ruoka ja liikunta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskausaikana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskausaikana

Vieras
Hei!
Oletko panostanut erityisesti terveelliseen ruokavalioon ja liikkumiseen raskausaikana, vaikka yleensä et olisiskaan terveysintoilija? Oletko siis raskauden selvittyä karsinut epäterveelliset ruoka-aineet pois tai lisännyt liikuntaa?
Onko sinulla vinkkejä, minkälaisia lihasliikkeitä kannattaisi raskausaikana harjoittaa, eism alkuraskaudesta, että loppuraskaudesta olisi paremmassa kunnossa ja jaksaa kantaa isoa masua?

Itse olen raskausaikana syönyt normaalia kotiruokaa (ja olen kyllä välilläkäynyt syömässä ravintolassa ja grillilläkin : )

Raskausjan alussa oli aamupahoinvointia sen verran, että söin kaikkea mitä saatoin ja mikä maistui hyvälle eli tuli näitä kummallisia mielitekoja (spagettia monta kertaa päivässä, kilokaupalla appelsiineja, vauvan hedelmäpilttejä, mämmiä jne.). Myöhemmin mieliteot jäi pois ja lähinnä hedelmiä ja tuoremehuja on tehnyt mieli koko raskausajan ja niillä onkin hyvä herkutella.
Loppuraskaudessa olen joutunut jättämään suolaisen ja rasvaisen ruuan vähemmälle turvotuksen takia ja myös ylimääräisiä sokereita olen yrittänyt välttää, ettei vauva ihan mahdottomaksi kasva. Tosin välillä tulee herkuteltua karkkipussilla tms., mutta en usko että maailma kaatuu, jos välillä hemmottelee itseä.
Sama pätee ""kiellettyjen ruokien"" listaan eli olen syönyt (tai oikeastaan maistellut) kiellettyjä ruokia raskausaikanakin. joulun aikaan maistoin graavilohta, join punaviiniä lasillisen jne. ja jopa maksamakkaraakin pötkön verran olen syönyt välillä, kun rauta ei ole muuten noussut. Kyseisen listan kanssa olen harrastanut maalaisjärkiajattelua eli en ole syönyt mitään ahmimalla, vaan maistellut. Listalla olevat ruuathan eivät ole kiellettyjä vaan se toimii suosituksena välttää joitain tiettyjä ruokia/ruoka-aineita ja kun huolehtii että ruoka ei ole vanhaa tai likaista tms. , niin silloin pelko listeriasta on paljon pienempi...

Raskausviikolle 20 asti suositellaan normaalia liikuntaa ja siitä eteenpäin sitten suositellaan jätettäväksi pois ""törmäyslajit"" eli lajit joissa loukkaantumisia tapahtuu herkemmin ja jotka voivat siksi vaurioittaa sikiötä. Itse olen aina harrastanut melko rauhallisia lajeja, joten tämän ongelman kanssa ei ole ollut kummempia miettimisiä.
Yleensä ottaen liikunta on kuitenkin hyväksi koko raskausajan ja tutkitusti liikkuvat äidit toipuvat synnytyksestä nopeammin kuin vähemmän liikkkuvat (hyvän peruskunnon ansiosta). Mahan kasvun myötä olen pitänyt (sauva)kävelyä ja uintia hyvinä lajeina pitää peruskuntoa yllä. Uidessa isokaan maha ei tunnu niin isolta: ) Lisäksi päivittäinen venyttely tuntuu auttavan kipeytyvää selkää ja hartioita. Neuvolassa kehoittivat aloittaa alapäänlihasten treenaamisen hyvissä ajoin raskausaikana, ettei tule ongelmia pissan pidätyksen kanssa raskauden edetessä ja synnytyksen jälkeen.

Tämmöisillä jutuilla minä oon päässyt tähän pisteeseen
Mahakas rv38+4

Olen syönyt aika samalla tavalla kuin ennenkin, suht monipuolisesti, mutta myös herkutellut välillä. Viljaa olen syönyt enemmän kun se on maistunut silloinkin kun pahoivointi on vaivannut: esim. puuroa ja myslipatukoita.

