Ruokakustannusten jakamisesta vieraiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
No en kyllä ikinä pyytäis rahaa vierailta tarjoiluista.

Muutenkin outoa laskeskella paljonko kukakin syö, kun ei nyt puhuta mistään elatusmaksuista tai viikon työleiristä. Yksi ilta, yksi ruoka plus jotain pientä suolaista, ihan sama kuinka paljon kukakin syö tai on syömättä. Mitäs jos joku onkin justiin syönyt jo kotona eikä jaksa omaa osuuttaan, saako rahat takaisin?

Sano että nyyttäriperiaatteella jos et itse halua maksaa.

No jos kyseessä olisi ruoka tyyliin makaronilaatikko tai kinkkukiusaus, niin toki se maksettaisiin. Mutta näihin uudenvuoden tarjottaviin menee rahaa ainakin 200 ? ja uskon kyllä että sisko niistä osan maksaa =) Kysymys olikin lähinnä siitä, että miten muilla menetellään vastaavassa tilanteessa. Meillä normaalisti tuolla summalla syödään kaksi viikkoa, joten kyllä se tuntuu aika kovalta summalta yhdestä illasta :|

Ja ei mekään pyydetä vierailta rahaa, jos meille muuten vaan tulee ruokavieraita tai on juhlat :D
No tee joku laatikko tai kiusaus?

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:

Muutenkin outoa laskeskella paljonko kukakin syö, kun ei nyt puhuta mistään elatusmaksuista tai viikon työleiristä. Yksi ilta, yksi ruoka plus jotain pientä suolaista, ihan sama kuinka paljon kukakin syö tai on syömättä. Mitäs jos joku onkin justiin syönyt jo kotona eikä jaksa omaa osuuttaan, saako rahat takaisin?

No jos kyseessä olisi ruoka tyyliin makaronilaatikko tai kinkkukiusaus, niin toki se maksettaisiin. Mutta näihin uudenvuoden tarjottaviin menee rahaa ainakin 200 ? ja uskon kyllä että sisko niistä osan maksaa =) Kysymys olikin lähinnä siitä, että miten muilla menetellään vastaavassa tilanteessa. Meillä normaalisti tuolla summalla syödään kaksi viikkoa, joten kyllä se tuntuu aika kovalta summalta yhdestä illasta :|

Ja ei mekään pyydetä vierailta rahaa, jos meille muuten vaan tulee ruokavieraita tai on juhlat :D
No tee joku laatikko tai kiusaus?

Vieraat on tilanneet pitsaa :D Minä olisin tehnyt tortilloja, mutta pitsa on uudenvuoden perinneruoka :D

Joku kiusaus olisikin hyvä kun paljon porukkaa ja sitten päälle illemmaksi jotain pikkupurtavaa:metripitsa, lihapullia, nakkeja, sipsejä lapsille, hedelmäsalaatti. Tuohon tyyliin minä teen.
Nyt menen vain ystävän luo pojan kanssa ja vien nakit ja salaatin, hän laittaa jotain.

Juu, ainakin puolet pitäisi sun siskon maksaa, mieluummin enemmän, niinkuin sun siskonkin pitäisi tajuta, kun heitä on enemmän ja vanhempia lapsia kuin teillä.
Ihmettelen tollasta et sit AINA saatte te olla niitä jotka maksaa suhteessa enemmän...
Toisaalta jos aina on ollut niin että maksatte puoliksi, ni ei sisko oo ehkä ees tajunnu ajatella, et on väärin sua kohtaan.

Kysyisin suoraan siskolta, että "mitenkäs me jaettaisiin nämä kulut?" tai "jaetaanko nuppiluvun mukaan vain 50/50?".
Kuukausi sitten olin lasteni (2) kanssa siskoni luona ja menimme messuille. Siskoni oli hommannut lapsenvahdin meidän lapsillemme (hänellä 1, mulla 2). Kun ajeltiin takaisin ja setvittiin raha-asioita, kysyin, maksetaanko lapsenvahti puoliksi, vai maksanko 2/3, koska mulla on 2 ja hänellä 1 lapsi. Sisko sitten sanoi siihen, että puoliksi maksetaan, eikä mitään muita osituksia. eli hänellä oli mahdollisuus valita, maksaako puolet vai kolmanneksen.

Reipasta keskustelua vaan kehiin.

Jos joka kerta on sama juttu, että sisko maksattaa ruoat, niin en suostuisi. Todellakaan. Tuokoon itse tarpeet tullessaan.

en kyllä suostuis maksamaan 200e yksin!! tai no jos ei olis rahasta kiinni..

Sisko löysämään kukkaronnyöriä ihan reippaasti. käytte yhdessä kaupassa ja siinä jaatte sen kuka maksaa ja mitä.

Ihan tuhoton määrä tavaraaki pitää roudata! sisko mukaan vaa!

tää on jännä aihe..itse vien omat ruuat nyt uutenavuonna. kun on pieni porukk yht 4 henkeä niin eipä paljoa tartte. mutta sitten oon ollu isommis karkeloissa missä on yli 10 henkeä. porukan sinkkumiehet ei oo ostanut kuin paketin makkaraa sanovat että sillä pärjää, kuitenkin salaatti perunat ym lisukkeet kahvista alkaen maksaa eli eivät siihen osallistu, eihän niist tulis kuin pari euroo per nokka mut kuitenkin

Pääasiassa kun meillä on vieraita tarjoamme ruuat itse, kun periaatteessa myös käymme heillä vastavierailulla.

Veljeni perheen kanssa käymme pääsääntöisesti vain heillä (isompi talo yms), joten esim. viime uutena vuotena me toimme itse noin puolet ruuista.

Yhteistyössä