Ruokailuun neuvoja???

Elikkä lapsi on nyt 10kk ja ruokaa ei saa oikein menemään ja ruokailutilanteet menneet ihan mahdottomiksi! ..suu supussa vaikka nälkäinen, sylkee, heittelee ruokaa, kiipeää pöydälle; nousee tuolista.. ja äitillä hermot niin loppu jokapäiväseen taiteiluun syöttämisen suhteen, ja kun tuntuu ettei mikään auta, ja tseuraava syöttötilannekin jo ahdistaa kun niin väsynyt... Itse sormin syö jotakin, mutta ei siitä kyllä vatsa täyty... huh.

Mitähän tässä nyt sit keksis.. Pidennetty ruokavälejä, josko sitten malttaisi syödä ku ns. kunnolla nälkäinen mutta ei.
voisitteko jotain vinkkejä/neuvoja antaa?
 
Meillä oli tuo kausi vajaa 8kk iässä. Nyt ikää 10kk. Sillon just tota temppuilua,raivoa yms. oikeen kaarelle heittäyty ku yritin syöttää. Sit siirryttiin sormiruokaan puuroja lukuunottamatta 100%:sti. Mäki pelkäsin alkuun, ettei se ruoka riitä,alkuu jopa koetin samalla antaa sosetta mut suu ei niille auennu kertaakaan. Ja hyvin se vaan riitti. Edes yösyötöt ei palanneet, iltapuuro siinä 18.30 ja sit ekakerran syö aamu 5-6aikaan maitoa et unet jatkuu.. Meilläkään ei mitkään ruokavälien pidennykset auttanu yhtään. Mut toi sit ainaki "auttoi",tai siis tyttöhän sen itse tavallaan valitsi. Sit alko taas homma toimia ja ruokamäärät kasvo vauhdilla. Nyt syö itse käsin samaa ruokaa ku mekin, tietty hieman muuteltuna, tehty kauramaitoon ja ilman suolaa, eli ei enää "pelkkiä" porkkanatikkuja yms :)
Toki voi olla monia syitä,hampaat sun muut joillakin..
 
Viimeksi muokattu:
Joo miekin olen yrittäny nyt silleen että poika söis itse sormin, ja yritän samalla antaa sosetta mutta suu pysyy silloin just kiinni.. Pitää varmaan nyt huomenna kokeilla niin että saa itse syödä ruoan sormiruokana.. tuntuu vaan että miten niin vähäinen ruoka muka riittää mitä sitä nyt menee, mutta ilmeisesti riittää kun ei enempää syö!? Mutta kiitos Sinulle neuvosta :)
 
Juoks hän miten maitoa vai imetätkö vielä :)?
Joo, mä olen ainakin ajatellu et tyttö syö minkä syö. Loppu menee sitte maitona, sehän on kuiten vielä alle vuosikkaalle se pääravinto :)
Kokeile ainakin :) Jos lapsi ei sitte oo tyytyväinen niin pitää miettiä..
 
Siis imetin ekat 5kk ja nyt korvikkeella. Maitoa menee n. 5dl/pvä, pullosta sen siis juo, maidon menekki ollut kokoajan vähäistä. Nokkamukista olen tarjonnut mutta ei maistu siitä.. Taas aamulla puuron kanssa taisteltu, huonolla menestyksellä :( Ihan mahdotonta! aimmin söi kyllä oikeenkin hyvin ruoan kuin ruoan mutta nyt joka ruokailu yhtä taistoa, niinkun aiemmin sanoinkin.. no kokeilen nyt sitten tänään sitä sormiruokaa, saas nähdä kuin käy!
 
