Ruokaohjeita alkeellisiin oloihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neytiri

Aktiivinen jäsen
Nyt tarvitsisin vinkkejä helppoihin mutta silti ravitseviin ruokiin joita voisi tehdä, kun käytössä on kaasuliesi, mikroaaltouuni, vedenkeitin ja kaasugrilli. Grillissä on päällä 3 levyä ja paistotasolla lämpö tulee yläpuolelta, ei alta niinkuin normaalissa grillissä. Uunia EI siis ole.

Ruoka pitäisi maittaa sekä 1,5v ikäiselle taaperolle, ja meille aikuisille.
Vinkkejä tarvitaan paljon, koska olemme näissä alkeellisissa oloissa kuukauden.
Jääkaappi on pieni ja käytössä on vain pakastelokero, ei kunnon pakastinta.

Kiitos kovasti teille jotka viitsitte kirjoittaa ohjeita, tai linkittää niitä. :flower:

Alkeelliset olot on mun mielestä sillon jos ei ole sähköä, juoksevaa vettä ja kunnon välineitä.

Sulla on kaikki muu paitsi tavan uuni, ei pitäs olla mikään ongelma. Voit siis tehdä ihan tavallista ruokaa.

Ai että näin fiksuja ihmisiä täällä on. Eli mun mielestä on alkeellista jos ei ole uunia, eikä miljoonaa kattilaa, eikä pakastinta, ja ei emme ole talvella liikkeellä, vaan ulkomailla lämpimässä. Rajoitteita on mielestäni pieni säilytystila, siis todella pieni jääkaappi, kippojen ja kulhojen yms. puute. Mutta ihan miten vaan.
Tarkotin lähinnä, että semmosia ruokia mitkä on nopeita ja semmosia että ei tartte olla mitään sairasta jääkaappia, jotta voi varastoida kaikki ne aineet.
Olemme siis asuntovaunuolosuhteissa, ja jokapaikassa ei välttämättä ole sitä sähköäkään.
Koko päivää en siis tahtoisi viettää hellan ääressä, ja mitään kamalan höyrystävää en voi tehdä, muuten meillä on kostea vaunu.

Ja vesi pitää aina kantaa kaupasta, juoksevaa ei siis ole. Tai on mutta se ei ole juomakelpoista, joten en tee siitä ruokaakaan. Välineitäkin on tosi rajallisesti.

Kiitos vaan, Nipsukka :flower: . taisi olla ainoa kiltti ja ystävällinen vastaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Ai että näin fiksuja ihmisiä täällä on. Eli mun mielestä on alkeellista jos ei ole uunia, eikä miljoonaa kattilaa, eikä pakastinta, ja ei emme ole talvella liikkeellä, vaan ulkomailla lämpimässä. Rajoitteita on mielestäni pieni säilytystila, siis todella pieni jääkaappi, kippojen ja kulhojen yms. puute. Mutta ihan miten vaan.
Tarkotin lähinnä, että semmosia ruokia mitkä on nopeita ja semmosia että ei tartte olla mitään sairasta jääkaappia, jotta voi varastoida kaikki ne aineet.
Olemme siis asuntovaunuolosuhteissa, ja jokapaikassa ei välttämättä ole sitä sähköäkään.
Koko päivää en siis tahtoisi viettää hellan ääressä, ja mitään kamalan höyrystävää en voi tehdä, muuten meillä on kostea vaunu.

Ja vesi pitää aina kantaa kaupasta, juoksevaa ei siis ole. Tai on mutta se ei ole juomakelpoista, joten en tee siitä ruokaakaan. Välineitäkin on tosi rajallisesti.

Kiitos vaan, Nipsukka :flower: . taisi olla ainoa kiltti ja ystävällinen vastaus.

Niin, kannattaa kertoa vai osa aloituksessa ja ihmetellä miksi ei saa mieleisiään vastauksia. Ainakaan mä en nähnyt aloituksessa mainintaa astioiden puutteesta tai siitä että olette lämpimässä.
Mutta säilykkeethän on näppäriä, esim tonnikala, pasta, tomaattikastike jne. Siis noista saa helpolla tonnikalapastan aikaiseksi.

Joo myönnän, että huonosti muistan usein mainita aloituksessa kaiken oleellisen. Anteeksi siitä.
Mutta jos mä kerron että on alkeelliset olosuhteet, niin eikö sillä perusteella vois kuitenkin jotain ehdottaa? Noh my bad.
Ideana kuitenkin oli, että mä en koko lomaani tahtoisi viettää keittiössä. Siksi toivoin nopeita ruokaideoita/vinkkejä.
Kiitos tosta vinkistä!

Alkuperäinen kirjoittaja ei oo totta taas:
Onko noi Alkeelliset olot??? :laugh:

Niinpä :D. Me asuttiin useampi vuosi siten, että oli vain kaasuhella (ilman uunia) ja pallogrilli, ja syötiin hyvin joka päivä :)

Ap; erilaisia pastaruokia, nopsaan paistuvaa kanaa/jauhelihaa...ja keittoja. Kaikenlaista säilykettä & kuivatavaraa hyödynnät.

