Ruokasooda...

• Viestiketjun aloittaja ellen
  • Ensimmäinen viesti
ellen
Moi,
olen kuullut tällaisesta että ruokasoodaa voisi käyttää hoidoksi valkovuotoon ja alapään kutinaan joka aiheutuu liiallisista maitohappobakteereista. Onkohan kenelläkään tietoa miten tämä hoito toteutetaan? Ripotellaanko sisään vaan vai tehdäänkö joku lios...?

Ella
Minulle on ainakin lääkäri alapään kutina ja kirvely oireisiin suositellut kokeilemaan soodakylpyjä pari kertaa pvä. Eli ohjeena: lämpimään veteen 4-5 ruokalusikallista ruokasoodaa ja sitten istumaan pesuvatiin tai vastaavaan... Tottakai voi olla muunlaisiakin ohjeita, mutta tällaisen olen saanut gyneltäni. Auttoi minulla hetkekellisesti oireisiin. Mutta hyvinkin voi sulla auttaa esim. jos vaan kutinaa, eikä kirvelyä mukana. Ja tottakai kovin henkilökohtaista varmaan kellä auttaa, kannattaa kuitenkin kokeilla, kun ei sooda kauheesti maksa.

En osaa ottaa kantaan tuohon liialliseen maitohappobakteeripitoisuuteen...Olen, kyllä kuullut, että on hyvä jos syö maitohappobakteereja suun kautta ja näin auttaisi ehkäisemään emättimen esim.hiivatulehduksia. Liiallisesta maitohappobakteeri pitoisuudesta "alapäässä" en ole kuullut, olen luullut tähän asti, että niitä ei voi olla liikaa...?

ellen
En oikein osannut kuvata kun en muistanut miten se meni ja mikä bakteeri oli kyseessä. Piti oikein tarkastaa labratuloksista. Papa-kokeessa todettiin oli sytolyysi (emättimen normaalibakteereiden tuottama tavallista runsaampi hapan emätinerite) eli Gyne sanoi puhelimessa, että voi aiheuttaa oireita kuten valkovuotoa ja kirvelyä, mutta ei ole vaarallista. Ennen menkkoja oireet yleensä pahempia kuin muulloin. Mahdollista kutinaa ja vuotoa voi kuulemma hoitaa tällä ruokasoodahoidolla, mutta koskapa silloin ei ollut mitenkään häiritseviä oireita ei tullut tarkemmin puheeksi mitä oikeasti pitäisi tehdä.

Kuulemma tätä luullaan usein hiiva-tulehdukseksi.

tehooko nämä myös?
Siis..olen kuullut jo vaikka mitä kotihoitokonsteja pimpin pikkuvaivoihin, eli etikkahuuhtelua, piimätamponijuttua, ja nyt tämä ruokasooda..mihin enää lääkäreitä ja lääkkeitä tarvitaan?
Vielä lisää muita 'kotikonsteja' ?

ellen
Katsotaan tehoaako. Olisihan se hyvä jos ei niitä lääkkeitä tarvitsisi käyttää vaan pehmeistä keinoista löytyisi apu pikkuvaivoihin eikä tosiaan tarvitsisi lääkärissä ihan joka vaivaa käydä valittamassa.

Tuskinpa tuosta nyt suurta haittaakaan on jos se vaivan syy jo kertaalleen on lääkärin ja labratestien vahvistama.

Yhteistyössä