Hyvin se menee, usko pois :)
Voihan ihan hyvin olla ihan vaan vaihe ja "normi"ruokailu palaa taas kuvioon myöhemmin. Meette hetken sit omatoimisella ruokailulla... tai jos hyvin menee niin jatkatte sillä, niinku meille kävii :) Uskon et maitoa alkaa mennä hieman enemmän, ja pääasia et lapsi juo, kiinteän puutteeseen ei maailma kaadu vaikka hetken menis vähemmänkin.
Mä olen tarjonnu maitoa nokkiksesta ja vaikka mistä 5kk lähtien , mut pullo vaan käy. En ota siitä ressiä, se jää sit joskus pois. Pääasia et maitoa menee.
Hampaitten kans kävi meillä silleen et noi lämpimät,kuten puuro ei menny, kylmänä söi sitäkin. Ja nyt enterorokossa ei mee mitään paitti maitoa .. Aina tulee jotain :p
Tsemppiä!
 
Heip!
Pakko tulla kommentoimaan, ku meillä just kans tyttö 10 kk, ja aivan samanlaisia ongelmia alkanut ilmetä! Tai oikeastaan on jo pidemmän aikaa ollut huono syömään, mutta nyt ongelma vain pahentunut...
Komppaan Kauniskuuta tuon sormiruokailun suosimisessa...Jos haluaa välttyä tappelulta, niin parempi antaa neidin itse syödä! Kai nuo tajuaa syödä sen verran, että tulevat täyteen :) Meillä kyllä tuo sormiruokailukin menee hyvin äkkiä pelleilyksi....ruokaa aletaan tiputella lattialla jne.

Olis kyllä kiva saada vinkkejä, mitä kaikkea tarjota sormiruoaksi?!

Meillä muuten tyttö syö soseet kiltisti, jos joku muu kuin minä syötän! :)
 
ANNSKU Mä annan tän ikäselle jo "oikeaa"ruokaa vähä muunneltuna vauva-malliseksi. Ruokien suhteen vain mielikuvitus rajana.
Teen esim lihamakaroonilaatikkoa, kaura-munamaitoseoksella. Se on ihan hitti-pop ruokaa,söis vaikka saavillisen. Helppo tehdäkin pikasesti.
Sit keittelen makaroonia tai joskus jopa maustamatoomia nuudeleita. Lihaa lihapulliksi tai kanaa paloina. Sit perunoita,bataattia yms kasvis-perus-juttua. Pakaste wok-vihannekset on superkäteviä, nopea tehdä,helppo syödä ja aina varalla.
Sit porkkanaletut. NE on myös helppo syödä,lähes hampaattomankin (kuten meidän 10kk.. :D) Eli perusohje:
vissyä 2dl
1 muna
n.2 pientä porkkanaa raastettuna
n.1dl jauhoja (tai about sen verran et tulee sopiva taikina)
mausteita jos haluu..
Nää vaan sekasin,ja sitte iha normi lettuja paistellen :)

Mitähän muuta.. marjat tietty on hyviä. Mandariini menee vähä pienemmiks laitettuna.. rypäleet puoliskoina, tomaatti, kuivatut luumut/aprikoosit.. jne :)
Onhan näitä!
 
ps. kantsii välillä kokeilla eri kokosia paloja. Meilläki välillä peruna pitää olla pikkusiivuna ja välillä isoja könkäreittä et kelpaa jne. Ja sit kerralla vaan pari ruokaa nenän eteen. Nyt isompana selkeesti alkaa tympiä ja mennä lattialle jos liikaa vaihtoehtoja kerralla nenän edessä. JA nyt isompana menee lattialle myös jos ruoka ei vaan satu olemaan sitä sen hetkistä herkkua :D :p
 
Kiitos vinkeistä kauniskuu!

Unohdin vielä sanoa, että meillä oman lisähaasteen ruokailuihin tuo maitoallegia sekä muna-allergia...blaah...:)

Meillä on myös just hoksattu, että on kiva tiputella ruokapaloja lattialle ja katsoa kun koirat kilpailee kuka ne saa...ja nyt myös uutena juttuna suoraan koiran suuhun antaminen...huoh...!

Minkököhän ikäiselle saisi antaa jo kaupan valmiita nakkeja/makkaroita...?
 
