Samantapaisisia tuntemuksia kuin maalismammalla. En tosin järin maratoonari ole, mutta liikkunut aika ahkerasti, ja kuvittelin raskausaikana jatkavani jumppaa ym. mahdollisimman pitkään.
Mulla myös juokseminen oli alkuvaiheessa tosi rankan tuntuista, juoksentelin kuitenkin välillä, kunnes toiselle kolmannekselle tullessa maha alkoi jo painaa niin, ettei tehnyt mieli juosta (vauvamahaa tuli tosi aikaisin, viikolla 12 ensimmäiset pari ulkopuolista kysyi, olenko raskaana). Rullaluistelun ja sulkapallon jätin heti alkuunsa, kun kumpaakaan ei kai oikein suositella raskaana oleville (toisessa kaatumisriski, toisessa äkillisiä suunnanmuutoksia).
Kesällä kun tulin raskaaksi, mulla on yleensäkin tauko aerobicista, ja syksyllä kun oli tarkoitus jatkaa, alkoi olla jo supisteluja, sitten tuli kaikenlaista muuta, niin, että jumpat jäi ehkä viiteen kertaan koko syksynä. Suunnistamassa sentään kävin syksyllä suunnilleen kerta viikkoon iltarasteilla, tosin lähinnä kävellen.
Koko ajan olen käynyt kävelemässä viitisen kertaa viikossa, ja yrittänyt katsoa, että yhteensä kuluu ainakin 1500 kaloria viikossa (en laihdutusmielessä, mutta se toimii mulla liikunnan määrän mittarina, kun siihen vaikuttaa sekä teho että aika). Yleensä siihen olen päässytkin, mutta nyt ihan parina viime viikkona on jäänyt vähän alle. Syynä on paitsi pakkaset, myös se, että supistelu on ihan jatkuvaa. Lenkkejä on joutunut lyhentämään: syksyllä meni vielä niin, että normaalilenkki tunnin, ja viikonloppuna rauhallinen kolmetuntinen maastossa. Nyt normaalilenkki on puolesta tunnista kolmeen varttiin (rauhallista tahtia) ja viikonlopun pitkä lenkkikin alle kaksi tuntia.
Uimassa olen nyt viime viikkoina yrittänyt käydä kerran viikossa (enempää ei iho kestä), kun muuten tuntuu tuo pelkkä kävely yksipuoliselta. Lumikengät varastossa syyhyttää, mutta pelottaa, että nostaa sykettä liikaa ja supistaa. Myös jäälatuja odottelen, moni on sanonut, että hiihto on supistelun kannalta parempi kuin kävely.
Pitkä tilitys, mutta pointtina se, että rauhoittamaan on joutunut tosi paljon. Tuntuu, että synnytyksen jälkeen on varmaan ihan rapakunnossa. Toisaalta, sittenhän on palkitsevaa, kun kunto nousee helposti