Ruokarukous päiväkodissa

  • Viestiketjun aloittaja pöh
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Olisit siis myös oikein ilahtunut ja hyvilläsi jos muslimit, scientologit, wiccalaiset tai mormonit pitäisivät lapsellesi uskonnollisviritteisiä tilaisuuksia ja rukoiluttaisivat lapsia omien tapojensa mukaisesti?
ehkä se pieni kristitty lapsi löytäisi jotain vaikkapa scientologiasta :snotty:
Mun mielestä toi olisi ihan hyvä. Ällistyttävän moni aikuinenkaan kun ei esim tiedä, että satanismi ja saatananpalvonta ovat eri asioita. Joten voisi lapsille ihan hyvä, jos välillä olisi kivat saatananpalvontakekkerit.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja X:
Joo!:) Ei sitä tarvitse päiväkodissa muuta tehdäkään kuin kaikki uskontokuntien edsutajat vaan kertomaan omista jutuista, opettamaan rukouksia yms yksi toisensa jälkeen! ;)
Mä voisin ihan vapaaehtoistyönä lähteä tarharyhmien kanssa viemään uhrilahjoja pyhille paikoille :)

 
aina samat rähinät
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mitä pahaa?
Ei se vahingoita ketään.Voi olla että se pieni ateisti-lapsikin löytäisi siitä jotain, tai sitten ei, ei siitä haittaa ole.
Olisit siis myös oikein ilahtunut ja hyvilläsi jos muslimit, scientologit, wiccalaiset tai mormonit pitäisivät lapsellesi uskonnollisviritteisiä tilaisuuksia ja rukoiluttaisivat lapsia omien tapojensa mukaisesti?
ehkä se pieni kristitty lapsi löytäisi jotain vaikkapa scientologiasta :snotty:
Vois olla hyväki asia, niin ei lapsista tulis yhtä kielteisiä toisia ajattelutapoja kohtaan ku aikuiset on. "Mun lapset saavat itse päättää mihin uskovat mutta niille ei saa puhua mistään uskoista missään muodoissa ettei ne kuvittele satuja todeksi..."
 
