Ruoka-allergiaa vai

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja atopiaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

atopiaa?

Vieras
Mistä tietää, onko kyseessä ruoka-aine allergia vai atopia? Miten ruoka-aine allergia yleensä oireilee? Alkaako ihottumalla vai vauvan kipuiluna? Keskittyykö ihottuma jollekin tietylle alueelle yleensä?

Meidän vauvalle ilmestyi 3 viikkoa kiinteiden aloituksen jälkeen kuivia ihottumaläiskiä vyötärölle. Epäilen sen olevan atopiaa, jonka villavaippahousun reuna ja pakkanen herkistivät.

Ruoka-aineallergian ihottuma saattaa ilmetä missä vain kehossa.
Meillä ilmeni pienesti poskissa ja isommin vaippa-alueella, joksi ensin luulinkin sitä vaippaihottumaksi.

Ihan atooppisen näköistä ihottuma oli. Lopetin niiden ruoka-aineiden antamisen joista epäilin ihottuman tulleen ja kävimme ihotautilääkärillä jolta saimme rasvaa.

Pojalla atooppinen iho (perinyt multa), mutta iho pysynyt siistinä näiden kahden ruoka-aineen poistuttua ruokavaliosta. Nyt kun ikää 1v5kk olen antanut pieniä määriä ja ei ole reagoinut.

Varmiten ihottuman syy selviää käymällä ihotautilääkärillä. Pojallani oli ihottumaa kokovartalolla ja kävimmä iho- ja allergisairaalassa lääkärin luona. Allergiatestit tehtiin, eikä mihinkään reagoinut ja maidotontakin kokeiltiin. Rasvaus oli ainoa mikä auttoi, joten oli sitten atopiaa. Allerginen ihottuma on tietääkseni enemmän taiveihottumaa ja atoppinen sellaista läiskikästä ja punaista.

Meillä maitoallergia ilmeni ""onneksi"" oksentamalla koska pojalla on muutoin atooppinen iho.
Silloin tällöin (jos kylpee usein tai kesäaikaan) iholle tulee punaisia kutisevia läiskiä jotka ei tahdo lähteä millään rasvalla pois.

Kunpa tietäisin vastauksen! Meillä tytöllä hirveän paha sääri-ihottuma ollut kuukauden ikäisestä asti. Pahenee välillä ""itsestään"" ja välillä on hieman parempi. Kuitenkin iho käytännössä koko ajan rikki. En ole pystynyt löytämään mitään tiettyä aiheuttajaa, joten vältän kaikkea yleiseti allergisoivaa. Maito, kananmuna, vehnä ja kaura tsekattu. Ohjeena vain rasvaus kortisonivoiteella :( Harmittaa, jos välttää turhaan esim porkkanaa. Mutta niin neuvolasta neuvoi, että kaikki vaan pois. Siitä huolimatta sääri hirveän näköinen. Itse olen atoopikko.

Yhteistyössä