Ruisleipä!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellu87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
viljat tai lihat jommatkummat yleensä suositellaan aloitettavaksi ekaksi. ja siinä 7kk iässä muistaakseni.. ja järjestyksessä kaura, ohra, ruis, vehnä.
voithan antaa jotain oikein tuoretta ja pehmeää ja pienen palan- sitkeästä ei välttämättä saa paloja jossei ole monia hampaita :)
onhan noita syötäviä muutenkin pieniä naposteluun; riisikakkuja pieninä paloina, maissinaksuja, pehmeää vaaleaa leipää, rusinoita, hedelmiä.

Alle vuoden ikäiselle ei saisi antaa suolaa sisältää syötävää.
Tiedän että ennen vanhaan annettiin kuivia ruisleivän kannikoita vauvoille jyrsittäväksi hampaiden kutiamisen takia.

Jos päätät antaa lapsellesi ruisleipää, ethän jätä hetkeksikään yksin syömään sitä, sillä ruisleivästä irtoaa helposti isoja ja kovia paloja jotka voivat tukkia ruokatorven.

Minä olen antanut tytölle vähän alle 8 kuisesta asti sellaisia aikuisen peukalon kokoisia vähäsuolaisen jälkiuunileivän palasia. Korkeintaan yhden/päivä. Leikkasin leivän paloiksi ja minigrip-pussissa pakkaseen, sieltä sitten annan tytölle. Isoja paloja tosiaan lähtee välillä, mutta vasta kun tyttö on lusssuttanut leivän jo ihan pehmeäksi, vaikka hampaitakin on jo kolme. Palasen jauhaa sitten vielä ikenillä/hampailla pieneksi ennen kuin nielee. Kyllä sen huomaa, jos vauva selvästi osaa käsitellä ruokaa suussaan, mutta silti tietysti pitää valvoa koko ajan. Ja mun mielestä ei se suola niin myrkkyä ole, jottei noin olematonta määrää voisi antaa, mitä pieni pala vähäsuolaista leipää sisältää.

Yhteistyössä