X
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja X:
Joo!:) Ei sitä tarvitse päiväkodissa muuta tehdäkään kuin kaikki uskontokuntien edsutajat vaan kertomaan omista jutuista, opettamaan rukouksia yms yksi toisensa jälkeen! ;)
Mä voisin ihan vapaaehtoistyönä lähteä tarharyhmien kanssa viemään uhrilahjoja pyhille paikoille :)
Ja minä voisin tulla kertomaan lapsille, kuinka kauheita terroristeja me muslimit olemme...huoh..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Olisit siis myös oikein ilahtunut ja hyvilläsi jos muslimit, scientologit, wiccalaiset tai mormonit pitäisivät lapsellesi uskonnollisviritteisiä tilaisuuksia ja rukoiluttaisivat lapsia omien tapojensa mukaisesti?
ehkä se pieni kristitty lapsi löytäisi jotain vaikkapa scientologiasta :snotty:
Mun mielestä toi olisi ihan hyvä. Ällistyttävän moni aikuinenkaan kun ei esim tiedä, että satanismi ja saatananpalvonta ovat eri asioita. Joten voisi lapsille ihan hyvä, jos välillä olisi kivat saatananpalvontakekkerit.
mä kannatan enemmän uskonnoista kertomista aktiivisen uskonnon harjoittamisen sijaan.
Mutta siis mä en tiedä kovinkaan montaa kristittyä jotka suhtautuvat suopeasti siihen että heidän lapselleen opetetaan muiden uskontojen asioita ellei kyse ole uskonnontunnin teoreettisesta opetuksesta asian suhteen. Samat ihmiset kyllä ovat vaatimassa muilta heidän uskontonsa harjoittamista koska siinä ei ole mitään pahaa.
Pätee toki muuhunkin kuin lasten uskonnon opetukseen. Jostain syystä esimerkiksi naimisiin pitäisi mennä joidenkin mielestä mennä kristillisten rituaalien mukaan tai niiden henkilöiden mielestä ei muuten ole oikeasti naimisissa ja lapset pitäisi kastaa huolimatta siitä että vanhemmilla on joku ihan muu uskonto tai ei uskontoa ollenkaan. Kun eihän se haittaa mitään jos niin tekee ... :|
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
tai miksi ei voi vaan jäädä rukoushetkestä pois tai olla hiljaa? Ei kuitenkaan vaatia kaikkia tekemään samoin.
Mun mielestä olisi parempi, jos olisi erilaisia rukoushetkiä. Lapset oppisivat paljon enemmän ja se olisi varmasti lapsille antoisaakin.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
mä kannatan enemmän uskonnoista kertomista aktiivisen uskonnon harjoittamisen sijaan.
Mutta siis mä en tiedä kovinkaan montaa kristittyä jotka suhtautuvat suopeasti siihen että heidän lapselleen opetetaan muiden uskontojen asioita ellei kyse ole uskonnontunnin teoreettisesta opetuksesta asian suhteen. Samat ihmiset kyllä ovat vaatimassa muilta heidän uskontonsa harjoittamista koska siinä ei ole mitään pahaa.
Pätee toki muuhunkin kuin lasten uskonnon opetukseen. Jostain syystä esimerkiksi naimisiin pitäisi mennä joidenkin mielestä mennä kristillisten rituaalien mukaan tai niiden henkilöiden mielestä ei muuten ole oikeasti naimisissa ja lapset pitäisi kastaa huolimatta siitä että vanhemmilla on joku ihan muu uskonto tai ei uskontoa ollenkaan. Kun eihän se haittaa mitään jos niin tekee ... :|
Pienille lapsille usein hauskempaa on tekeminen kuin pelkästään teorioiden kuunteleminen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Olisit siis myös oikein ilahtunut ja hyvilläsi jos muslimit, scientologit, wiccalaiset tai mormonit pitäisivät lapsellesi uskonnollisviritteisiä tilaisuuksia ja rukoiluttaisivat lapsia omien tapojensa mukaisesti?
ehkä se pieni kristitty lapsi löytäisi jotain vaikkapa scientologiasta :snotty:
Ja suomenruåtsalaiset opettamaan omia tapojaan ja snapsilauluja! Voisi joku vaikka rakastua suomenruåtsalaiseen! :LOL:
 
