Alkuperäinen kirjoittaja Mieti sitä:
1. Haet olemassaolon ja ilmaisun oikeutta (kasvoiltaan) rumille ihmisille, mutta ne jotka ovat kirjoituksesi mukaan muuten rumia (lihavat), ällöttävät sinua. Argumentoinnissasi on sisäinen ristiriita.
Miten niin sisäinen ristiriita? Rumuuttakin on monen asteista. Raja menee juuri siinä, että kasvojen rumuudelle ei juuri mitään voi (paitsi kauneuskirurgian keinoin, mitä en suosittelisi edes rumille), lihavuudelle voi. Rumat kasvot eivät ällötä, herättävät vain huomiota. Rumat kasvot eivät ole ongelma eivätkä pilaa kenenkään ruokahalua tai muutenkaan ilmapiiriä. Rumat kasvot ovat ihan oikeutetut. Mutta läski (varsinkin hikisenä ja paljaana) on oikeasti rumaa. Sellaista, mitä katsellessa tekee mieli laittaa kädet silmien eteen. Ei siinä ole mitään ristiriitaa.
2. Et ole juuri noilla sanoilla sanonut, mutta viestiesi sisältö viittaa juuri tuohon tosiasiaan.
3. Vrt. edellinen vastaus.
4. Vrt. edellinen vastaus.
Niin juuri. En ole näillä sanoilla sanonut. Älä sinä rupea laittamaan sanoja suuhuni. Aika naurettavaa, että alat syyttämään minua sellaisesta, mitä en ole edes tehnyt, vaan minkä itse olet keksinyt. Ehkä se oletkin sinä, joka ajattelee noin, kun niin mielelläsi tuollaisen merkityksen kirjoituksessani näet?
"Joku tulee naimaan reittini varrelle". Kukapa sinun reittisi niin varmasti tietää. Vai ilmoitatko siitä etukäteen lehdissä?
Julkisella paikalla rakastelu ei kuulu fiksujen ihmisten tapoihin, ei myöskään kuvien julkaiseminen netissä tai minkäänlainen uhkailu.
Kivasti vastailet asian vierestä. Luuletko tosiaan, että tarkoitin, että joku nimenomaan ottaa selville reittini ja tulee tielleni naimaan? No, väännettäköön sinulle rautakangesta, että tarkoitin: Jos joku SATTUU kulkureittini varrelle. Isoja kirjaimia käytän siksi, että tässä kirjoitusohjelmassa ei ole pikanäppäimiä kursiiville. Se ei ole siis tässä yhteydessä huutamista, vaan tietyn termin tai asian korostamista. Ja siitä olen samaa mieltä, että "Julkisella paikalla rakastelu ei kuulu fiksujen ihmisten tapoihin", sehän juuri oli pointtin jo ihan ensimmäisessä kirjoituksessani.
5. Sananvapauden piikkiin ei voi laittaa mitä tahansa. Vapauteen liittyy olennaisena osana aina myös vastuu. Fiksu ihminen pitää mölyt mahassaan, kirjoittaa tai puhuu korrektisti. Toisen ihmisen ruumiinrakenteesta (tai muistakaan ominaisuuksista puhuminen) ällöttävänä ei ole mielestäni fiksun ihmisen korrektia käyttäytymistä. Ei myöskään esim. yksinkertaiseksi, tyhmäksi tai luulotautiseksi leimaaminen. Vanha ns. kultainen sääntö pätee näissä vapauksissakin aika pitkälle: kaikki mitä haluat itsellesi tehtävän, voit tehdä muille.
Sinänsä olen samaa mieltä kuin sinä fiksun ihmisen korrektin käyttäytymisen määritelmästä, mutta se koskee mielestäni vain OIKEAA ELÄMÄÄ JA SOSIAALISIA VUOROVAIKUTUSTILANTEITA. Minusta keskustelupalstalla voi sanoa mitä tahansa, mistä ei ole erikseen esim. rikos- tai muussa lainsäädännössä määrätty. Keskustelupalstojen hyvä puoli on juuri se, että ne ovat se (lähes) ainoa paikka maailmassa, missä sananvapaus todella toteutuu ja saa sanoa juuri sen mitä ajattelee. Ei tarvitse miettiä, että mitä on sopivaa tai kohteliasta sanoa. Nettikeskusteluissakin on hyvä hallita tätä peräänkuuluttamaani sisälukutaitoa ja tekstin sekä sen tyylin syvempää ymmärtämistä. Näin voi käyttää nettikeskusteluissakin juuri kyseiselle keskustelupalstalle, aihepiirille, ketjulle tai ketjun aloittajalle tyypillistä ilmaisutapaa (asiallista, huumoria, shokeeraamista, sarkasmia tm). Jo nimimerkissä, puhumattakaan jo ihan ensimmäisistä kirjoittamistani lauseista, ilmoitin kantani asiaan, luulisi tyhmemmänkin osaavan välttää tällaisia viestejä, jos pahalta tuntuu. Myös keskustelun otsakkeesta voivat herkimmät vetää jotain johtopäätöksiä ja pysyä kaukana.