Vaihdoin budolajista toiseen, siis vauhdikkaasta aikidosta taijiin loukkaantumisvaaran vuoksi ja myös siksi, että en pystyisi tekemään kaikkea niin kuin ennen: mua ei voisi heittää mattoon (vartalo tärähtää aika voimakkaasti), vatsalleen meno hankaloituisi vatsan kasvaessa ja lukkojen tekeminen ranteisiin ja kyynärvarsiin olisi riskialttiimpaa kun jänteet löystyy. Taiji on hyvä siitä, että se on rentouttavaa ja vaatii tasapainoa. Kun vartalon painopiste muuttuu raskauden aikana niin on hyvä kehittää tasapainoa. Mammajoogassa olen myös käynyt ja pitänyt siitä kovasti. Aerobicissä käyntiä olen jatkanut, raskauden keskivaiheen jälkeen ei kuulemma kannata tehdä suorien vatsalihasten lihasliikkeitä ja syke ei saisi nousta liian korkeaksi pitkäaikaisesti. Eli otan vähän rennommin kuin aikaisemmin. Kotona venyttelen ja teen joskus esim. selkälihasliikkeitä tai jalkalihasliikkeitä.

Jumppaohjeita vaikka täältä: http://www.selkaliitto.fi/oss/

tähän oli ihan pakko vastata :)
Todennäköisesti saan vastauksia joissa kerrotaan kuinka sekaisin olen, mutta antaa tulla vain.
Palasin juuri kahden viikon laskettelumatkalta Italiasta. En juuri rinteessä himmaillut, toki normi rinnevarovaisuutta noudatin - rinteissä kun on aina laskemassa myös henkilöitä jotka eivät tiedä missä suksissa on jarrut... Lasken siis ""asenteella"". Valitettavasti lunta oli niin huonosti että offit ja helihiihdot tällä kertaa jäi haaveiksi :(
Liikuntaa tuli siis harrastettua 7 tuntia per päivä. Paikalliset juustot jätin lääkärin kehotuksesta syömättä, kasviksia ja vihanneksia ja hedelmiä söin aina kun tiesin että tavara on varmasti puhdasta ja tuoretta. Silloin tällöin tempaisin myös lasin hyvää punaviiniä. Muuten söin kaikkea mitä sattui mieli tekemään.
MINUSTA raskaus ei ole sairaus. Tämä 10-viikkoinen ihmisentaimi on erittäin toivottu ja sitä on tehty kauan ja hartaasti Naistenklinikan loistavassa huolenpidossa.
EN SUOSTU elämään pumpulissa. Olen ihan normaali ihminen ja voin toimia kuten ennenkin ellei sitä perustellusta syystä lääkäri keksi kieltää.
Ei niistä pikku palleroista tule voivottelemalla, hössöttämällä tai etukäteen huolehtimalla yhtään terveempää tai täysipäisempää.
Peace :)

en harrasta liikuntaa ollenkaan, olen silti hyväkuntoinen-siis hyvä vointinen,kunnon tasoa en ole kovasti testaillutkaan-ja normaalipainoinen ja terve. mietin vaan just sitä, et varmaan ois hyvä alkaa vahvistaan ainaki selkä- ja vatsalihaksia suuren mahan kantamista tukemaan.nyt olen vasta aivan alkuraskaudessa, että viel ehtiski. hyviä vinkkejä tämmöseen?

liikuntaan: ihan normaalia liikuntaa mikä hyvältä tuntuu. Lihaskunnon suhteen vatsa- ja selkälihakset sekä LANTIONPOHJAN lihakset on tärkeimpiä. Mä lenkkeilin ja jummailin ihan normaalisiti jättäen hypyt pois varmaan johku 25 vkolle. Sen jälkeen liikunta oli enemmän piiiitkiä päivittäisiä ripeitä kävelylenkkejä ja polttopuiden kärräämistä, nurmikon leikkuuta, tanssia yms. Tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan miten se juuri raskaana reagoi mihinkin lajiin. mutta tosiaan raskaus ei ole sairaus.

