rtg hoitajia paikalla? kätilöitä? asiantuntioita?

• Viestiketjun aloittaja hädissään
  • Ensimmäinen viesti
hädissään
Kävin maanantaina mammografiassa ja tänään selvisi vahingossa raskaus (on ihan alussa 4+3)
Kuvaukseen ei olisi saanut mennä raskaana....olenko nyt vaurioittanut lapsemme?

Kelpaako röntgenhoitajaopiskelija?

Jos jotain vakavaa vauriota on tapahtunut (huom: JOS), niin raskaus menee todennäköisesti kesken.

Mammografia ei ole se kaikkein vaarallisin vaihtoehto, siinä säteilymäärä on suht pieni ja vatsan seutua ei ole kuvattu, eli sen suhteen hyvä juttu.

Aika monet on noin pienillä viikoilla käyneet röngten-tutkimuksissa kun eivät ole tietäneet olleensa raskaana. Mitään vahinkoa en kenenkään sikiölle tästä tiedä tulleen. Jos raskaus sattuisi menemään kesken, niin melko varmasti se syy on jossain muualla.

neuvolantäti
Ei siitä lapselle mitään vaurioita ole tullut. Joka tapauksessa naisilla yleensä suojataan lyijyliivillä alavartalo, ja vaikka ei suojattaisikaan, nykyisten röntgenlaitteiden säteilymäärät ovat niin pieniä, etteivät ne aiheuta mitään katastrofia. Raskaudesta pyydetään kertomaan, jotta voidaan suojata, ja myös siksi, että joskus on potilaan terveyden kannalta välttämätöntä kuvata, vaikka olisi raskaanakin. Esim. jos on luunmurtuma, hoidettavahan se on, ja tarvittaessa nukutettavakin jos leikata pitää.

klö
Raskaudenkin aikana voidaan joutua kuvaamaan vaikka raskaudesta tiedettäisiin.
Raskauden aikaisia tapaturmia on sekä keuhkokuumeita ja muita tiloja jolloin röntgenkuva on otettava.
Raskautesti on vielä tuossa vaiheessa pieni solurykelmä eikä se "ota itseensä" yhdestä röntgentutkimuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Raskautesti on vielä tuossa vaiheessa pieni solurykelmä eikä se "ota itseensä" yhdestä röntgentutkimuksesta.
Itse asiassa alkuraskaus on kaikkein riskialtteinta aikaa säteilyn suhteen.

Mutta koska ap kävi mammossa, niin riski on pienenpieni. Niin pieni, ettei asiaa kannata miettiä. Eri asia jos olisi tehty vatsan TT tai vaikkapa lannerangan kuvaus.

ap
NEUVOLANTÄTI: MUTTA KUN NYT EI NIMENOMAAN SUOJATTU MITENKÄÄN! Ihmettelin jo maanantaina kun rinnat oli niin kipeet et oikeesti itkin kun tisut litistettiin. Tänään sit tajusin et menkat taitaa olla myöhässä ja testasin koska tarkoitus on tehdä vielä varjoainekuvaus. Maanantaina pitää soittaa sairaalaan ja kertoa raskaudesta ja kysyä et voiko olla mahdollista että alkio on vaurioitunut. Itkettää niin...

Alkuperäinen kirjoittaja LADYSMITH:
Olen kuullut, että mammografiassa saatava säteilymäärä on sama, minkä saa lentokoneessa ihan tavallisella lennolla. Pitäneeköhän paikkansa ?!?
Ei pidä paikkansa. 4 tunnin lentomatkasta saa 0,02 mSv:n ylimääräisen annoksen, mammografiassa saatava annos on 0,3 millisievertiä. Pieni annos sekin on silti :attn: , saman annoksen saa reilussa kuukaudessa pelkästään elämällä ja hengittämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
NEUVOLANTÄTI: MUTTA KUN NYT EI NIMENOMAAN SUOJATTU MITENKÄÄN! Ihmettelin jo maanantaina kun rinnat oli niin kipeet et oikeesti itkin kun tisut litistettiin. Tänään sit tajusin et menkat taitaa olla myöhässä ja testasin koska tarkoitus on tehdä vielä varjoainekuvaus. Maanantaina pitää soittaa sairaalaan ja kertoa raskaudesta ja kysyä et voiko olla mahdollista että alkio on vaurioitunut. Itkettää niin...
Hei. Mä uskon että kaikki on ihan hyvin. :hug: Tota sattuu oikeesti tosi paljon, ja monelle niin, että ihan vatsan alueellekin tehdään kuvauksia, eikä mitään pahaa ole sattunut. :hug:

se alkuperäinen klö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei hätää. Harvahan noilla vkoilla tietää olevansa raskaana, joten et ole ainoa, ketä kuvataan alkuraskaudessa. Voi mennä kesken, ja voisi mennä ilman kuvaustakin. Ja voi olla, ettei mene, mutta alkion solut pystyy vielä uusiutumaan, niin ettei luultavasti mitään haittaa pääse syntymään.
Alamahaa ei kuitenkaan suoraan kuvattu, kuten joissain kuvauksissa.
Koita olla huolehtamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Olen kuullut, että mammografiassa saatava säteilymäärä on sama, minkä saa lentokoneessa ihan tavallisella lennolla. Pitäneeköhän paikkansa ?!?
Ei pidä paikkansa. 4 tunnin lentomatkasta saa 0,02 mSv:n ylimääräisen annoksen, mammografiassa saatava annos on 0,3 millisievertiä. Pieni annos sekin on silti :attn: , saman annoksen saa reilussa kuukaudessa pelkästään elämällä ja hengittämällä.

