Ruokalistoja diabeetikoilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pullero2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pullero2

Vieras
Hei.

Te joilla on todettu raskausdiabetes, millaista ruokavaliota olette noudattaneet?
Etsin nyt ihan valmiita ruokalistoja, että jos joku on täyttänyt ruokapäiväkirjaa tms.
niin se olisi juuri se mitä etsin.

Itse syön tällä hetkellä seuraavasti:

aamupala klo 6: 2 leipää,oivariinia, juustoa, kinkkua, kurkkua ja kuppi kahvia

lounas klo 11: perusruokaa (esim.peruna/riisi/pasta & kastike, tai keittoa)
ja salaattia, lasi maitoa, lasi vettä

päivällinen klo 17: perusruokaa, salaattia, maitoa, vettä

iltapala klo 20: leipää ja teetä

Joskus syön jonkun suklaapatukan tai jäätelöpuikon.
Pyrin juomaan n. 1-3 l vettä/päivä.

Painoni nousi ensimmäisten viikkojen aikana nelisen kiloa, eikä sen jälkeen ole noussut yhtään.
Nyt rv 18 ollaan edelleen siinä + 4 kg:ssa. BMI on 29, joten yritän syödä järkevästi tästä loppuun asti, joskus sallin itselleni jotain herkkua.

Hieman ihmettelen, miten pärjäät klo 6:sta klo 11:een sekä klo klo 11:sta klo 17:ään ilman mitään. Suositus kai on, että ruokavälit ovat vain max 4 tuntia. Itse söisin suklaapatukoiden sijasta välipalana esim. hedelmiä, rasvatonta jugurttia marjoilla tms. Muuten kyllä sokerit notkahtavat tosi pahasti.

Sanoo toinen, jolla oli BMI 29 ennen raskautta eikä raskausdiabetesta. Nyt viikkoja on melkein 38 asti ja kiloja tullut alusta n. kuusi lisää.

Hei. Ja kiitos vastauksestasi.

Siis mun turpoaa vatsa aivan järkyttäväksi joka ruokailun jälkeen, enkä kertakaikkiaan pysty syömään mitään moneen tuntiin. Ruoka ei vain laske.
Mun pitäisi varmaan alkaa syömään pienempiä aterioita ja useammin.
Yritän opetella.
Voi kun pystyisin tuohon sinun suoritukseesi.
Oletko ollut kokonaan ilman herkkuja?

Hei,

Tuo annoskoon pienentäminen auttanee ähkyyn. Eri vaiheessa raskautta on erilainen olotila masusssa. Mulla on ollut kaikkea jatkuvasta nälästä helposti tulevaan kylläisyyden tunteeseen. Kannattaa kuunnella kroppaansa siinä. Mulla on ollut periaatteena lautasmalli ja siinäkin voi tuntemuksen mukaan välillä lisätä esim. kasvisten määrää ja vähentää esim. hiilareiden määrää. Mutta mulla ei tosiaan ole eikä ole ollut raskausdiabetesta, vaaka vain näyttää normaalitilassakin mitä näyttää.

Kyllä mä olen välillä herkutellut, mutta olen ahkerasti käynyt päivittäin kotivaa'alla ja sehän näyttää kyllä heti, jos on tullut liikaa herkuteltua. Mulla oli talven aikana sattumoisin pari vatsatautia viikkojen 25-30 tienoilla ja niiden myötä säästyin ylimääräisiltä kiloilta. Hyvä niin, koska mulla on tullut nyt loppuraskaudesta ihan muutamassa viikossa pari kiloa lisää. Tässä kun ei pysty enää liikkumaan entiseen malliin niin kaloreiden kulutus vähenee.

Mutta ei kannata liikaa stressata painostaan. Mulle tuli esikoista odottaessa yhteensä 10 kiloa lisää ja kaikki jäi synnärille ja imetyksen myötä laihduin vielä parisen kiloa. Mutta toki kun painoindeksi on mikä on, kiloja ei pitäisi raskaana ollessa tulla paljon. Siinä joutuu itsekin fyysisesti melko koville.

Minäkin antaisin sinulle neuvoksi tihentää ruokailuvälejä. Vuosi sitten raskausdiabeetikkona "jouduin" syömään vähintään 3 tunnin välein, oli nälkä tai ei. Mutta ne syödyt määrät olivat hyvin pieniä. Aamulla (n.klo 7) söin 2 leipää yhdellä leivänpäällisellä. Juomana oli vesi, koska maito aamusella nosti sokereita liikaa. Klo 10 piti syödä pieni hedelmä, vaikkapa puolikas pieni banaani. Klo 12 syötiin normaali lounas ilman sokerisia jälkiruokia. Klo 14 taas pieni välipala. Klo 17 normaali päivällinen. Ja viimeiseksi vielä pieni iltapala. Painoindeksini ennen raskautta oli 22, eli en ollut ylipainoinen. Raskauden aikana kiloja tuli 8, jotka kaikki (+vähän ekstraa) lähti synnytyksen aikana pois.

Minä tein virheen siinä, että söin liikaa hedelmiä. Niitä kun sai syödä päivässä max. 2kpl. En tiennyt tätä alussa ja silloin sokerit heitteli. Piti myös muistaa, että kokonainen iso banaani vastasi kahta hedelmää. Myös viinirypäleet ovat todella sokerisia. Sokerisia makeisia, leivonnaisia, jäätelöä, limsaa, mehuja, suklaata, muroja, mysliä yms. en syönyt raskauden aikana ollenkaan, en myöskään juurikaan vaaleaa leipää. Hyvin pysyivät sokerit aisoissa. Synnytyksen jälkeen saatu ensimmäinen pulla maistuikin sitten niin makealta ja hyvältä!

Osaako kukaan sanoa, miten raskausdiabeetikolla satunnainen herkuttelu vaikuttaa esim. vauvan kokoon? Onko haittaa/vaikutusta mikäli pitää herkuupäivän kerran viikossa?

Hei! ja kiitokset myös ex-raskausdiabeetikolle!

Siirryin ns. vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, ja toistaiseksi on vatsan turvotuskin pysynyt poissa! Yritän siis parhaani mukaan pysytellä erossa valkoisista jauhoista, sokerista yms. Hedelmiä syön, mutta kiitos exälle tiedosta, vain 2 annosta per päivä.

Raportoin tänne painonousuani ja ruokavaliota aina välillä, jos vaikka joku toinenkin olisi samassa jamassa.. :)

Yhteistyössä