Ruokavalio mullakin pysyi suht koht samana. Viinilasin joskus join minäkin ruuan yhteydessä. Makeita mä aloin välttämään ja lopuksi ihan säännöllisesti tarkkailin makean syöntiä, en syö muutoinkaan karkkia mutta leivonnaiset ja keksit on heikkous, mutta nämä karsin lopuksi melkein kokonaan pois koska sokerit vähän heitteli jossain vaiheessa. Tuon ja liikunnan ansiosta painoa kertyi vain 7kiloa, vauva oli normaali painoinen 3,4kg, synnytys meni hyvin eikä painoa jäänyt. Lihaskunto palautui ja muu kunto nopeasti, ainoastaan mikä kärsi huomattavasi oli lantionpohjan lihakset.

Moi!
Mun oli tarkoitus aloittaa uudesta vuodesta uudet kujeet, eli pudottaa painoa ja muutenkin parantaa elintapoja. Meilla oli nimittain vauva suunnitelmissa lahitulevaisuuteen... Kuinkas kavikaan, tulin heti raskaaksi!!! Vielakin tuntuu epatodelliselta;)
On ollut kylla todellinen motivaattori tuo pikkuinen tuolla masussa, vaikka vasta ihan mini onkin. Olen valttanyt raskauden aikana kiellettyja aineita ja yrittanyt syoda terveellisesti.
Valitettavasti pakkasen takia ei ole tullut urheiltua, mutta miehen kanssa aloitetaan kavelylenkit kunhan vahan hellittaa.

Mulla on ollut verenpaine alhaalla, joten olo ei ole ollut yltiösporttinen. Ratsastusta olen jatkanut, tosin esteet ja autotiemaastoilut jättänyt pois. Jopa pahoinvointivaiheessa ratsailla oli siedettävä olla.

No näillä ilmoilla ei ole asiaa hevosen selkään, kun naama jäätyy.

Aerobicissa olen myös käynyt silloin tällöin, ja siellä tehnyt vähän voinnin mukaan. Latinobic on tuntunut paremmalta kuin perusbicci.

Välillä pelkkä pystyssä seisominen on rankkaa, ja korvat pamahtavat lukkoon. Kaupungilla on välillä pakko istua.

Syönyt olen paljon ja usein. Joskus lipittelen puolikkaan siideriä, siitä saa paljon juotavaa, kun sekoittaa 2/3 vissyä sekaan.

Monossa rv 23.

Syön kyllä terveellisemmin kuin aiemmin: suolaista ja sokerista ruokaa vältän, joskus sorrun. Yritän syödä vähän ja usein. Mietin, että ruokaympyräohjeistus on kutakuinkin oikein. Ostin sykemittarin jumppaan, että syke ei nouse liikaa. Yritän liikkua 3-4 kertaa viikossa läpi raskauden.

itselläkin on ollut jo kauan mielessä elintapojen kohentaminen. Ei makeaa tarvisi joka päivä syödä ja liikkua olisi hyvä säännöllisesti. Toivon, että raskautumisen myötä jaksaisin pitää parempaa huolta itsestäni ja samalla saisin itselleen terveellisemmät elintavat pysyvästi. Hyvää vointia kaikille!

Lisäys: googletin illalla raskaudesta ja astangajoogasta. Lajia ei suositella raskauden aikana!

Aloin epäillä joogan sopivuutta, kun laji on tuntunut raskaana ollessa niin takkuiselta.

Joo, astangajoogaa kai ei suositella. Sitä vastoin hatha on hyväksi varsinkin ihan mammoille tarkoitetut mammajoogat, jotka siis perustuu hathajoogaan.

Joogan lisäksi harrastan afrotanssia kerran viikossa, mutta en tiedä kuinka pitkälle sitä pystyy jatkamaan. Nyt olen vasta viikolla 14.

Entisenä maratoonarina ihastelen porukan kykyä harrastaa liikuntaa näin täysillä! Itsekin niin tekisin, mutta mm. lenkkeilyn jatkaminen tuntui raskauden alusta asti jotenkin tosi raskaalta. Eli olen suosiolla rajoittanut rehkimistä kun kauppakassin kantaminenkin ylämäkeen puuskututtaa niin kovasti. Eli minulla rajoittuu liikunta tällä hetkellä 30-45 minuutin kävelyyn muutaman kerran viikossa ja kotona pyrin tekemään kevyesti lihaskuntoliikkeitä ettei ihan rupsahda.

