ruokalajien "paremmuudesta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Tai siis..no..

Jos ajatellaan niin, et pitää ruoka olla lämmintä tai sen pitää olla "tietyssä muodossa" ollakseen hyvää.

Meillä esim syödään vihreää-salaattia+perunasalaattia ja broiskua ja varmasti on terveelisempää kuin esim broilerikiusaus, jossa kermaa..(toki meillä syödään sitäkin..)

Tai jonkun mielestä makkarasoppa on hyvä, mut lämpimätleivät ei..

Sopan kanssa nautitaan pari leipää missä juustoa päällä..niin eikö se ole ihan sama, kun tekee siitä leivästä, makkarasta ja juustosta sen lämpimän leivän, ja keitettyjen kasvisten tilalla syö salaattia ja raasteita..

Tai kasvissosekeitto, eikö ne kasvikset voi syödä paloina raakana, tai raasteena?

tai joku kinkku-pasta, sehän on samaa ku italiansalaatti..

Mitäs ootte mieltä? B)

Ite oon kyllä kaikkiruokainen, mut kyllähän se kypsennystapa muuttaa makua; eihän keitetty/raaka/paistettu peruna maistu samalle. B)

Ja mä tykkään kyllä keitetystä ja paistetusta, mutten raa'asta. :D

Noh, lämmin ruoka on vain harvoin ravitsemuksellisesti parempaa kuin tuoreena syöty ruoka. Keitetyssä porkkanassa on siis aina vähemmän ravintoaineena kuin tuoreena syödyssä porkkanassa. Kylmä paahtopaisti, piparjuurella maustettu kermaviilikastike, paloitellut kypsentämättömät porkkanat, kukkakaali ja kesäkurpitsa sekä mehevä salaatti + täysjyväleipä on takuulla terveellisempi ateria kuin keitetyt perunat ja perinteinen nakkikastike.

Mä vähän vierastan tuota "lämmin ateria" -termiä ja käytän itse mieluummin termiä "täysipainoinen ateria".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:57 Shamandalie kirjoitti:
Ite oon kyllä kaikkiruokainen, mut kyllähän se kypsennystapa muuttaa makua; eihän keitetty/raaka/paistettu peruna maistu samalle. B)

Niin..mut esim keitetty peruna on "hyvä" lisuke, mut lohkoperunat on monelle kauhistus, vaikka ne voi myös valmistaa ilman rasvaa, jolloin ihan yhtä hyviä (jopa parempia kun ei vitamiinit liukene veteen) kuin keitetyt :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:15 keppälerttu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:57 Shamandalie kirjoitti:

Niin..mut esim keitetty peruna on "hyvä" lisuke, mut lohkoperunat on monelle kauhistus, vaikka ne voi myös valmistaa ilman rasvaa, jolloin ihan yhtä hyviä (jopa parempia kun ei vitamiinit liukene veteen) kuin keitetyt :whistle:

Totta. Mä teen usein lohkiksia uunissa ja varmasti ei o epäterveellistä vaikka välillä vähän öljyä päälle suihkutankin. Teen siis lohkikset ite, käytän harvemmin niitä puolivalmisteita.

Terveellistä ruokaa voi tehdä monella tavalla... Esim höyryttäessä kasviksissa pysyy vitamiinit paremmin tallessa, jos ei raakana tykkää syödä. Pääasia, että pyrkii syömään monipuolisesti.

Toastitkaan ei o epäterveellisiä kotitekoisina... Täytteethän voi päättää ite, eikä se valmistustapa niistä rasvaisia tee, kun rauta on teflonia. Sama koskee lämpimiä voileipiä... Riippuu siis niistä lisukkeista. Ja mitä makkarakastikkeeseen tms tulee, voihan käyttää kevytmakkaraa... Vaikka tuskin sillä tavallisellakaan saa harmia aikaan kohtuullisella määrällä. :)

Yhteistyössä