rtg hoitajia paikalla? kätilöitä? asiantuntioita?

• Viestiketjun aloittaja hädissään
  • Ensimmäinen viesti
vieras lantio
HEI asiantuntijat!
Miten suhtaudutte pelvometriaan vai mikä se lantioröntgen nyt on? Mulle tehtiin se ihan viimeisilläni, kun lantion mittoja epäiltiin pieniksi. Olisiko pitänyt päästä magneettikuvaan, joka turvallisempi?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Magneettikuvauksessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä, eli se on täysin eri asia kuin röntgenkuvaus. Vaaraton nykytietämyksen mukaan.

Mutta siitä olen samaa mieltä, ettei ap:n tulisi hätäillä! :hug:
No niinpä muuten onki, en oo koskaan tullu ajatelleeksi, ettei siinä sinänsä säteilyvaaraa oo vaan vaara on muista syistä johtuvaa. Googletin aikaani ja totta se on, ionisoivaa säteilyä ei synny mutta mikskähän tässä sitte sanotaan näin mri:stä ja raskaudesta?:

Konservatiivinen linja ensimmäisen trimesterin aikana; suositellaan kuvantamisen siirtämistä myöhempään raskauden aikaan tai korvaavia tutkimuksia ilman ionisoivaa säteilyä.

Nyt ei oikeen leikkaa mulla. Eikö tuo tarkota sitte nimenomaan sitä, että mri:tä ei tehdä ensimmäisen raskauden aikana koska siinä altistuu säteilylle? Plääh. vai enkö vaan nyt tajua? Vai onko tossa virhe?

http://www.pkssk.fi/soap/showattachment.asp?user_id=1&ID=2028&DocID=6283

muoks. vielä ääh ja puuh. Ei onnistunu tuo linkittäminenkään :kieh: :ashamed: Ehkä nyt?

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Miksei näissä asioissa voi käyttää ihan tolkkua?
Raskaus on ihan normaali tila ja raskauden aikana ihmisen elämässä voi tapahtua monenlaisia asioita.
Kyllä se luonto on sen huomioon ottanut.
Toisaalta röntgen ei ole mikään "luonnollinen tila", eikä sitä koskaan suositella raskaana oleville ellei ole aivan välttämätöntä, ja sikiö pyritään suojaamaan jos on pakko kuvata jne. Eli minä kyllä ymmärrän ap:n huolen ihan täysin. Elä ja anna elää, Maritu hyvä, eikös? =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras lantio:
HEI asiantuntijat!
Miten suhtaudutte pelvometriaan vai mikä se lantioröntgen nyt on? Mulle tehtiin se ihan viimeisilläni, kun lantion mittoja epäiltiin pieniksi. Olisiko pitänyt päästä magneettikuvaan, joka turvallisempi?
Mä en menisi lantion röntgenkuvaukseen raskaana, vaan valitsisin magneettikuvauksen. Mutta minä olenkin säteilykammoinen tuleva röntgenhoitsu, enkä voi väittää olevani edes mikään asiantuntija vielä tässä vaiheessa.

Jos ja kun sellaisia kuitenkin tehdään, niin lääkärit ovat ilmeisesti todenneet sen hyödyt suuremmiksi kuin haitat, ja enemmänhän he asiasta tietävät kuin minä :)

HEI asiantuntijat!
No kyllä niitä ennen tehtiin ihan rutiinisti niitä lantion rtg-tutkimuksia. Se on kuitenkin turvallisempaa silloin kun epäillään epäsuhtaa lantion ja sikiön välillä kuin se, että ihan summamutikassa lähdetään vaan synnyttämään ilman mitään tietoa lantion mitoista. Vasta ihan viime vuosina tuo magneettikuvaus on alkanut korvata perinteistä rtg-pelvimetriaa.

rtg-hoitsu
HEI asiantuntijat!
Nykyisin (ainakin suuremmissa sairaaloissa) otetaan ennemmin magneettikuva lantiosta. Pelvimetriassa kuitenkin suojataan sikiö hyvin lyijyessuilla, joten ei siitä ole haittaa vauvalle. Itse kuitenkin haluisin magneettiin mieluummin kuin pelvimetriaan. Pitää kuitenkin muistaa, että ennen magneettitutkimusten yleistymistä, pelvimetria on ollut tavallinen ja yleinen tutkimus, jota ei tehtäisi, jos se aiheuttaisi sikiölle vaaraa.

vieras lantio
HEI asiantuntijat!
Mä en menisi lantion röntgenkuvaukseen raskaana, vaan valitsisin magneettikuvauksen. Mutta minä olenkin säteilykammoinen tuleva röntgenhoitsu, enkä voi väittää olevani edes mikään asiantuntija vielä tässä vaiheessa.

