihen..

En ole nautaa syönyt 15 vuoteen, ei ole mikään vaihtoehto alkaa nyt tämän takia väkisin syödä lihaa.

ei ole mikään vaihtoehto alkaa nyt tämän takia väkisin syödä lihaa.

Mitäpä sitä turhaan tämmöisen pikkuasian takia omia herkkiä makuhermoja alkaa rasittamaan. Voisikohan niitä ravintoaineita antaa vauvalle vaikka piikillä, ettei äidin vain tarvitse vaivautua asian takia?

ei ole mikään vaihtoehto alkaa nyt tämän takia väkisin syödä lihaa.

Mitäpä sitä turhaan tämmöisen pikkuasian takia omia herkkiä makuhermoja alkaa rasittamaan. Voisikohan niitä ravintoaineita antaa vauvalle vaikka piikillä, ettei äidin vain tarvitse vaivautua asian takia?

Juupa juu. En nyt viitsi edes kommentoida tähän mitään.

Ehkä turhaan aloin piruilemaan aloittajalle aiheesta, olisi pitänyt pitää yleisellä tasolla.

En vain pysty ymmärtämään ihmisiä, joille omat mieltymykset ovat tärkeämpiä kuin lapsen etu. Yksikin imettävä voivotteli ääneen, että kun se kala olisi niin terveellistä vauvalle, mutta kun hän (äiti) ei tykkää siitä. Ei allergiaa tms, vaan ei vain tykkään kalan mausta. Makuelämys vs. lapsen teveys, hmmm..., vaikea valita...

Luuletko "k" tosiaan että tuosta noin vain oma elimistöni edes tottuisi lihansyöntiin, jos olen puolet elämästäni (15v) ollut ilman? Olettaen että saisin ne lihanpalaset pysymään oksentamatta sisällä.

Yhteistyössä