Ruokatahrat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SK

Vieras
Heippa, ihan tällainen arkinen kysymys. Jos jollain olisi hyvä vinkki.
Millä saan lapsen vaatteista ( puuvilla bodyt esim ) ruokasose tahrat pois.
Olen käyttänyt pesuaineen lisäksi vanishä mutta silti jää joistain soseista varsinkin paidan kaulukselle ikäviä tahroja. Nolottaa vaan kun ollaan saatu joitain lainavaatteita, ja nyt niissä kivat tahrat. Ei kiva palauttaa...Olen yrittänyt kynsiharjalla ja saippualla vielä erikseen harjata ongelma kohtia mutta on vaan ja pysyy.

Luontaistuotekaupasta saa sellaista kuin sappisaippua.Sitä oli muistaakseni nestemmäisenäki mutta itselläni on palana.Olen kostuttanut vaatteet,saippuoittanut ja pitänyt hetken siinä saippua vedessä ja sitten vielä pessyt koneessa.Ovat lähteneet täysin puhtaiksi.Jopa omat äitiyspaitani sain sillä täysin puhtaaksi jotka sotkeutuivat jo viime kesänä eivätkä lähteneet millään muilla aineilla.Nyt pojan synnyttyä kuulin tuosta saippuasta ja päätin kokeilla.

Moikka, Laita vaatteet pesun jälkeen kuivumaan suoraan aurinkoon niin lähtee oikeastaan tahra kuin tahra mm. porkkana. Näin olen itse saanut kaikki puhtaaksi ja kuivatan auringossa myös rievut ym. Ainoa mikä lähtee vähän huomommin on ruusunmarja. Muille aurinko kyllä antaa kyytiä=)

Myös fairya kannattaa kokeilla tahraan. Ensin sitä suoraan tahralle, pieni vaikutusaika ja vaate koneeseen tavallisen pyykkiaineen kanssa. Meillä saatu ainakin porkkanatahrat näin pois. Tuoreet tahrat lähtee aina helpommin kuin monta päivää pyykkikorissa lojuneet.. Joten nopeus on myös valttia, heti likavaate koneeseen pyörimään jos mahdollista!:)

ootteko pessy 60asteessa? mulla lähtee ainakin ihan puhtaaksi, pesuaineena ihan ariel. vaikka vaatteissa on merkintä 30astetta,kyllä ne kerran sen 60asteen pesun kestää.

Ei kaikki vaatteet todellakaan kestä kuumempaa pesua kuin pesuohjelapussa!!! Varsinkin jos jotain painatuksia tai koristeita.
Ei kannata ostaa puuvillavaatteita, joita ei saa pestä 60asteessa, sillä puuvilla puhdistuuu vain 60asteessa. Lika alkaa pikku hiljaa pinttymään puuvillakuituun, jos sitä pesee jatkuvasti 40asteessa.

Tahrat pitää pestä heti tuoreeltaan, eikä hamstrata pyykkikoriin. Esim. nestemäistä Omoa kostutetulle tahralle suoraan hierotaan ja annetaan vaikuttaa hetken ja sitten normaali pesu. Itse käytän omo sensitiveä ja Omo color sensitiveä ja hyvin on toiminut.
sain juuri lahjaksi sappisaippuan enkä ole ehtinyt sitä vielä kokeilla.
Meidän pojan vaatteissa ei ole ainuttakaan ruokatahraa, vaikka olikin kova pulauttelija eli porkkanaa, mustikkaa yms. on ollut rinnuksilla useinkin.

Yhteistyössä