Ruoka-aine allergioista kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Edie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Edie

Jäsen
13.01.2006
195
0
16
Tässä hieman ensin taustaa: Meillä tyttö nyt ½v. Näyttäisi olevan maitoallergia. Korvikkeita saatuaan oksentaa rajusti. Se on selvin oire. Lääkärineuvolassa käytiin tämän vuoksi mutta jatkotutkimuksiin eli allergiatutkimuksiin ei olla vielä päästy.

Nyt on pari kertaa oksentanut myös samankaltaisesti vaikkei ole saanut korvikkeita. Kummallakin kerralla oli syönyt banaania, joten sitä tällä kertaa epäilen syylliseksi. Sitten muistin että mieheni antoi sunnuntaina tytön hieman maistaa mansikkaa.

Voiko mansikka aiheuttaa viiveellä suolisto-oireita eli oksentamista? Mitä tekisitte tilanteessani? Imetän osittain ja osittain saa soseita. Persikka näyttäisi sopivan ja riisipuurojauhe sekä porkkana ja bataatti. Onko tutkimukset nyt perusteltuja? Ajattelin ensin että siirretään niitä kunnes on ajankohtaista lopettaa imetys. Näyttää kuitenkin että tämä allergia ei ole menossa iän myötä ohitse vaan useammat ruoka-aineet aiheuttavai oireita.

Ihan alkuun, en usko että mansikka joka on annettu reilusti aiemmin voisi noin pitkän ajan jälkeen aiheuttaa oksentamista. Eli siis todennäköisempi syyllinen on se banaani.
Omien kokemuksieni perusteella teidän kannattaisi ehdottomasti vaatia pääsy vähintään maitoallergian selvittämiseksi tutkimuksiin. Ja tutkimuksia ei kannata siirtää siihen että lopettaa imettämisen, sillä sitten sinulla ei ole mitään "maito"tuotetta mitä antaa lapselle ja yleensä noihin erikoisvastikkeisiin siirryttäessä saattaa mennä aikaa ennen kuin lapsi tottuu makuun ja suostuu kunnolla juomaan.

Itse imetin pari kuukautta rajoitetulla ruokavaliolla (tyttö oli 6 kk) ja sitten aloimme lisäämään vastiketta ensin ruokiin ja sitten muutamia kertoja päivässä tuttipullosta. Imetyksestä luovuin kokonaan tytön ollessa 9 kk. Meillä esim. kävi niin alussa, että ensimmäinen erikoisvastike ei edes sopinut meille vaan jouduimme vielä vaihtamaan toiseen.

Oletko muuten itse rajoittanut jo ruoka-valiostasi maitotuotteet pois?

Tsemppiä teille ja toivottavasti asiat selviävät! :hug:

Käytän laktoosittomia ja hyla tuotteita. Itselläni on laktoosi-intoleranssi. Muutoin en ole rajannut maitotuotteita pois. Sen olen huomannut että masuvaivoja on enemmän jos olen itse käyttänyt tavallisia maitotuotteita. Laktoosittomat ja hyla tuotteet eivät tietty poista maitoallergisen vaivoja!

Voihan olla että en ole osannut kaikkia oireita yhdistää maitoallergiaan. Aiemmin tyttö puklasi aika paljon mutta se vaiva on vähentynyt ilmeisesti soseiden myötä. Olo on tosi sekava kun ei aina tiedä mistä mikin johtuu!

Kävin lueskelemassa muita keskusteluja maitoallergiasta ja refluksista. Refluksin oireita löytyy tyttäreltäni: selän kaarelle vetäminen, limapallerot nenässä, nieleskelee. En osaa yhdistää oireita oikeisiin asiayhteyksiin kun ei ole riittävästi tietoa! Huomenna aion olla yhteydessä neuvolaan ja vaatia tutkimuksiin pääsyä.

Kannattaa nyt ainakin ensimmäisenä karsia omasta ruokavaliostasi myös pois maito ja muna. Sitten en myöskään söisi banaania, koska lapsi oireilee ilmeisesti sillekin. Muita pienten lasten potentiaalisia allergioita ovat kotim. viljat ja soija. Osa oireilee myös yleisesti allergisoiville, kuten kalalle, pähkinöille, sitruksille, tomaatille, paprikalle, suklaalle jne. Kyllä tuo mansikkakin aika yleinen allergian aiheuttaja on. Nämä nyt ovat vaan tälläisiä "tärppejä". Pieni lapsi voi olla allerginen ihan mille vaan ja ne selviää vaan kokeilemalla, jotkut sietävät ihan hyvin vaikka maitoa, mutta eivät voikaan syödä perunaa!

