ruokailu kun kotona on vain äiti ja 1 pieni..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkkipur
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

purkkipur

Vieras
Teettekö lounaan erikseen kun kotona on päivällä vain äiti ja n.1-vuotias?
Meillä tehdään jokapäivä ruoka kun mies tulee kotiin klo 17, olis joo helppo tehdä niin paljon et riittää seuraavaksi päiväksi meille. Mut aina ei riitä tai sitten syödään (illalla) 2 päivää samaa ni ei viitsis päivälläkin syödä samaa..

Lisäks sillai ajankohtaista pohdintaa kun tuo lapsi alkaa syödä samoja ruokia meidän kanssa kun pian täyttää vuoden. Tuntuu et olis helppo antaa purkkiruokaa päivällä ku itse en välttämättä tarvitse ruokaa (kahvin kanssa leipää, jugurttia tms. jos vaan kotosalla ollaan)..

Olen aikasemmin ajatellut et antaako ihmiset oikeesti vielä yli 1-vuotiaille purkkiruokia, ja nyt olisin itse antamassa.. :D Mutta nyt siis oikeesti kummastuttaa tuo 3v-ikä joka on noissa 1-vuotiaiden purkeissa, syökö niin isot vielä noita?

Aika paljon annoin taaperolle päivällä purkkiruokia ja itse söin mitä sattui. Ja se näkyi painonnousuna... Aloin odottaa toista lasta kun esikoinen oli 1v, ja paino nousi raskausaikana n. 15 kg. Sitten kun kotona oli kaksi pientä ja odotin kolmatta, söin minäkin lasten kanssa päivällä kunnon lounaan, ja painoa tuli raskausaikana vain 8 kg.

Eli minä suosittelen kunnon aterian laittamista, joko edellispäivän tähteitä tai ihan varta vasten laitettua. Ainakin jos kamppailet painon kanssa :)

meillä on 2v3kk ikäinen..
joskus annan edellisen päivän tähteitä, laiskana päivänä ostan purkkiruuan ja oikeen supermamma päivänä väännän ruuan jo heti aamupalan jälkeen ni on sitten aamu-ulkoilun jälkeen valmiina oottamassa syöjiä.

Ne 1-3 vuotiaiden purkkiruoat on tehty "isompaan" makuun, niissä on suolaakin.

Meillä ei syöty purkkiruokia (pari kertaa yritin, mutta lapsi ei huolinut), mutta ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka niitä syöttävät isoille lapsille. Ne on helppo kuljettaa mukana ja lämmittää ja ovat paljon terveellisempiä kuin einekset tai pikaruokapaikkojen ateriat.

Meillä on toinen muksu eskarissa päiväruuan aikaan ja silloin joko teen ruuan pienemmälle ja itselleni tai annan purkista. Monesti vastakkain on pitkä ulkkoilu tai ruuanlitto, tulee valittua jompi kumpi.

Meillä syötiin aika paljonkin purkkiruokia 1-2 vuotiaana. Niitähän on ihan erikseen yli puolitoistavuotiaille lapsille. Ja jos se lasipurkki tuntuu vauvamaiselle, niin voihan niitä ostaa eineksen näköisissä muovirasioissa. Syy tähän oli ihan siinä, että minusta tuntui tyhmälle tehdä ruokaa kahdelle ihmiselle, jotka nippa nappa syövät edes yhtä normaali aikuisten annosta, joten jos ei ollut jotain edellispäivältä jäänyttä niin syötiin purkista. Moneen kertaan olen niitä myös itse maistanut, joten hyvänmakuisiahan nuo ovat ja usein huomattavasti monipuolisempia ja terveellisempiäkin, kuin nopeasti tehty lounas. Illalla laitetaan sitten koko perheelle ruokaa joten senkään puolesta minusta ei ole mitenkään vaarallista syötää purkkiruokaa parina päivänä viikosta. meillä se yksi purkki kesti kaksi päivää, joten ei voi valittaa että tulisi kalliiksikaan.

Monesti tein lapselle mikrossa keiton. Eli pilkoin perunan, porkkanan ja jotain kalaa lihaa tms jota valmiiksi pakkasessa pikku annoksina. Muutamassa minuutissa tulee eikä jää juurikaan ylimääräistä jos itsekin syö vähän.

Mä tein päivällä yleensä jotain helppoa. Salaattia, pastaa tms. Joskus paistoin vähän kanaa tai kalaa, mutta usein syötiin kasvispainotteista päivällä ja lihaa/kalaa illalla.

Mä laitan (silloin kun ei ole jäänyt yli edelliseltä päivältä) yleensä jotain simppeliä tyyliin pakasteseitiä, riisiä ja vihanneksia. Itsekin kuitenkin syön mielelläni lounasaikaan jotain pientä, muuten tulee popsittua herkästi jotain leipää tms. ja ei tahdo paino pysyä kurissa.
Yksi hyvä idea on kanssa paistaa kerralla enemmän esim. kanasuikaleita tai muuta ja keittää siihen sit jotain lisuketta. Illalla teen sitten jotain "oikeaa" ruokaa.
Ja meillä siis vähän yli 1v. Purkkiruokiakin käytetään, mutta vain hätävarana.