Rullaluistelijat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lynx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lynx

Aktiivinen jäsen
31.07.2006
1 090
0
36
Toteutin tänään monivuotisen haaveeni ja ostin itselleni rullaluistimet. Urheilukaupan lattialla vähän kokeilin ja myyjä sanoi, että en vaikuta olleenkaan ns. pahimmalta tapaukselta :D . Tosiaan en koskaan ole luistellut rullilla ja jääluistimillakin olen viimeksi ollut varmaan kohta 15-20 v sitten peruskoulussa :ashamed: .
Olisiko jollain hyviä vinkkejä näin aloittelijalle? Tuossa äsken pihakivetyksillä harjoittelin tasapainoa ja kun mies kotiutuu olisi tarkoitus mennä tuohon jalkakäytäväle hänen kanssaan kokeilemaan (yksin en alkuun uskalla/kehtaa). Jarruttaminen tuntuu tosi hankalalta, mutta oppiiko sen äkkiä?
Onko teillä sauvat käytössä? Kannattaako ensin luistella ilman, että oppii tekniikan ja hankkia sitten vasta sauvat? Niitä nimittäin tekisi mieli, vai tykkäättekö luistella ilman sauvoja?

Kannattaa tosiaan harjoitella sitä jarruttamista ekaks enneku lähtee liikenteeseen.Luistimet kun ei ihan heti pysähdy.Mulla on sauvat ja oon tykänny saa mukavasti yläkroppakin tekemistä. =)

Jarruttaminen pitää osata ennenkuin lähdet pitemmälle :whistle: ettei tarvi lyhtytolppia halia. Mut sen oppii äkkiä. Ens alkuun voi alamäet (esim. aliskat) mennä nurmikon puolta kävelemällä jos pelottaa että vauhti karkaa. Mä tykkään luistella ilman sauvoja, kokeilin nekin ja jopa ostin mut jäi käyttämättä. Jotenkin ne sohii niin laajalle että kanssaihmisten silmät on vaarassa. Ja jos vielä saat jonkun kaverin innostumaan niin a vot. Hyvässä juttuseurassa menee äkkiä 20km. Loistavan harrastuksen olet aloittamassa! nim. yli 120km kolmessa viikossa luistellut :whistle:

että ehdottomasti ilman sauvoja ensin. Ja jarrutus on KAIKKEIN tärkein taito tuossa lajissa. Tosi mukava harrastus, olen luistellut joku 7-8 vuotta (tai siis kesää..) ja edelleen tykkään !
Pidä jalat tarpeeksi lähellä toisiaan ,ettei asento "leviä", polvet hiukan koukussa ja meet sellain tasaisella rytmillä ja SIVUILLE potkien, EI siis jalka suorana taaksepäin, kaatuminen on varmaa jos noin teet, huomaat kyllä takuulla, kun teet väärässä asennossa potkuja..se ikäänkuin "lyö tyhjää" jolloin meinaat kaatua eteenpäin. Katse tarkasti tiessä siten, että huomaat epätasaisuudet ajoissa, kivet, kuopat, roskat....ne töksähtää aika ikävästi...

Kypärä päähän, suojat polviin, kämmeniin ja kyynärpäihin ja ei kun menoksi !

Muista jarruttaa ajoissa !

Toivottavasti löysit uuden lajin ! :flower:
Mulla tulee kesässä yleensä sellaset yli tuhat kilometriä kuitenkin !

Kiitti vinkeista :flower: . Joo samalla ostin koko setin suojavarustuksia!! Ihan intoa olen täynnä kyllä kun olen sitä tosi monta kesää haaveillut ja kateellisena katsellut ihmisten sulavalinjaista luistelua... no ehkä itse näytän enemmänkin iines-ankalta huterin liikkein B)

Pakko tulla vielä kommentoimaan, että eilen illalla sitten tein ekat harjoitukset ja tosiaankin tuo jarruttaminen tuntuu olevan se kaikkein hankalin juttu, millään ei meinaa mennä blondin aivoon se jarrutus :whistle: , tosin kerran vain kaaduin ja suorilta peffalleni, mutta onneksi on tuota pehmusta jonkin verran omasta takaa :D .
Sitkeästi aion tänäänkin mennä kun saan kuopuksen unille vaan harjoittelemaan jarrutusta.

Piti muuten sitä vielä kysyä, että kuuluuko asiaan, että on nilkoille rankkaa?? Oletin, että käy reisiin, mutta eniten mulla otti tuonne nilkkoihin se luistelu. Tosin olen lenkkeillyt muutenkin että en mikään rapakuntoinen ole. Ja luistimet pitäisi olla ihan laadukkaat myyjän opastuksella ostetut.

Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Kannattaa tosiaan harjoitella sitä jarruttamista ekaks enneku lähtee liikenteeseen.Luistimet kun ei ihan heti pysähdy.Mulla on sauvat ja oon tykänny saa mukavasti yläkroppakin tekemistä. =)

Onko sauvojen kans helpompaa?

Mä tykkään luistella sauvojen kanssa, muistakaa kovapalaterät.Mulla ei oo suojia, kypärä vaan.Jarruttaminen onnistuu, kun koukistaa toista jalkaa hieman ja painopiste taakse ja eiku jarruttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kömpelys:
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:

Onko sauvojen kans helpompaa?

Mä suosittelen, että ensin tekniikka ja sitten vasta sauvat mukaan. Opetetaanhan lapsetkin laskettemaan ensin ilman sauvoja ;)

Yhteistyössä