Ruokakustannusten jakamisesta vieraiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soluttautuja

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
8 058
1
36
Kysynpä vielä, vaikka asiaa olen täällä jo aiemminkin sivunnut. Meillä on siis ollut jo useana vuonna tapana viettää uutta vuotta yhdessä minun siskon perheen kanssa meillä. Tänä vuonne he kysyivät, että voisivatko tulla taas meille ja tottahan se sopii. Heitä on siis kaksi aikuista ja "lapsilauma" 19v, 18v, 17v, 13v, 10v ja 1½v. Meitä on kaksi aikuista ja 7 ja 9 vuotiaat lapset. Äsken siskon kanssa soiteltiin ja sisko luetteli, mitä kaikkea ruokaa kaupasta pitäisi hakea... tehdän siis yhdessä ruokaa silloin aattona. Edellisvuosina nuo uudenvuoden sapuskat on tulleet maksamaan n. 200 ?. Miten teillä menisi kustannukset; jaettaisiinko vieraiden kanssa 50-50, maksaisitteko itse kaiken vai jotain muuta?

meillä järkätään pippalot tänä vuonna ja minä ilmoitin kustantavani kestit..joku muu sit ens vuonna..jos järki pelaa ja kaikki asuu edelleen samalla kylällä..

mutta,jos olisi kyse omasta siskosta..niin sanoisin vaan suoraan,että lasku oli 231? (esim) ja tästä puolet olisi 116? teidän osuus..ja sen voisi jo ilmoittaa ennakkoon..jotta siskolla olisi raha varmasti mukana-..

Mun on vaikea sanoa mitään, kun meitä on niin paljon porukkaa itsellä... Mutta mie oisin siskonasi varmaan tarjonnut vaihtoehtoa, jota tarjoan aina itse, kun meille tulee porukkaa esim. vastaanottamaan uutta vuotta: eli mie hankin ruuat (kun on muutenkin isompi porukka ruokittavana ), ja toiset (eli tässätapauksessa te) voisitte tuoda niitä sipsejä ja limpparia kaikille lapsille.
Alkon puolesta sit kumpikin perhe hankkii pääsääntöisesti oman perheensä tarvitsemat juomat.

(Näin siis siinätapauksessa, että suunnitellaan yhteistä juhlaa jonkun porukan kanssa, eli jos kutsun itse meille muuten vaan porukkaa syömään, niin silloin toki tarjoan kaiken itse.)

Siis eikö sun sisko sitte automaattisesti tuo jotain ekstraa kun on noin paljon syöjiä ja eikö nuo lapsetkin syö enemmän ku teidän lapset? Mä olen sellainen et yleensä vien joka kerta jotain tuliaisia ku kylään menen. Ihan aina en, mut yleensä jotain keksipakettia, sipsejä, nameja, jäätelöä tms. Se on mun mielestä ymmärrettävää et aina kaikilla ei ole mitään tuomisia mut kyl mä aina ilahdun kun jotain meille tuodaan ja siis just tuollaisesta perustarjottavasta. En halua mitään kukkia tai tavaraa mut tarjottavat on aina jees. Parasta oli ku esikoisen synnyttyä sukulaiset toi itse leipomiaan pullia, ihanaa leipää, piirakkaa yms. Meillä oli pakastin piukassa tarjottavaa kaikille muillekin vauvaa katsomaan tulleille!

Menkää vaikka ydhessä sisikon kanssa ostoksille niin ainakin siskosi näkee että ruoka maksaa. Ymmärrän toki että se voi tuntua kiusalliselta pyytää häneltä puolet. Toinen vaihtoehto on se, että soita hänelle reippaasti ja luettele lista mitä hänen pitää tuoda pippaloihin.

Jos siskosi perhe käy teillä joka vuosi eikä koskaan edes kysy mitä pitää tuoda, niin tuntuu siltä, että he ihan tarkoituksella käyttää teitä hyväksi.

No kyllähän tuo siskon poppoo syö yli puolet enemmän kuin meidän perhe :D Ja yleensä siis ollaan näissä yhteisissä illanvietoissa ostettu ruoat puoliksi, mutta nyt alkaa tuntua, että me jäädään maksumieheksi. Kesällä oltiin samalla porukalla mökillä ja sisko pyysi, että jos me voitas tuoda pihvit, makkarat ja lohta, kun täällä kaupungin kaupoissa on suuremmat valikoimat. Ne he toivat sitten perunat omasta pellosta :whistle: Ja nyt sisko taas sanoi, että jos minä kävisin kaupassa jo valmiiksi ja ainakin neljä pellillistä pitää laittaa pitsaa ja 3 isoa pakettia nakkeja, 2 isoa laatikkoa perunasalaattia, yms...

No en kyllä ikinä pyytäis rahaa vierailta tarjoiluista.

Muutenkin outoa laskeskella paljonko kukakin syö, kun ei nyt puhuta mistään elatusmaksuista tai viikon työleiristä. Yksi ilta, yksi ruoka plus jotain pientä suolaista, ihan sama kuinka paljon kukakin syö tai on syömättä. Mitäs jos joku onkin justiin syönyt jo kotona eikä jaksa omaa osuuttaan, saako rahat takaisin?

Sano että nyyttäriperiaatteella jos et itse halua maksaa.

Meillä on jo vuosia kavereiden kanssa vietetty uutta vuotta sellaisella nyyttäriperiaatteella. Jokainen tuo jotakin, tietysti myös isäntäväki. Eurolleen ei ole kuluja laskettu, mutta eipä ole tainnut mitään jäädä kenenkään hampaankoloon.

Alkuperäinen kirjoittaja No:

Muutenkin outoa laskeskella paljonko kukakin syö, kun ei nyt puhuta mistään elatusmaksuista tai viikon työleiristä. Yksi ilta, yksi ruoka plus jotain pientä suolaista, ihan sama kuinka paljon kukakin syö tai on syömättä. Mitäs jos joku onkin justiin syönyt jo kotona eikä jaksa omaa osuuttaan, saako rahat takaisin?

Kyllä noin tehdäänkin, jos on itse vieraat kutsunut. Mutta eikös ap:n vieraat kutsuneet itse itsensä ja sit vielä listas mitä kaupasta pitää ostaa.

No jos kyseessä olisi ruoka tyyliin makaronilaatikko tai kinkkukiusaus, niin toki se maksettaisiin. Mutta näihin uudenvuoden tarjottaviin menee rahaa ainakin 200 ? ja uskon kyllä että sisko niistä osan maksaa =) Kysymys olikin lähinnä siitä, että miten muilla menetellään vastaavassa tilanteessa. Meillä normaalisti tuolla summalla syödään kaksi viikkoa, joten kyllä se tuntuu aika kovalta summalta yhdestä illasta :|

Ja ei mekään pyydetä vierailta rahaa, jos meille muuten vaan tulee ruokavieraita tai on juhlat :D

Me tarjotaan kyllä ruoat ja juomat vieraille. Ei kävis mielessäkään periä rahaa... Joulun aikaan meillä oli 21 vierasta lounaalla. Ihan meni meidän pussista tarjoilut. Seuraavalla kerralla on ehkä sitten joidenkin toisten vuoro.

Uudeksi vuodeksi tulee vain tuttavapariskunta. He tuovat joskus jotain mukanaan, kun se nainen on erityisen hyvä kokkailemaan tiettyjä ruokalajeja :)

no kyllä siinä tapauksessa voi pyytää, jos vieras soittaa ja luettelee, mitä pitää ostaa.

Yhteistyössä