Olikohan se sitten thorax-röntgeniä vastaava määrä ?

Ei pidä paikkansa. 4 tunnin lentomatkasta saa 0,02 mSv:n ylimääräisen annoksen, mammografiassa saatava annos on 0,3 millisievertiä. Pieni annos sekin on silti :attn:
Osaatko sä heittää mitä tulisi säteilyä vaikkapa lantion tai vaikkapa keuhkoröngtenistä? Noin niin kuin vertailumielessä. Ei ollenkaan nuoleskelumielessä. B)

Hei. Älähän hätäile! :hug: Minä kävin keskimmäisen lapsen kohdalla magneettikuvauksessa joka kesti lähemmäs tunnin kun olin (tietämättäni) raskaana. Mä kyllä sanoin hoitajalle, että ehkäisyä ei olla käytetty ja menkkojen pitäs alkaa ihan lähiaikoina mutta hän oli sitä mieltä, että antaa mennä vaan :eek: No mutta, terve lapsi syntyi kumminki ja tuo magneettikuvaus on kuitenki aika paljo pahempi kun pikainen rtg-kuvaus :hug:

Olikohan se sitten thorax-röntgeniä vastaava määrä ?
Suunnilleen :), thoraxissa (yhdensuuntaisessa) annos on noin 0,03 mSv.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Hei. Älähän hätäile! :hug: Minä kävin keskimmäisen lapsen kohdalla magneettikuvauksessa joka kesti lähemmäs tunnin kun olin (tietämättäni) raskaana. Mä kyllä sanoin hoitajalle, että ehkäisyä ei olla käytetty ja menkkojen pitäs alkaa ihan lähiaikoina mutta hän oli sitä mieltä, että antaa mennä vaan :eek: No mutta, terve lapsi syntyi kumminki ja tuo magneettikuvaus on kuitenki aika paljo pahempi kun pikainen rtg-kuvaus :hug:
Magneettikuvauksessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä, eli se on täysin eri asia kuin röntgenkuvaus. Vaaraton nykytietämyksen mukaan.

Mutta siitä olen samaa mieltä, ettei ap:n tulisi hätäillä! :hug:

Tää ei tietenkään ole sama kuin mammografia, mutta ap:lle pieneksi lohduksi ehkä.. Munkin oli raskauksien aikana käytettävä sellaista migreenilääkettä, jota ei Pharmaca Fennican mukaan MISSÄÄN NIMESSÄ saa käyttää raskaana, mutta mun oli pakko käyttää, ja tosiaan, kaksi täysin tervettä tuhisijaa meilläkin täällä!

Samaa kokenut
Multa kuvattiin leukaluun aluetta röntgenillä alkuraskaudessa ilman mitään niitä suojaessuja (kun en tiennyt olevani raskaana), ja täysin terve 2-vuotias tuhisee tällä hetkellä tuolla sängyssään :).

Sikiöllekin on turvallisen säteilyn rajat olemassa, hekin siis kestävät pieniä määriä säteilyä ilman ongelmia. Ja nykyiset laitteet ovat niin hyviä, että ne todellakin kohdistavat sen säteilynsä kuvattavaan kohtaan, muualle säteilyä pääsee hyvin vähän.

Jos asia vielä maanantainakin mietityttää, pirauta Teratologiseen tietopalveluun:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Osaatko sä heittää mitä tulisi säteilyä vaikkapa lantion tai vaikkapa keuhkoröngtenistä? Noin niin kuin vertailumielessä. Ei ollenkaan nuoleskelumielessä. B)
Keuhkokuvauksesta (kahdensuuntainen) saa 0,1 mSv. Lantion kuvauksesta 1 mSv. Ja pelkkä etu/takakuva keuhkoista antaa siis 0,03 mSv:n annoksen.

Tottakai mä tiiän :D, mun täytyy tietää.

rtg-hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Magneettikuvauksessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä, eli se on täysin eri asia kuin röntgenkuvaus. Vaaraton nykytietämyksen mukaan.

Mutta siitä olen samaa mieltä, ettei ap:n tulisi hätäillä! :hug:

Vaikka magneettikuvauksessa ei käytetä röntgensäteitä, ei sitä suositella ensimmäisen kolmanneksen aikana.

Ap:lle: tuskin on mitään hätää, säteet rajautuvat rintaan, eikä sädekeila tällöin ole kohdistuneena vatsaasi, jolloinka hajasäteilykään ei tod.näk. yllä sinne asti. ole siis huoleti.

http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/kirjasarja/fi_FI/kirjasarja4/_files/12222632510021063/default/kirja4_09.pdf

Tuolla on hyvää tietoa asiasta. On siis oppimateriaalina meillä säteilybilsassa, oikeaa tietoa eikä mutua.

Yhteistyössä