No johan taas mielenkiintonen keskustelu,kuten aina tähän aikaan vuodesta! :whistle:
Mää oon pakana ja meidän perhe ei kuulu kirkkoon!
Mutta,kun me asumme maassa missä 90prossaa...vai miten se meni?,on luterilaisia niin eihän nuo mukulat voi välttyä kristinuskolta missään.Meillä saa mukulat itte päättää kouluikäsenä haluuvatko osallistua uskonnontunneille vai eivät sitä ennen osallistuvat.Nyt esim.8v neiti alkanut miettimään asioita ja kun heidän luokalla yksi ei osallistu uskonnontunneille,kerroin,ettei hänenkään tarvitse jos ei halua,mutta vielä toistaseksi haluaa,"kun kaikki muutkin" Ton ikäselle se ryhmään kuuluminen on vielä niin hemmetin tärkeetä.
Vanhin lapsistani(yli 20v) halus aikonaan käydä riparin ja suostuin.Palasi riparilta varmana asiastaan ettei halua kirkkoon kuulua.
Mutta tarhaikänen ei mielestäni vielä niin osaa sanoa ja joutuu aika ristiriitaseen tilanteeseen kun kaikki muut tekee jotain tarhassa,mutta kotona kielletään.Mää ajattelen,että lapset sais olla lapsia eikä joutuis uskonnon takia hämmennyksiin.Ja nyt sattuu olemaan niin,että joissakin tarhoissa se ruokarukous luetaan (ei meidän tosin)jne.Emmää usko,että noi tosta traumoja saa.Noi ruokalorut tai rukoukset on nykyään kuitenkin aika pliisuja.Ens viikolla tulee pastori tarhaa antamaan luterilaisille joulusiunauksen ja kauniisti tädit kysyivät osallistuuko meidän poika,sanoin että voi osallistua,mutta jos näyttää siltä että häntä alkaa ahdistaan niin josko voisivat tarkkailla ettei kuitenkaan mitään pakoteta ja tädit suostuivat.Ei toi poika ny yhdestä siunauksesta mee pilalle! =)
Kuten ei siittäkään,kun äitee menee ulos tekeen omia rituaaleja ja kyselee miksi teen niin,kerron hälle mihin mää uskon eli Luontoon.Mutten häntä aivopese uskomaan kuten mää.Mää haluun opettaa lapseni kunnioittamaan eri uskontoja ja tekemään omat valintansa myöhemmin!
Poika kysy yks päivä:eek:nko lohikäärmeitä olemassa?Mää vastasin etten ole nähnyt,poika kysy onko Jeesus olemassa?Mää:En ole nähnyt!
Tänään tarhassa täti kertoi Pojan kaverin asetelleen pihalle "susiansoja" ja meitin poika oli siittä kyselly kovasti,kai tostakin joku susiensuojelija vois vetää herneet nenään.
Elämä vaan on aika vaikeeta,muttei se mielestäni ole pienten lasten ongelma...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Olisit siis myös oikein ilahtunut ja hyvilläsi jos muslimit, scientologit, wiccalaiset tai mormonit pitäisivät lapsellesi uskonnollisviritteisiä tilaisuuksia ja rukoiluttaisivat lapsia omien tapojensa mukaisesti?
ehkä se pieni kristitty lapsi löytäisi jotain vaikkapa scientologiasta :snotty:
Mun mielestä toi olisi ihan hyvä. Ällistyttävän moni aikuinenkaan kun ei esim tiedä, että satanismi ja saatananpalvonta ovat eri asioita. Joten voisi lapsille ihan hyvä, jos välillä olisi kivat saatananpalvontakekkerit.
:LOL:
Tulipa mieleen tosi voimakas mielikuva.
"No niin pennut. Kerääntykäähän nyt mun ympärille. Se saa palkinnoksi tän elukan pää, joka arvaa mikä tää määkivä elukka tässä on, jonka kohta lahtaan Pimeyden Herralle. Eikö kukaan?" :ashamed: :D
 
m
Tällä palstalla kaikista asioista tehdään hirveen isoja juttuja!Suomessa päiväkodeissa on luettu pieni rukous ennen ruokaa iät ja ajat, miks ihmeessä se on nyt yhtä äkkiä aivan kamalaa?
Suvivirttä on laulettu aina ja sekin olis lopetettava, kun mamut ei voi olla mukana.Jääköön kotiin sitte.Perinteistä ei pidä luopua.Ruokarukous ym. pikku jutut ei ole mitään palvontaa, ne kuuluu aivan jokaiseen uskontoon!Jos ei satu uskomaan mihinkään, on hyvä aika vain hiljentyä.
 
aina ateisti
Itse kyllä muistan miten ahdistavaa oli, kun koulussa ekaluokasta lähtien oli pakko käydä kirkossa ja puhua jostain jeesuksesta ja jumalasta, kun tiesin että koko homma oli kusetusta. Ei kaikkia lapsia voi viedä kuin pässiä narussa, jotkut ovat tiedostavia yksilöitä nuoresta iästä huolimatta. Ja meillä ei siis kotona puhuttu suuntaan tai toiseen, itse sai valita mihin uskoo.

Ja muuten, Jeesus ei syntynyt jouluna, vaikka hänen syntymäpäivää silloin vietetäänkin. Joulua vietettiin jo ennen kristinuskoa ja kun kristinusko yleistyi, ympättiin silloin pyhiä yhteen, jotta pakanat olisi helpompi käännyttää. Jos ette usko, avatkaa hissankirjat. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mieltäisittekö ennen ruokaa lausuttavan lorun, joka kuuluu seuraavaasti
Kiitos, kiitos aamusta,
kiitos auringosta.
Kiitos leikin riemusta,
kiitos ravinnosta.. tunnustukselliseksi,uskonnolliseksi rukoukseksi?