Kannattaa ehdottomasti aloittaa selvittelyt mahdollisimman pian ja en jäisi neuvolaan kovin pitkäksi aikaa asian kanssa vatvomaan. Sieltä apua saa äärimmäisen harvoin. Tälläkin palstalla useimmat käyvät yksityisellä.

Kiitos vastauksista! Soitin tänään neuvolaan. Olitte oikeassa. Tosi nihkeästi edelleen olisivat laittamassa tutkimuksiin vaikka mielestäni lääkärin kanssa näin sovittiin. Terkkari lupasi laittaa viestiä lääkärille ja ottavat minuun yhteyttä jos on tarvetta! Muutoin ohjeet kuuluivat että jatka imetystä, vältä banaanin antamista ja siinä se. Ei ne oo kyllä perillä allergia-asioista tuolla neuvolassa. Tuosta suivaantuneena varasin siltä istumalta yksityiselle lastenlääkärille ajan. Josko nyt asiat nytkähtäisivät eteenpäin!

Se on just tuota se neuvolan toiminta, ikävä kyllä. Toivottavasti lastenlääkäri ymmärtäisi enemmän. Myös lastenlääkäreissä on allergia-asioissa huomattavia eroja. Toiset tietävät hyvinkin ja toiset ovat ihan kuutamolla. Meillä eka yksityinen lastenlääkäri mm. sanoi, ettei perunalle voi olla allerginen ja käski lopettaa maidoton/munaton imetysdieettini, kun lapsesta ei tullutkaan sillä oireeton. Hänen mielestään se, ettei imetysdieetti auttanut oli todiste siitä, ettei muksu ole allerginen. Loppu peleissä lapsi oli siis allerginen, mm. perunalle ja monelle muulle. Toivottavasti teillä on parempi onni! Jos tuon lääkärin kanssa ei tärppää, kannattaa varata aika allergologille. Me käydään allergologilla, joka on myös lastenlääkäri. Allergologia on ihan oma erikoistumisalansa, mutta on siellä tavallisten lastenlääkärienkin joukossa onneksi muutamia valveutuneita tapauksia aina silloin tällöin.

Saimme ajan tosi nopsaan lastenlääkärille. Kävimme tänään siellä. Olo on hieman hämmentynyt. Tavoite täyttyi siinä mielessä, että hän laittoi lähetteen Kysille tutkimuksiin ja altistukseen. Sitä en tiedä milloin sinne sitten loppujen lopuksi pääsemme. En välttämättä halua edes helmi-maaliskuulla kun osasto on mahatautisia ja flunssaisia täynnä. Yritin kysellä maitoallergiasta ja sen yhteydestä refluksiin. Hän ei tuntunut tietävän että yhteyttä niiden välillä olevankaan. Ei pitänyt myöskään tarpeellisena imetysdieetin aloittamista. En uskaltanut edes rueta refluksioireista puhumaan kun hän ei ollut perillä asioiden yhteydestä. Päälimmäiseksi jäi tyytymätön tunne. Tämä lääkäri oli iäkkään puoleinen lääkäri, joka ei ehkä ole perillä viimeisimmästä tiedosta. Ainakin tällainen tunne minulle jäi. Voinko rueta imetysdieetille ilman asiantuntijan arviota? Mitä minun pitää huomioida jos alan dieetille? Ekana itselle tulee mieleen kalsiumin saanti mutta mitä muuta?
Mietittävää edelleen jäi lääkärillä käynnistä huolimatta...

