RUOKAHAASTE Vol: 40

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä jätän tämän viikon väliin. Laitan mä vartaisiin possua, joka oli pakkasessa, mutta en miellä sitä "pakastimen tyhjennykseksi", kun ei se nasuvainaa siellä vielä ehtinyt kauaa olemaan. Ellen sitten kyhää jotain jälkkäriä karviaisista, niitä pitäisi syödä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26641845:
Mä jätän tämän viikon väliin. Laitan mä vartaisiin possua, joka oli pakkasessa, mutta en miellä sitä "pakastimen tyhjennykseksi", kun ei se nasuvainaa siellä vielä ehtinyt kauaa olemaan. Ellen sitten kyhää jotain jälkkäriä karviaisista, niitä pitäisi syödä pois.

Eikun mukaan vain. Pakkasen kautta se nasukin on tullut.

• Tykkää
Reactions: Metis
Karviaisjälkkäri
pakastin.jpg

- 2 dl puolijäisiä karviaisia

Uunimysli:
- 1 dl mysliä
- 0,5 dl kaurahiutaleita
- 2 rkl fariinisokeria
- 1 rkl voita

Sekoita ainekset keskenään, laita pieneen uunin kestävään astiaan ja laita 200-asteiseen uuniin 8:ksi minuutuksi.

Suklaakastike:
- 100 g tummaa suklaata
- 0,5 dl kuohukermaa
Sulata suklaa vesihauteessa ja sekoita kerma joukkoon.

Kermavaahto:
- 1,5 dl kuohukermaa
- 0,5 tl vaniljajauhoa
- 3 tl sokeria

Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita joukkoon sokeri ja vanilja.

Laita kulhoon kerroksittain karviaisia, uunimysliä, kuumaa suklaakastiketta ja kermavaahtoa.

Tämä oli meille todellista pakastimen tyhjennystä. Sieltä löytyi jauhelihaa, tortillaläpysköitä, valmiiksi keitettyjä papuja, sipulia, pekonia ja savuchiliä. Niinpä sitten päätin tehdä niistä chiliä.

DSC06881.jpg

Chili
400 g jauhelihaa
vajaa pkt pekonia
noin 1 sipuli
savuchiliä tai muuta chiliä maun mukaan
papuja pari dl
jauhettua korianteria
jeeraa
suolaa, pippuria, ripaus sokeria
kokonaisia tomaatteja/tomaattimurskaa
vettä

Laita kaikki ainekset kattilaan. Jauhelihakin raakana. Sekoita ja lisää vettä niin paljon, että seos muistuttaa koostumukseltaan kaurapuuroa. Hauduttele useampi tunti. Maistelen aina välillä ja lisään mausteita mieleni mukaan lisää. Tarjoile tortilloiden, salaatin, salsan ja creme fraichen kera.

• Tykkää
Reactions: Metis
Jauhelihakiusaus

400g jauhelihaa
vajaa pussi perunasipulisekootusta
450g itämaisia wokkivihanneksia
5dl maustettua ruokakermaa (kippari)

Paista jauheliha ja mausta (mä laitoon vuorisuolaa, sipulijauhetta ja rakuunaa). Vuoan pohjalle perunasipulisekootusta, jauheliha wokkivihannekset ja päälle viä kerros perunasipulisekootusta. Ripottele päälle suolaa ja mustapippurirouhetta. Kaada kerma vuokaan. Paista uunissa 200 asteessa tunti.

Eli siis noista pakkases ei tietenkään ollu kerma ja mausteet. :D Lautasella lisänä friseesalaattia, luumutomaattia, raejuustoa ja purjoa perinteisellä salaattikastikkeella.

Itämaiset wokkivihannekset: keltaanen porkkana, porkkana, vihreä papu, soijapavun idut, punasipuli, vesikastanja, punaanen paprika, purjo, mustasieni, valkosipulin versot.

Viimeksi muokattu:
Eipähän enää tarvikaan kiinnostaa tehdä, kun Metis ystävällisesti otti homman haltuun.

Pitää toivoa, että tilanne paranee ku saan "uuden" koneen eli veljen käytetyn koneen joka ei oo niin vanha ja takkuunen ku tämä. On ruvennu tuntumaan, että netinki ongelmat johtuu tästä hemmetin koneesta.

Yhteistyössä