Ton nyt vois yhdistää vaikka mihin uskontoon tai uskomukseen!
=) Eihän tossa mitään pahaa ole!!Vai pitäskö??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mieltäisittekö ennen ruokaa lausuttavan lorun, joka kuuluu seuraavaasti
Kiitos, kiitos aamusta,
kiitos auringosta.
Kiitos leikin riemusta,
kiitos ravinnosta.. tunnustukselliseksi,uskonnolliseksi rukoukseksi?

Ton nyt vois yhdistää vaikka mihin uskontoon tai uskomukseen!
=) Eihän tossa mitään pahaa ole!!Vai pitäskö??
ei minunkaan mielestäni =) tuli vaan mieleen, että olen ollessani töissä päiväkodissa lausuttanut lapsilla tuollaista lorua, ilman että erikseen asiaa tiedustelin jokaiselta vanhemmalta onko se heille soveliasta. Jos lorussa olisi nimetty vaikkapa Jumala, olisinkin kysynyt heiltä, ketkä eivät halua lastensa osallistuvan esim. srk.n aamunavauksiin, että onko se heille ok.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mieltäisittekö ennen ruokaa lausuttavan lorun, joka kuuluu seuraavaasti
Kiitos, kiitos aamusta,
kiitos auringosta.
Kiitos leikin riemusta,
kiitos ravinnosta.. tunnustukselliseksi,uskonnolliseksi rukoukseksi?
Kyllä!!!!

Jos halutaan esim. ruoasta kiittää, niin kiitetään esim. "Kiitos keittäjille". Nuo muka uskonnottomat lorut, jotka on väännetty uskonnollisista jättämällä sana "jumala" tms pois tai korvaamalla se "muka paremmalla", ovat aivan yhtä "paskoja" kuin ne alkuperäiset.


Annetaan kiitos siis sille, jolle se kuuluu. Ketähän tuossa siitä aamusta kiitetään? Entä auringosta? Jne.
 
Hienosti Ultramariini mielestäni toimit,kuten meitinkin päikyn tädit,aika harvassa varmaan enää päikyn tädit jotka paatoksella paapattaisivat lapsille omaa uskoaan =)
Joskus nää jutut menee vaan liian pitkälle,jotkut ovat sitä mieltä ettei punahilkkaa saa lukea päikyssä jne. mitä siellä kohta saa tehdä??
Mielestäni on hienoa,että ainakin täällä sekä koulu että päikyt ottaa huomioon lasten perheiden uskonnot tai uskonnottomuudet ja vedetään sitä kultasta keskitietä,jolloinka lapsikin oppii sitä suvaitsevaisuutta ja toisten huomioon ottamista!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mieltäisittekö ennen ruokaa lausuttavan lorun, joka kuuluu seuraavaasti
Kiitos, kiitos aamusta,
kiitos auringosta.
Kiitos leikin riemusta,
kiitos ravinnosta.. tunnustukselliseksi,uskonnolliseksi rukoukseksi?
Kyllä!!!!

Jos halutaan esim. ruoasta kiittää, niin kiitetään esim. "Kiitos keittäjille". Nuo muka uskonnottomat lorut, jotka on väännetty uskonnollisista jättämällä sana "jumala" tms pois tai korvaamalla se "muka paremmalla", ovat aivan yhtä "paskoja" kuin ne alkuperäiset.


Annetaan kiitos siis sille, jolle se kuuluu. Ketähän tuossa siitä aamusta kiitetään? Entä auringosta? Jne.
se jättää mielestäni tulkinnanvaran, itse en osaa selittää auringon syntyteoriaa, mutta ehkei lapset niin tieteellispohjaista lorua tarvitsekaan, joskaan eivät
sellaistakaan, että kiitos eineen valmistajan
kiitos ruoan kuljettajan
säästöt keittäjän pois vei
vaan ruoan saamme anyway
siis kiitos olkoon kaikkien
Saarioisten "äitien"
 
tarkka
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mieltäisittekö ennen ruokaa lausuttavan lorun, joka kuuluu seuraavaasti
Kiitos, kiitos aamusta,
kiitos auringosta.
Kiitos leikin riemusta,
kiitos ravinnosta.. tunnustukselliseksi,uskonnolliseksi rukoukseksi?