Minulla oli imetyksen aikana tiukka dieetti (kaikki maitotuotteet, soija, kananmuna, nauta, kotimaiset viljat, kaikki kalat, mansikka, porkkana, banaani, melkein kaikki mausteet, sipulit, pähkinät, sitrushedelmät, pavut, kaalit jne). Lääkäri käski tuolloin ottaa vitamiinit purkista; raskausajan multitabs ja lisänä vielä kalsiumia. Sanoi, että kalsiumia pitäisi saada 800-1000mg/pv.
Tosi yksipuolinenhan tuo ruokavalio sitten on... :|

Toivottavasti pääsette pian altistukseen! :flower:

Imetystukilistan sivuilla on hyvät ohjeet imetysdieettauksesta. Samoin suosittelen kirjautumista yahoon allergialistalle. Siellä on myös lisää tietoa.

http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/

Olennaista on ymmärtääkseni, että et ala suinpäin poistamaan kerralla paljoa ruokia ruokavaliosta vaan lähdet liikkeelle maidosta ja kananmunasta (huom! niiden kaikissa muodoissa: hera, kaseiini on myös maitoa...). Seuraat miten vaikuttaa ja teet imetysdieetin laajennuksia tarvittaessa.

Vaikka teillä onkin nyt lähete kysiin maitoaltistukseen, olisi hyvä löytää pätevä allergologi suhteellisen nopeasti. Googlasin ihan mielenkiinnosta Kuopion alueen tarjontaa ja löysin ainakin yhden lääkärin joka on sekä lastenlääkäri että allergologi. Hän on Senja Kannisto. Muuta en tiedä kuin nimen..., joten varsinaisesti en voi tällä perusteella suoraan suositella enkä siis tiedä hänen kokemustaan ja osaamistaan tarkemmin. Googlauksen mukaan astamapuoli olisi hänelle tuttua (?)
http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Doctor&func=show_one&doctor_id=3194

Useimmille lastenlääkäreille ja jopa osalle allergologeja allergian aiheuttama refluksi on ihan ennen kuulumaton juttu. Sen diagnosointi on lisääntynyt ihan viime vuosien aikana paljon ja varsinkaan oppinsa vuonna 1 ja 2 saaneille tieto ei ole kiirinyt.

Minä olen myös entinen imetysdieettaaja ja tuossa Piijalla oli jo ihan hyvää listaa millä pääsee alkuun. Ensin kannattaa jättää vain maito ja muna pois, mutta jos ei muutosta ala tapahtumaan kannattaa dieettiä laajentaa. Ne yleisimmät on just ne maito, muna, kotim. viljat, soija ja sitten ne yleisesti allergisoivat. Mulla oli siinä mielessä helppoa, etten itsekään voi suurintaosaa noista yleisesti allergisoivista syödä. Niitä ovat just sitrukset, tomaatti, paprika, kala, mansikka, selleri, porkkana....Ja kuten Piija taisi kirjoittaa, kannattaa huomioida myös nauta, sekään ei sovi kaikille maitoallergikoille. Imetysdieettaus on raskasta ja se vaatii aika paljon hommaa. Jos tuntuu, ettei dieettiä jaksa noudattaa tai lasta ei saa dieetistä huolimatta oireettomaksi, kannattaa pikaisesti alkaa etsiä sopivaa korviketta. Meillä tilanne pitkittyi ja imetysdieettini ei ollut kunnossa ja oireet olivat jo sitä luokkaa, että imetys oli viisainta meillä lopettaa. Meillä lapsi juo Neocatea. Moni kyllä menestyksekkäästi imettää dieetillä. Se kannattaa ottaa vähän harrastuksen kannalta ;) . Sitten kannattaa unohtaa kaikki "normaali" syömiskäyttäytyiminen. Ei siis pidä ajatella, että lihasopan syöminen aamulla on outoa. Mä söin esim. tosi paljon uunissa paistettua lihaa, aamulla ja illalla ja päivällä.

Ennen maitoaltistusta lapsi on saatava tavalla tai toisella oireettomaksi. Vähimmäis vaatimus on ainakin kaksi viikkoa ilman maitoa, käytännössä maito sulta pois tai lapsi erityiskorvikkeelle. Kannattaa käväistä siellä yksityisellä tai ainakin soittaa jo etukäteen Kyssiin.

Mä söin kalkit myös ihan purkista.

Tämä päivä on mennyt pohdiskellessa tätä meidän tilannetta. Harmi kun en itse löytänyt Googlettamalla tuota Senja Kannistoa! Kiitos muuten tiedosta Ahmutar! Hän on meille ennestään tuttu lääkäri esikoisen astamtutkimusten ajoilta. Tykkäsin hänestä tosi paljon.