Jos ja kun sellaisia kuitenkin tehdään, niin lääkärit ovat ilmeisesti todenneet sen hyödyt suuremmiksi kuin haitat, ja enemmänhän he asiasta tietävät kuin minä :)
Niin mut siis ei mulle edes tarjottu muuta vaihtoehtoa. Toisaalta en olisi uskaltanut synnyttää alakautta ilman röntgeniä ja perinpohjaista ultrausta. Hyvin kaikki meni ja lapsi terve, mutta mitähän olisi voinut sattua tai on sattunut? Olisko mulle pitänyt vuonna 2008 tarjota yliopistosairaalassa magneettikuvausta? Ei tarjottu. En tajunnut kysyä, koska olin huolestunut lantiostani ja synnytyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
No niinpä muuten onki, en oo koskaan tullu ajatelleeksi, ettei siinä sinänsä säteilyvaaraa oo vaan vaara on muista syistä johtuvaa. Googletin aikaani ja totta se on, ionisoivaa säteilyä ei synny mutta mikskähän tässä sitte sanotaan näin mri:stä ja raskaudesta?:

Konservatiivinen linja ensimmäisen trimesterin aikana; suositellaan kuvantamisen siirtämistä myöhempään raskauden aikaan tai korvaavia tutkimuksia ilman ionisoivaa säteilyä.

Nyt ei oikeen leikkaa mulla. Eikö tuo tarkota sitte nimenomaan sitä, että mri:tä ei tehdä ensimmäisen raskauden aikana koska siinä altistuu säteilylle? Plääh. vai enkö vaan nyt tajua? Vai onko tossa virhe?
Tarkoittanee sitä, että korvaavan tutkimuksen pitäisi olla ionisoivaa säteilyä käyttämätöntä, vaikkapa ultraäänitutkimus tai palpointi. Ei esimerkiksi TT tai perinteinen röntgenkuvaus.

Magneettitutkimuksessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä, eli sinänsä hieman hassusti muotoiltu lause.

Niin mut siis ei mulle edes tarjottu muuta vaihtoehtoa. Toisaalta en olisi uskaltanut synnyttää alakautta ilman röntgeniä ja perinpohjaista ultrausta. Hyvin kaikki meni ja lapsi terve, mutta mitähän olisi voinut sattua tai on sattunut? Olisko mulle pitänyt vuonna 2008 tarjota yliopistosairaalassa magneettikuvausta? Ei tarjottu. En tajunnut kysyä, koska olin huolestunut lantiostani ja synnytyksestä.
Lapsi on terve, joten älä ala liikaa miettimään asiaa :). Kaikki on varmasti oikein hyvin.

Tarkoittanee sitä, että korvaavan tutkimuksen pitäisi olla ionisoivaa säteilyä käyttämätöntä, vaikkapa ultraäänitutkimus tai palpointi. Ei esimerkiksi TT tai perinteinen röntgenkuvaus.

Magneettitutkimuksessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä, eli sinänsä hieman hassusti muotoiltu lause.
Ok, mun suomen kielen taito ei taaskaan riittäny ymmärtämään oikeen :ashamed: Plääh, näitä tilanteita tulee päivittäin :kieh: (mulla siis äidinkieli on englanti).

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Ok, mun suomen kielen taito ei taaskaan riittäny ymmärtämään oikeen :ashamed: Plääh, näitä tilanteita tulee päivittäin :kieh: (mulla siis äidinkieli on englanti).
Mun äidinkieli on suomi, ja silti tuo oli aika vaikeasti ymmärrettävää tekstiä :D

vieras lantio
Lapsi on terve, joten älä ala liikaa miettimään asiaa :). Kaikki on varmasti oikein hyvin.
Mietin silti ja aika usein. Suututtaa, jos säästösyistä jouduin röntgeniin, halvempaa siis. Ja kaupunki on muuten sulle hyvin tuttu.....