Ton nyt vois yhdistää vaikka mihin uskontoon tai uskomukseen!
=) Eihän tossa mitään pahaa ole!!Vai pitäskö??
ei minunkaan mielestäni =) tuli vaan mieleen, että olen ollessani töissä päiväkodissa lausuttanut lapsilla tuollaista lorua, ilman että erikseen asiaa tiedustelin jokaiselta vanhemmalta onko se heille soveliasta. Jos lorussa olisi nimetty vaikkapa Jumala, olisinkin kysynyt heiltä, ketkä eivät halua lastensa osallistuvan esim. srk.n aamunavauksiin, että onko se heille ok.
Minä nostan ison äläkän moisesta ns. uskonnottomasta lorusta, jossa ei nimetä kiitoksen kohdetta.

Kannattaa kysellä niiltä uskonnottomilta vanhemmilta, onko se ok. Saattaapi olla muitakin tarkkoja vanhempia, jotka eivät siedä moista ujuttamistaktiikkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mieltäisittekö ennen ruokaa lausuttavan lorun, joka kuuluu seuraavaasti
Kiitos, kiitos aamusta,
kiitos auringosta.
Kiitos leikin riemusta,
kiitos ravinnosta.. tunnustukselliseksi,uskonnolliseksi rukoukseksi?
Kyllä!!!!

Jos halutaan esim. ruoasta kiittää, niin kiitetään esim. "Kiitos keittäjille". Nuo muka uskonnottomat lorut, jotka on väännetty uskonnollisista jättämällä sana "jumala" tms pois tai korvaamalla se "muka paremmalla", ovat aivan yhtä "paskoja" kuin ne alkuperäiset.


Annetaan kiitos siis sille, jolle se kuuluu. Ketähän tuossa siitä aamusta kiitetään? Entä auringosta? Jne.
se jättää mielestäni tulkinnanvaran, itse en osaa selittää auringon syntyteoriaa, mutta ehkei lapset niin tieteellispohjaista lorua tarvitsekaan, joskaan eivät
sellaistakaan, että kiitos eineen valmistajan
kiitos ruoan kuljettajan
säästöt keittäjän pois vei
vaan ruoan saamme anyway
siis kiitos olkoon kaikkien
Saarioisten "äitien"
:LOL: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tarkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mieltäisittekö ennen ruokaa lausuttavan lorun, joka kuuluu seuraavaasti
Kiitos, kiitos aamusta,
kiitos auringosta.
Kiitos leikin riemusta,
kiitos ravinnosta.. tunnustukselliseksi,uskonnolliseksi rukoukseksi?

Ton nyt vois yhdistää vaikka mihin uskontoon tai uskomukseen!
=) Eihän tossa mitään pahaa ole!!Vai pitäskö??
ei minunkaan mielestäni =) tuli vaan mieleen, että olen ollessani töissä päiväkodissa lausuttanut lapsilla tuollaista lorua, ilman että erikseen asiaa tiedustelin jokaiselta vanhemmalta onko se heille soveliasta. Jos lorussa olisi nimetty vaikkapa Jumala, olisinkin kysynyt heiltä, ketkä eivät halua lastensa osallistuvan esim. srk.n aamunavauksiin, että onko se heille ok.
Minä nostan ison äläkän moisesta ns. uskonnottomasta lorusta, jossa ei nimetä kiitoksen kohdetta.

Kannattaa kysellä niiltä uskonnottomilta vanhemmilta, onko se ok. Saattaapi olla muitakin tarkkoja vanhempia, jotka eivät siedä moista ujuttamistaktiikkaa.

Okeastiko noin ajattelet?

Entä jos kiittää sitä, että on aurinko eikä esim. sade? Että on kiva päivä ollut yms? Pitääkö aina nimetä tietty juttu, että voi sanoa kiitän tästä ja tästä?

Ei ihme jos tulee katkeria ja happamia ihmisiä, kun ei osata olla kiitollisia siitä mitä on. Voihan sitä kiittää vaan siksi, että tänään on ollut kivaa, vaikka tarhatätien toimesta. On kyllä hassua jos lorussa pitää olla ehdottomasti sana "täti" tai "äiti" tai "isi" tai mikä tahansa kiitos kohde. PIeni lapsi mieltää siihen sit kenet haluaa. Jos kukaan ei puhu Jumalasta, niin ei kai pieni lapsi edes tajua sun logiikalla, että Jumalaa nyt kiitetään ???