Luin noita vanhoja ketjuja ja aloin jo epäilemään, että tyttäreni oireet eivät ole riittävät refluksioireiksi. Sitten luin taas hieman lisää ja aloin taas olla aivan varma että hänellä on allerginen refluksi. Refluksi oireet eivät ole rajuja mutta niitä kuitenkin on. Joku kertoi että refluksista oireilevat vauvat nukkuvat katkonaista unta. No, tuo ainakin osui. Kiinteitten aloittamisen jälkeen unenlaatu parani eli tyttö nukkui pidempiä pätkiä kerralla. Nyt on palattu jälleen siihen että hän ruokailee välillä tunnin välein. Yleensä heräämiseen liittyy itkeskelyä.

Kaiken tämän pohdiskelun tuloksena päätin tilata Kannistolle ajan. Ennen lääkärinvastaanotolle menoa ajattelin kuitenkin pitää hieman oirepäiväkirjaa. Tällä hetkellä en pysty sanomaan tarkasti mitä kaikkia oireita tytöllä on ja kuinka usein. Jos ajan saisi viikon tai kahden päähän, niin tilanne olisi siihen mennessä kartoitettu. Minulla alkoi jo olla suorastaan stressi asian miettimisestä. Nyt kun suunnitelma on valmis, niin stressikin helpotti! Toivottavasti en joudu lopettamaan imetystä. Tämän kolmannen kanssa imetys on sujunut mallikkaasti ja toivon että voisin imettää tuonne vuoden ikään saakka. Olen kuitenkin melko varma, että en jaksa tiukkaa dieettiä noudattaa. Maitotuotteidenkin poisjättäminen tekee tiukkaa! Ainakin näin etukäteen ajateltuna..

Kiitti että jaksatte vastailla! :hug:

Siihen oire/ruokapäiväkirjaan tulee teidän tapauksessa merkitä myös siis äidin syömiset, koska imetät. Meillä oirepäiväkirja on ollut ihan korvaamaton, koska ainakin mulla tahtoo muuten asiat mennä sekaisin. Ilman sitä on tosi vaikea muistaa, milloin se pylly vähän punoitti tai olisiko se ollut torstai, kun oksenti ja mitähän sitä silloin syötiin. Alkuun se voi olla ja usein on todella ärsyttävää, kun tuntuu ettei mistään saa kiinni ja mihinkään ei saa tolkkua. Meillä se oli ainakin imetyksellä just sitä, kun lapsi oireili koko ajan enemmän ja vähemmän. Nykyisin se on helpompaa, kun lapsi on perustilanteessa oireeton ja sitten ne oireet ovat niitä poikkeustapauksia eikä toisin päin! Kannattaa silti vaan yrittää jaksaa sitä päiväkirjaa raapustella. Kannattaa kuitenkin varata se allergologi aika jo nyt, monesti saattaa olla jonoa ja aika hyvinkin mennä parin viikon päähän. Kuopion tilanteesta en kyllä henk.koht. tiedä.

Kuulostaa hyvältä tuo sinun suunnitelma. Laitan sulle yhden jenkkilinkin, jos täällä olevista tiedoista olisi sinulle myös apua. Yahoon refluksilasten keskustelupalstalla on myös hyvin tietoa (edellyttää rekisteröitymistä ): tämä yahoon palsta on suomenkielinen.

http://www.momswearingpuke.com/

http://health.groups.yahoo.com/group/refluksilapset/

Kertoilethan miten tilanne teillä etenee uuden lääkärin kanssa! Toivottavasti häneltä saisitte asiantuntevaa tukea.

Eilen kävimme yksityisella allergologilla. Oli aivan ihana lääkäri. Tuli sellainen tunne että hän osasi asiansa. Tyttärelläni on refluksi oireita mutta ne eivät ole niin rajuja että tarvitsisi sitä hoitaa. Nyt kiinteiden määrää lisätään ja maidon määrää taas vähennetään. Ruokarytmi ja unirytmi tulisi saada kuntoon. Eli omaan sänkyyn pitäisi laittaa tyttö nukkumaan! Saa nähdä kuinka onnistuu. Saimme lisäksi reseptin Almiron pepti-korvikketta varten. Hän listasi myös mitä ruoka-aineita kannattaisi rueta antamaan. Hän teki meille selkeän suunnitelman minkä mukaan edetä. Nyt sitten odotellaan altistukseen pääsyä.

Yhteistyössä