Runsaat kuukautiset-miten edetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten edetä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten edetä

Vieras
Olen 45v ja kuukautiseni on tosi runsaat. Kestoltaan 5-6 päivää ja niistä kolme päivää 2. 3. ja 4. päivät niin, että en edes töihin pysty hurjan vuodon takia. Kipuja ei ole ja kierto säännöllinen 28-29 pvää.

Tätä on nyt ollu n 7 vuotta. Alkoi kun poika syntyi.

Tehdäänkö tällaiselle enää tässä iässä mitään ja jos niin mitä? Mistä runsas vuoto voisi johtua? Otetaanko tetveyskeskuksessa tällainen edes tosissaan ja saako sinne tällaisessa asiassa sen vihonviimeisen ajan.

N 2v sitten lääkäri sanoi, että voisi olla pieni polyyppi mutta ei johda toimenpiteisiin. Ei ollut edes varma onko koska oli niin pieni.

Hormonikierukka vei multa menkat kokonaan. Ensin oli puoli vuotta jatkuvaa tiputtelua. Tuli vähän rusehtavaa tai valkovuotoa, jonka vuoksi pikkuhousunsuojaa joutui käyttämään. Mutta sitten vuodot loppui ja nyt mulla on jo toinen kierukka menossa. Siis eka kierukka oli 5 vuotta ja tämä uusi ollut nyt 2 vuotta. Olen 42-vuotias. Vessan kaapissa on vielä varulta kuukautissuojia ja ne on niitä, jotka ostin silloin yli 7 vuotta sitten !! :-)

Hormonikierukka vei multa menkat kokonaan. Ensin oli puoli vuotta jatkuvaa tiputtelua. Tuli vähän rusehtavaa tai valkovuotoa, jonka vuoksi pikkuhousunsuojaa joutui käyttämään. Mutta sitten vuodot loppui ja nyt mulla on jo toinen kierukka menossa. Siis eka kierukka oli 5 vuotta ja tämä uusi ollut nyt 2 vuotta. Olen 42-vuotias. Vessan kaapissa on vielä varulta kuukautissuojia ja ne on niitä, jotka ostin silloin yli 7 vuotta sitten !! :)

Kävitkö kunnallisella vai yksityisellä?

Kävin kunnallisella. Kierukkaa suositeltiin keskenmenojen ja vaikeiden lopulta onnistuneiden raskauksien jälkeen. Kolme tervettä koululaista. Kahteen viimeisimpään synnytykseen olisin kuollut, jos en olisi ollut valmiiksi sairaalassa synnytyksien alettua. Sun tapauksessa tutkituttaisin gynekologilla kohdun tilanteen. Tsemppiä ! :-)

Kävin kunnallisella. Kierukkaa suositeltiin keskenmenojen ja vaikeiden lopulta onnistuneiden raskauksien jälkeen. Kolme tervettä koululaista. Kahteen viimeisimpään synnytykseen olisin kuollut, jos en olisi ollut valmiiksi sairaalassa synnytyksien alettua. Sun tapauksessa tutkituttaisin gynekologilla kohdun tilanteen. Tsemppiä ! :)

Viimeeksi olen käynyt gynellä 5kk sitten ja silloin ei lääkäri löytänyt mitään poikkeavaa (oli eri lääkäri kuin se kuka oli polyypin näkevinään)
Varailenpa lekurille ajan tsekkaukseen Kiitos

Vaikuttiko ne kierron pituuteen ja vuoyopäivien määrään miten? Mikä tarkpitus on teroluteilla kun vain muutaman kk?
Mulla oli edellisessä puoli vuotta aiemmin otetussa papakokeessa huono tulos ilmeisestikin liiallisten vuotojen vuoksi. Ehkä sain Terolutit, jotta papakoe ehdittiin uusimaan ja varmistamaan, että se on on. Terolutit saivat menkat alkamaan ajallaan. Hormonikierukka ei lopettanut kuukautisia, vaan ne tulivat säännöllisesti neljän viikon välein, mutta vuodon määrä väheni normaaliksi ja tiputtelu jäi pois muutaman kuukauden jälkeen.

Meillä oli terveyskeskuksessa gynekologi, jolla kävin. Jos teillä ei ole erikoislääkäriä terveyskeskuksessa, niin suosittelen käymään yksityisellä.

Yhteistyössä