Kellään muulla tämän suuntaisia tuntemuksia?

Astangajoogakurssilla muuten kertoivat muutama vuosi sitten että 3 ensimmäistä raskauskuukautta (stimuloi kroppaa liikaa) olisi hyvä välttää, sen jälkeen ok kunhan kuuntelee omaa kroppaansa. Olipa yksi vetäjäkin viimeisillään raskaana.

Olen aina ollut tosi laiska liikunnan suhteen, mutta raskausaikana kävelin joka viikko 2-4 krt, n. 1/2 kerrallaan. Ajattelin, että parempi kunto voisi olla synnytyksessä hyväksi. Ja kyllähän se ihan mieltäkin piristi, ulkoilmassa oleminen.
Raskausajan himot oli terveellisiä: kasviksia, greippiä, vesimelonia, omenaa, mansikoita...
Tosin söin myös hulluna irtokarkkeja =D

Samantapaisisia tuntemuksia kuin maalismammalla. En tosin järin maratoonari ole, mutta liikkunut aika ahkerasti, ja kuvittelin raskausaikana jatkavani jumppaa ym. mahdollisimman pitkään.

Mulla myös juokseminen oli alkuvaiheessa tosi rankan tuntuista, juoksentelin kuitenkin välillä, kunnes toiselle kolmannekselle tullessa maha alkoi jo painaa niin, ettei tehnyt mieli juosta (vauvamahaa tuli tosi aikaisin, viikolla 12 ensimmäiset pari ulkopuolista kysyi, olenko raskaana). Rullaluistelun ja sulkapallon jätin heti alkuunsa, kun kumpaakaan ei kai oikein suositella raskaana oleville (toisessa kaatumisriski, toisessa äkillisiä suunnanmuutoksia).

Kesällä kun tulin raskaaksi, mulla on yleensäkin tauko aerobicista, ja syksyllä kun oli tarkoitus jatkaa, alkoi olla jo supisteluja, sitten tuli kaikenlaista muuta, niin, että jumpat jäi ehkä viiteen kertaan koko syksynä. Suunnistamassa sentään kävin syksyllä suunnilleen kerta viikkoon iltarasteilla, tosin lähinnä kävellen.

Koko ajan olen käynyt kävelemässä viitisen kertaa viikossa, ja yrittänyt katsoa, että yhteensä kuluu ainakin 1500 kaloria viikossa (en laihdutusmielessä, mutta se toimii mulla liikunnan määrän mittarina, kun siihen vaikuttaa sekä teho että aika). Yleensä siihen olen päässytkin, mutta nyt ihan parina viime viikkona on jäänyt vähän alle. Syynä on paitsi pakkaset, myös se, että supistelu on ihan jatkuvaa. Lenkkejä on joutunut lyhentämään: syksyllä meni vielä niin, että normaalilenkki tunnin, ja viikonloppuna rauhallinen kolmetuntinen maastossa. Nyt normaalilenkki on puolesta tunnista kolmeen varttiin (rauhallista tahtia) ja viikonlopun pitkä lenkkikin alle kaksi tuntia.

Uimassa olen nyt viime viikkoina yrittänyt käydä kerran viikossa (enempää ei iho kestä), kun muuten tuntuu tuo pelkkä kävely yksipuoliselta. Lumikengät varastossa syyhyttää, mutta pelottaa, että nostaa sykettä liikaa ja supistaa. Myös jäälatuja odottelen, moni on sanonut, että hiihto on supistelun kannalta parempi kuin kävely.

Pitkä tilitys, mutta pointtina se, että rauhoittamaan on joutunut tosi paljon. Tuntuu, että synnytyksen jälkeen on varmaan ihan rapakunnossa. Toisaalta, sittenhän on palkitsevaa, kun kunto nousee helposti :)

Yhteistyössä