Ruokalista

Mä kypsyin lopullisesti siihen, että päivittäin mietitään, että mitäs meillä tänään syödään. Ilmoitin miehelle ja pojalle, että nyt on mahdollisuus kertoa, mikä ruoka maistuu. Periaatteena kerran viikossa soppaa, kerran kalaa, lihaa, kanaa jne. Tehtiin 3 viikon kiertävä lista. Itse olen tyytyväinen, tosin vasta on 3 päivää toteutettu, mutta kuitenkin. Ruokaostoksilla käyntikin on huomattavasti helpompaa. Suosittelen.
Kuinka moni uskaltaa tunnustaa käyttävänsä ruokalistaa? :wave:
 
mä tein ennen joulua aina viikon(tulevan viikon siis) ruokalistan ja nyt meinasin taas tehdä ensi viikolle sellaisen+tästä eteenpäin jatkaa ruokalistaperinnettä...välillä tulee lipsumisia, mutta helpottaa kaupassa käyntiä jne...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2005 klo 12:38 aramanda kirjoitti:
mä tein ennen joulua aina viikon(tulevan viikon siis) ruokalistan ja nyt meinasin taas tehdä ensi viikolle sellaisen+tästä eteenpäin jatkaa ruokalistaperinnettä...välillä tulee lipsumisia, mutta helpottaa kaupassa käyntiä jne...

Äityli: *pieni vinkki* eikös tuo 3 tai useamman viikon ruokalista voisi toimia niinkun, että tarjoukset voi hyödyntää ja laittaa pakkaseen ruoka-aineet.valmistaa sitten, kun on ko ruuan "aika"
hups, oli tarkoitus tulla tuohon edelliseen avaukseen...


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2005 klo 10:21 mammutti kirjoitti:
Palsternakka, jaksaisitko/ehtisikö kirjoittaa teidän kiertävän listan tänne. Saisin siitä meidänkin talouteen ideoita. Kiitos! :flower:
Tässäpä tuo tulee (salaatteja/raasteita en oo listannut, mutta joka päivä niitä syödään):

1. viikko
- jauhelihakeitto
- lohta
- muussi+broilerisuikaleet
- possunleikkeet
- kalkkunamunakas (kalkkunasuikaleista)
- tomaattisilakat
- kanakeitto

2. viikko
- hernekeitto
- uunikala (seitiä)
- muussi ja jauhelihakastike
- broileria
- lohikiusaus
- nakit ja ranskalaiset
- lihamureke

3. viikko
- kalakeitto
- uunimakkara
- muussi ja broilerin rintapalat
- kinkkukiusaus
- makaroonilaatikko
- karjalanpaisti
- leipäpaistos

Siinä. =) Joskus kun on soppaa, voi olla et sitä syödään parikin päivää. Sit jää joku ruoka siltä viikolta pois. Oon nyt tehny niin, että valitsen viikon listasta kulloinkin sen päivän ruuan, ei siis oo et maanantaisin on aina soppa, kun se on listassa ekana. (sekavaako?)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2005 klo 17:40 koukero kirjoitti:
mikä on leipäpaistos kiinnostaa otin listan muuten talteen kiitos vinkeistä. ;)

Se on semmoinen vähän kun korvikepitsa. Vuokaan sipastaan öljyä, sit leivänpaloja (tumma tai vaalea, kuin vaan), sit makkaranpaloja, purjoo, tomaattia, herkkusieniä (mitä nyt kaapista löytyy) ja lopuksi juustot päälle. Kaiken kruunaa munamaito. Ja ei kun uuniin. :p Maistuu ainaskin meijän poppoolle.
 
kikka3 harmaana
Mulla on 6 viikon ruokalista,
Vinkiksi listan laatijoille: lehdissä on usein koulujen ruokalistat - niistä voi ottaa jotan ja sitten meillä otettiin noin 20 eniten maistuvaa ruokaa tuossa 6 viikon listassa on joitakin ruokia kaksi kertaa. Ja sitten sovelletaan välillä + pakastin ahkerassa käytössä.
 
Kiitokset Palsternakalle ruokalistasta! Itse olen käyttänyt jo vuoden verran 4 viikon ruokalistaa, jota aina silloin tällöin muokkaan vuodenaikojen mukaan. Juuri ajattelin vaihtaa taas listaa ja kivoja vaihtoehtoja tuli Palsternakan listasta. Edellisen illan päivällinen on myös meillä seuraavan päivän lounas.
Uuniperuna ja tacot, joilla joskus viikonloppuisin herkuttelemme, uppoavat myös tenaviin.
Nautinnollista viikonloppua :)
 
Lumi-Tuuli-81
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2005 klo 19:40 Äityli kirjoitti:
meillä oli käytössä, mut sit tarjoukset osu harvoin yksiin listan kans joten on lipsuttu listan käytöstä
Mitä tarjouksii tarkoitat? Lihathan esim voi pakastaa. Aamulla päivänliha jääkaappiin sulamaan. Silleen mä itte toimin ja saa hyödynnettyy tarjouksetkin ;) Ja itse en kans niin orjallisesti noudata listaa, välillä teen vaan mahdollisemman äkkii ruokaa.

Mutta kaupassa käynnit hoidan aina niitten listojen mukaan (ei tuu turhia ostoksia :whistle: )
 
meillä toimii niin että jääkaapin ovessa on lista johon kirjotetaan toiveruokia kun tulee mieleen (kun ei niitä kauppaan lähtiessä kumminkaan muista) ja siitä sit katellaan mitä on kaapissa ´ja mitä pitää ostaa ja viivaillaan yli sitä mukaa.
 

Yhteistyössä