Nakkeja ja makkaroita ei suositella alle vuoden ikäiselle niiden korkean suola- ja nitraattipitoisuuden takia. Yli vuoden ikäisellekin nitraattipitoisia ruokia (joihin kuuluu nakkien lisäksi myös mm. pinaatti, nauris, lanttu ja punajuuri) suositellaan harvoin, eikä suuria määriä kerralla. 2-3 nakista saa jo aika ison määrän nitraatteja. On olemassa myös nitraatittomia nakkeja, mutta niissä on silti suolaa, mitä ei alle vuoden ikäiselle sovi antaa.
 
ansku meillä sama juttu, siis toi maitoallergia. Mut kauramaito on ollu iha ok,siis ruoanlaittotarkotuksessa. Munahommeli onkin sitten taas oma lisä, damn.
Juu, ja nakkeja tms. ei toisaan alle 1v kuten pantalaimonkin tossa vinkkasi. Ja pieniä määriä senkin jälkeen (mun mielipide :) )
hmm.. mitähän muuta.. Oon tehny itse myös sämpylöitä (tosin äidin tekemät ei oo yhtä kuohkeita ku kaupan :p). Sit voi tehdä "pizzaa" eli pizza pohjaan kesäkurpitsaa, mahd.lihaa..tomaattia..mitä mieleen tulee . Helppo pakastaa ja ottaa matkanatustettavaksikin. AInoo tietty et tytöllä ku ei oo ko noi kaks hammasta niin hieman kylmenneenä/kuivempana ei meinaa saada niistä mitää irti .
 
Suosittelen lämpimästi tutustumaan kirjaan nimeltä Omin sormin suuhun. Sieltä löytyy hyviä vinkkejä sormiruokailuun. Syömisestä on turha tehdä taistelua, sillä siitä kierteestä on vaikea päästä eroon... Sanon tämän koska olen kulkenut esikoisen kanssa kivisen tien tämän asian tiimoilla. Tuo mainitsemani kirja olisi ollut aikanaan minulle suureksi avuksi. Nyt jälkikäteen olen ymmärtänyt mikä meni pieleen ja miksi meillä on vieläkin vaikeuksia syömisten kanssa. Nuorimmaisen kohdalla olen aiemmasta rumbasta viisastuneena päättänyt jättää syöttämisen kokonaan pois välistä ja aloittaa kiinteet sormiruokaillen. Ja tähän mennessä lupaavalta näyttää!

10kk ikäinen on jo niin iso, että voi syödä "oikeaa ruokaa", vaikkei hampaita vielä juurikaan olisi. Tarjota voi vihanneksia höyrytettynä tai uunissa paahdettuna, marjoja, hedelmiä, lihaa suikaleina, siivuina jne. Kunhan palat ovat sellaisia, että niihin on helppo tarttua ja syötävää jää nyrkin ulkopuolellekin, niin siitä se lähtee. Ei lapsi nälkään kuole kun ruokaa on tarjolla. Sormiruokailussa tärkeää on muistaa, että lapsi saa syödä tai olla syömättä. Älä laita lapsen suuhun mitään ja suostutteleminen leikin varjolla tai muuten on parasta unohtaa. Liian tarkkoja ruoka-aikojakaan ei kannata noudattaa. Ei meidän aikuistenkaan nälkä tule kelloa katsoen. Anna lapsen "ottaa ohjat" syömisen suhteen. Varmasti siinä menee hetki, että lapsi hoksaa mistä on kyse ja uskoo saavansa oikeasti päättää mitä syö ja paljonko. Myös motoriset taidot kehittyvät vähitellen.
Tsemppiä!!!
 
Komppaan donua! Tosta kirjasta oli kiva lukea vinkkejä, suosittelen myös! Ja täysin muutenki yhdyn edellisen tekstiin 100%sti. Etenki just tuo, et vaikka miten tekis mieli "auttaa" nii antaa lapsen mennä tahtiaan.Plus, että tosiaan, joku ruokailu kerta lapsi syö kaks makaroonia ja toisella ehkä ison annoksen. Siks ei kannata mitään 100% kelloaikataulua pitää :) Maitoa sitten vaan oheen, sehän on kuiten vielä tän ikäsen pääravinto.
 

Yhteistyössä