Sitten voisi ajatella jotain perunamuusijauheita jotka säilyy lämpimässä. Ja kaikenlaiset valmiit ateriakastikkeet (esim Uncle Bens) on mun mielestä oikein hyviä. Niihin lisätään kana, liha tai kasvikset ja sitten jotain lisukkeeksi.
Ja jotain muutakin mulla oli mielessä mutta unohtui :D Saa nähdä jos tulee kohta mieleen.

Niin siis siksi kyselen että mua mietityttää tommosten valmispöperöiden suolaisuus.. eikö ne oo kauheen suolasia? siis tommoset puolivalmiit?
Mimmosta kuivatavaraa?
Mä olen ehkä sitten tottunut siihen että mulla on uuni. Sillä saa terveellisempää ruokaa ja sitä on usein pariksi päiväksi. En ole vuosikausiin tehnyt mitään pieniä satseja, vaan isompia monen päivän ruokia. Nyt en jotenkin keksi semmosia päivän ruokia.

Mä oon ääriolosuhteissa (ei jääkaappia, retkikeitin, niukasti astioita) tehnyt mm. seuraavanlaista:

pussi valmista italianpata-ainesta, makaronia (vähentää suolaisuutta), soijarouhetta (jauhelihan sijaan, säilyy huoneenlämmössä ja riittoisaa)

nuudelwok: auringonkukansiemeniä, pähkinöitä, muutama porkkana, pala paprikaa, pari herkkusientä (eli sentyyppisiä kasviksia, mitä voi ostaa tarpeen mukaan kappaleina), muutama levy currynuudeleita

makaronia, purkki papuja tomaattikastikkeessa, purkki tomaattipureeta, pizzamaustetta, pippuria

riisiä, soijasuikaleita keitettynä ja paistettuna (lämpimässä säilyvä korvike esim. kanalle), purkki jotain valmista hapanimeläkastiketta

pussimuusia, bolognesekastiketta joko pussista tai valmiista säilykkeestä + soijarouheesta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon ääriolosuhteissa (ei jääkaappia, retkikeitin, niukasti astioita) tehnyt mm. seuraavanlaista:

pussi valmista italianpata-ainesta, makaronia (vähentää suolaisuutta), soijarouhetta (jauhelihan sijaan, säilyy huoneenlämmössä ja riittoisaa)

nuudelwok: auringonkukansiemeniä, pähkinöitä, muutama porkkana, pala paprikaa, pari herkkusientä (eli sentyyppisiä kasviksia, mitä voi ostaa tarpeen mukaan kappaleina), muutama levy currynuudeleita

makaronia, purkki papuja tomaattikastikkeessa, purkki tomaattipureeta, pizzamaustetta, pippuria

riisiä, soijasuikaleita keitettynä ja paistettuna (lämpimässä säilyvä korvike esim. kanalle), purkki jotain valmista hapanimeläkastiketta

pussimuusia, bolognesekastiketta joko pussista tai valmiista säilykkeestä + soijarouheesta

Kiitos :) näitä vois jo kokeillakkin. Mutta mistä saa currynuudeleita? En oo koskaan kuullukkaan, riisi ja munanuudeleita tiedän olevan.

Ja pitääkö niitä soijasuikaleita keittää kauankin (ettei se koko vaunu ole huurussa)??

Siis niitä saa ihan tavallisista kaupoista, ne on vaan tavallisia nuudeleita, missä on se currymaustepussi mukana.

Ei ne vaadi kuin jonkun 10min keittoajan ne soijasuikaleet. Keittovesi kannattaa maustaa aika voimakkaasti, koska ne eivät itsessään maistu miltään. Pannulla paistaessa voi vielä lisätä vaikka soijakastiketta. Nuo on ihan kätevää hätävaraa pitää kaapissa aina.

Niin siis siksi kyselen että mua mietityttää tommosten valmispöperöiden suolaisuus.. eikö ne oo kauheen suolasia? siis tommoset puolivalmiit?
Mimmosta kuivatavaraa?
Mä olen ehkä sitten tottunut siihen että mulla on uuni. Sillä saa terveellisempää ruokaa ja sitä on usein pariksi päiväksi. En ole vuosikausiin tehnyt mitään pieniä satseja, vaan isompia monen päivän ruokia. Nyt en jotenkin keksi semmosia päivän ruokia.

Ainakin osa Uncle Bens -kastikkeista on lisäaineettomia :)

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Mimmosta kuivatavaraa?

Ainakin osa Uncle Bens -kastikkeista on lisäaineettomia :)

Mutta onko suola lisäaine?

Mä "lantraan" niitä ateriakastikkeita vedellä ja vähennän suolaa muusta ruoasta (esim riisistä), samoin noihin valmiisiin pussiruokiin lisään pastaa tai riisiä, niin ne ei ole niin suolaisia.

pastaa tomaattipohjasilla kastikkeilla, eli ei oikeastaan mitaan raaka-aineita tarvitse pitaa kylmassa, munakkaat, salaatit, letut, wrapit esim kanalla ja salaatilla, saisitteko te ulos pienen grillin? Silla kanaa, lihaa, kasviksia ym. ota paikallisista oppia, veikkaan etteivat kayta uunia niin paljon kuin mihin suomessa on totuttu. Kannattaa myos etsia paikallisia edullisia ruokapaikkoja, monesti suomen hintatasoon verrattuna todella edullisia ja todella maukasta tuoretta ruokaa!

Yhteistyössä