Runsaasti lapsivettä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nea

Vieras
Raskausviikkoja on 32 ja neuvolassa sanoivat, että minulla lapsivettä on suht runsaasti. Np-ultrassa ja rakenneultrassa lapsivettä oli kuitenkin hyvä määrä. Olen kuitenkin ymmärtänyt että liian vähäinen ja runsas lapsiveden määrä voi olla huono juttu. Onko kellään tietoa mistä voi johtua, että tässä vaiheessa lapsiveden määrä on runsas tai mitä haittaa siitä voi olla?!? Kiitos etukäteen!!

Niin. Voisihan sinne tietenkin periaatteessa soittaa. Mutta tuskin kai tilanne kovin ""vaarallinen"" on kun ei neuvolassa siihen sen enempää kiinnitetty huomiota. Ajattelin vaan jos jollakin on kokemusta asiasta.

Maha on vaan niin pinkeä, ettei yhtään pysty sanomaan, miten lapsi siellä on tai tuntemaan mitään lapsen raajoja. Liikkeet kyllä tuntuvat muttei pysty sanomaan mikä siellä tökkii, kun maha on niin pallo. Lääkärikään ei viimeksi tuntenut mitään kun maha on niin pinkeä, muttei hänkään asiaan tuntunut sen enempää kiinnittävän huomiota.

Runsas lapsiveden määrä voi vaikeuttaa istukan toimintaa ja kontrollit äitipolilla voi olla tarpeen= synnytyksen kulun kontrollinti= käynnistys. Soita tai käy äitipolilla niin saat mielenrauhan.

Myös minulla oli koko raskauden ajan lapsivettä neuvolan hoitajan mukaan ""suht runsaasti"". Ei kuitenkaan pitänyt asiaan sen kummemmin puuttua. Uskon että neuvolassa kyllä jo kiinnittäisivät asiaan enemmän huomiota jos jotain häikkää edes epäilisivät.

Ja vaikka minulla lapsivettä olikin runsaasti, niin synnytyksen aikana se ""runsas määrä"" oli hulahtanut jollain vessakäynnillä pönttöön tmv. ilman että kukaan sitä huomasi...edes minä. :) Ihmeteltiin vaan kun vauva syntyi ja lapsivesistä ei edelleenkään tietoa... että näinkin voi käydä..:)

Mutta tokihan voit ottaa asian puheeksi neuvolassa tai äitipolilla jos kovasti mieltä askarruttaa.. pieni hinta mielenrauhasta..

Mukava kuulla, ettei ""suht runsas"" lapsiveden määrä välttämättä aiheuta mitään erityistoimenpiteitä. En sinänsä tunne olevani asiasta sen enempää huolissani, kun ei asiaan neuvolassakaan sen enempää puututtu. Lähinnä mietin, mitä asiasta ehkä voi seurata eli mitä ehkä on tässä lähikuukausina vastassa. Mutta ehkä asia ei tosiaan vaikuta mihinkään sen enempää ellei määrä ihan huikeaksi kasva ;o)

Yhteistyössä