Niin suurta ällötystä lihavat ihmiset eivät minussa kuitenkaan herätä, että menisin heidän omille (laihdutus)tsemppipalstoilleen heitä haukkumaan.
6. Kirjoitat korostetusti itsehallinnasta. Sitten yht'äkkiä onkin jotakin, joka ei asetukaan itsekontrollin alle: himo. (Tässä tapauksessa seksuaalinen) Himoja on erilaisia. Nekö ovat sellaisia suureita, jotka menevät itsekontrollin yli? Mikä muu menee itsekontrollin yli?
??? Alan jo ihmetellä, että kirjoitinko todellakin noin epäselvästi, vai onko sinulla todella jonkinnäköinen sisälukutaidon häiriö. Mielestäni kirjoitin, että itse pyrin parhaaseen kaikessa mahdollisessa ja että itse en menisi koskaan ikinä naimaan paikkaan, jossa on vaara, että joku meidät näkee (vaikka kiinni jäämisen riski ajatuksena kiihottava onkin). MUUT IHMISET toimivat näin (himo menee itsekontrollin edelle), jota kohtaan olen mielestäni ilmoittanut mielipiteeni erittäin selkeästi (selvennettäköön nyt vielä, että en hyväksy sitä missään nimessä). En siis maininnut missään vaiheessa, että himo menisi itsekontrollin yli. Ja miten tuo "Mikä muu menee itsekontrollin yli?" tähän liittyy? Mitä väliä sillä on tämän keskustelun kannalta, mikä menee itsekontrollin yli. Ei minua kiinnosta, mikä menee sen yli. Nyt kiinnostaa vain se, että seksihalujen pitäisi pysyä itsekontrollin rajoissa.
Voitko tarkentaa tätä kohtaa 6? Tuo kysymyksesi on minusta ihan outo, kun ottaa huomioon kirjoitukseni. Ehkä et lukenut tekstiäni kunnolla, tai sitten et jostain syystä ymmärtänyt mielipidettäni (alkaa oikesti kiinnostaa, että onko sinulla diagnosoitu joku luetun ymmärtämisen ongelma?).
Mitä itse lihavuuteen tulee, aina se ei ole itse aiheutettua (kuten "normivyötärö" kirjoittaa). Ovatko kaikki lihavat mielessäsi ällöttäviä, vaikka ruumiinrakenne ei johtuisikaan sinun korostamasi itsekontrollin puutteesta. Samalla perusteella ällöttävyyden voisi laajentaa koskemaan aika monia muitakin inhimillisiä piirteitä tai ominaisuuksia. Tuohonhan jo itse asiassa viittasitkin.
Lähes yhtä ällöttäviä ovat hekin, koska läski se on se ällöttävä asia numero yksi, heikko luonne vain pientä lisärasitetta siihen verrattuna. Eli ne ihmiset siellä läskin takana eivät ole ällöttäviä (elleivät ole laiskoja, selittelijöitä, itseään kontrolloimattomia tm), mutta läski vaan on yksinkertaisesti rumaa. Vielä, jos se läski on valkoista, niin kuin suomalaisella nyt yleensä sattuu talven jäljiltä olemaan. Se on kerta kaikkiaan ruman näköistä. Enkä puhu nyt mistään esim. alle 70 kilon painoisesta naisihmisestä, vaan sellaisesta selkeästi läskistä, jolla makkarat aaltoilee vyötäröllä, muhkuraa ja selluliittia pursuaa joka puntista, puuskutusta ilmenee pienestäkin rasituksesta ja hiki helmeilee otsalla. Tähän kun vielä lisää kädessä olevan jäätelön tai suklaapatukan, jota ekstaasissa mussutetaan, niin jaiks. Kesä ja kärpäset!
En nyt laajentaisi tätä ällöttävyyttä tässä keskustelussa muihin ihmisen piirteisiin tai ominaisuuksiin. Keskustelu koskee lihavuutta, pysytään siinä.
Olen opiskellut jonkin verran terveysalaa ja meille opetettiin luennoilla, että isoluisuus ja kaiken maailman aineenvaihdunnan häiriöt ovat erittäin harvinaisia ja useimmiten vain tekosyy sille, ettei tarvitse lopettaa liiallista syömistä ja mussuttamista (joka on lihavuuden todellinen syy). Itse uskon kuitenkin myös jonkun verran geeneihin, ainakin laihuuden suhteen (vrt. "läpipaskot" ihmiset).
Olen pahoillani, Rumilus, kaikesta kokemastasi. Itse en ole koskaan elävässä elämässä ketään lihavaa haukkunut päin naamaa, se on julmaa. Valitettavasti ilmeitäni en pysty täysin aina kätkemään. Mutta tästä sairaudestasi sanoisin, että jotenkin on vaikea uskoa, että vuonna 2007 (kun lennetään avaruuteen ja tehdään mielettömän hienoa ja vaativaa tekniikkaa) ei olisi keksitty lääkettä näihin aineenvaihdunnan ongelmiin. Olethan varmasti selvittänyt kaikki mahdolliset keinot laihtua, etkä vain ole saanut tuosta aineenvaihdunnastakin taas yhtä hyvää syytä olla edes yrittämättä laihduttamista "kun ei se kuitenkaan auttaisi".