Ihme nipoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja tarkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mieltäisittekö ennen ruokaa lausuttavan lorun, joka kuuluu seuraavaasti
Kiitos, kiitos aamusta,
kiitos auringosta.
Kiitos leikin riemusta,
kiitos ravinnosta.. tunnustukselliseksi,uskonnolliseksi rukoukseksi?

Ton nyt vois yhdistää vaikka mihin uskontoon tai uskomukseen!
=) Eihän tossa mitään pahaa ole!!Vai pitäskö??
ei minunkaan mielestäni =) tuli vaan mieleen, että olen ollessani töissä päiväkodissa lausuttanut lapsilla tuollaista lorua, ilman että erikseen asiaa tiedustelin jokaiselta vanhemmalta onko se heille soveliasta. Jos lorussa olisi nimetty vaikkapa Jumala, olisinkin kysynyt heiltä, ketkä eivät halua lastensa osallistuvan esim. srk.n aamunavauksiin, että onko se heille ok.
Minä nostan ison äläkän moisesta ns. uskonnottomasta lorusta, jossa ei nimetä kiitoksen kohdetta.

Kannattaa kysellä niiltä uskonnottomilta vanhemmilta, onko se ok. Saattaapi olla muitakin tarkkoja vanhempia, jotka eivät siedä moista ujuttamistaktiikkaa.

Okeastiko noin ajattelet?

Entä jos kiittää sitä, että on aurinko eikä esim. sade? Että on kiva päivä ollut yms? Pitääkö aina nimetä tietty juttu, että voi sanoa kiitän tästä ja tästä?

Ei ihme jos tulee katkeria ja happamia ihmisiä, kun ei osata olla kiitollisia siitä mitä on. Voihan sitä kiittää vaan siksi, että tänään on ollut kivaa, vaikka tarhatätien toimesta. On kyllä hassua jos lorussa pitää olla ehdottomasti sana "täti" tai "äiti" tai "isi" tai mikä tahansa kiitos kohde. PIeni lapsi mieltää siihen sit kenet haluaa. Jos kukaan ei puhu Jumalasta, niin ei kai pieni lapsi edes tajua sun logiikalla, että Jumalaa nyt kiitetään ???

Ihme nipoja.
Joo!(mää siis pakana eikä kuuluta kirkkoon) enkä kiellä lapsiltani moisia loruja enkä edes uskonnontunteja kunnes toisin sanovat ja jos eivät se on heidän asiansa...mulle on yks hailee jos mun mukula on kristitty tai muslimi tai ateisti tai pakana kuten määkin,mutta annan sen valinnan vapauden. kuitenkin tässä maassa suurinosa on kristittyjä..so?Se on JÄNNÄÄ,että voitas kulkee sitä kultasta keskitietä...mutta sekin on väärin..eli mun pitäs ryhtyä barrikaadeille,että kaikille mukuloille opetetaan muinaissuomalaista uskoa...luonnonsuojelijat kieltäis puna-hilkan lukemisen..monikansallisten yhtiöiden vastustajat vaatisivat tiettyä ruokaa päikkyihin tai joku vaatis ettei kumppareita saa käyttää päikyssä kun se on niin VÄÄRIN jne.jne. loputon suo!
Eikös lapset pidä opettaa suvatsevaisuuteen ja elään tässä maailmassa,niin raadollinen kuin se onkin,eikä vaan vastustaa kaikkea!!
Jostain syystä tuli mieleeni kun mutsini pakotti mut aina lukeen isämeitää ennen nukkumaanmenoa(itse kusetti ihmisiä muka ennustamalla ja hakkas mua ja hyväksikäytti)Mää sitten pienessä päässäni mietin,että mun pitää sitä isämeitää toistella niinkauan,että jesse mut hyväksyy ja itkua väänsin,kun nukutti mutta piti rukoilla....

:( Kunnes muistin isoisäni sanat:luonto rakastaa sua aina,vioistasi huolimatta!! =)
 

Yhteistyössä