j.m.
Mä ainakin jouduin keskeyttämään raskauden,kun olin ollut röntgenissä mukana kun esikoiselle tehtiin 3 kuvausta. Olin silloin vielä tietämätön uudesta raskaudesta,tietty,ja mun gyne soitti säteilyturvakeskukseen ,jossa oltiin sitä mieltä että alkuraskaudessa on vaarallista röntgen!!

vieras lantio
Mietin silti ja aika usein. Suututtaa, jos säästösyistä jouduin röntgeniin, halvempaa siis. Ja kaupunki on muuten sulle hyvin tuttu.....
Pitääkin kysäistä asiasta maanantaina töissä :whistle:
Viitsitkö vastata tähän ketjuun sitten? Tulisin mielelläni joskus lukemaan sun vastauksen! Oon siis oikeasti kiukkuinen tästä asiasta. Raskaana en tajunnut edes epäillä lähetettä ja miettiä vaihtoehtoja. Ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja j.m.:
Mä ainakin jouduin keskeyttämään raskauden,kun olin ollut röntgenissä mukana kun esikoiselle tehtiin 3 kuvausta. Olin silloin vielä tietämätön uudesta raskaudesta,tietty,ja mun gyne soitti säteilyturvakeskukseen ,jossa oltiin sitä mieltä että alkuraskaudessa on vaarallista röntgen!!
Onhan se vaarallista, sitä ei voi kiistää. Mutta se vaarallisuus on suhteellinen käsite, ja riski riippuu ihan siitä mikä tutkimus on tehty ja montako kertaa.

Keskeytyksen syy röntgentutkimus on kuitenkin hyvin harvoin...

Viitsitkö vastata tähän ketjuun sitten? Tulisin mielelläni joskus lukemaan sun vastauksen! Oon siis oikeasti kiukkuinen tästä asiasta. Raskaana en tajunnut edes epäillä lähetettä ja miettiä vaihtoehtoja. Ärsyttää.
Juu, tuun sitten kertomaan.

vieras lantio
Kiitos! Olet ihana.

Kiitos! Olet ihana.
Tuota en ole usein palstalla kuullut :D, kiitos :flower:

Raskaus on ihan normaali tila ja raskauden aikana ihmisen elämässä voi tapahtua monenlaisia asioita.
No nyt on kyllä pakko kommentoida että tuskin ihmisen evoluutio on niin vauhdikkaasti edennyt että ottaa huomioon et raskaana oleva ihminen saattaa joutua röntgniin :whistle: :xmas:

Mutta tuskinpa tuosta on ap:n vaaville haittaa koitunut :hug: Tosiaan säteilymäärä on pieni ja ei suuntaitunut kohdun alueelle. Alkio ja kohtu ovat noilla viikoilla vielä niin pieniä, että ovat hyvin suojassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
No nyt on kyllä pakko kommentoida että tuskin ihmisen evoluutio on niin vauhdikkaasti edennyt että ottaa huomioon et raskaana oleva ihminen saattaa joutua röntgniin :whistle: :xmas:
Mun piti sanoa samaa, mutten viitsinyt :saint: :xmas:

klö
HEI asiantuntijat!
Magneettikuvaus tehdään nykyään useimmiten näissä tapauksissa, eikä sitäkään turhaan. Ennen tehtiin pelvimetria, eikä niistä lapsista sen kummempia tullut.

Lantion mitat on synnytystä ajatellen oikeastaan yhdentekevää tietää ennakkoon. Vauvan mahtuminen on niin monesta asiasta kiinni. Vaikka olisikin mittojen mukaan ahtaampi lantio, niin silti pienikokoinen vauva syntyy siitä hyvin. Ja taas hyvillä mitoilla syntyy vaikka yli 5-kiloisia tai huonommassa tarjonnassa olevia vauvoja. Synnytyksen eteneminen näyttää sen, että mahtuuko vauva vai ei, siis laskeutuuko, avautuuko kohdunsuu kuinka nopeaan tahtiin, painaako tarjoutuva osa k-suulle jne.
Perätilaraskauksissa, jos suunnitellaan alatiesynnytystä, on lantion mittojen arviointi tärkeää, koska silloin isoin osa, eli pää, tulee viimeisenä ja voisi siis käydä niin, että vartalo mahtuu tulemaan, mutta pää ei. Perätiloissakin silti alatiesynnytyksen mahdollisuus on monesta asiasta kiinni, lantion mittojen lisäksi.

Yhteistyössä