röyhtäys/puklaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masuvaivat?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masuvaivat?

Vieras
Hei!

Pariviikkoinen vauvamme kärsii masun kipristelyistä - niin olen ainakin hänen vääntelehtimisensä ja ähkimisensä tulkinnut. Oireet lisääntyvät erityisesti illalla/yöllä.

Olen joka syötön jälkeen yrittänyt häntä röyhtäyttää, mutta harvemmin hän röyhtäisee tai puklailee. Onko tämä ns. normaalia? Eli pitäisikö joka syönnin päätteeksi vauvan röyhtäistä tai puklata?

Meidän vauva ei myöskään aina röyhtäise, en vaan saa röyhtäisemään vaikka kuinka pitää pystyasennossa ja taputtelee.. tämä tietysti edesauttaisi ilman poistumista mahasta. Toiset vauvat puklauttelee enemmän, jotkut ei välttämättä ollenkaan. Yleensähän se on liikaa maitoa, mikä sieltä ylös tulee, eli liikaa syötyä.

Olen havainnut hyväksi tällaisen keinon:
Laita vauva selinmakuulle ja ota kiinni hänen reisistään. Laita jalat koukkuun ja ikäänkuin pumppaa ja painele polvia mahaa vasten. Tällöin ainakin meidän vauvalla alkaa tuleen ilmaa pepusta. Mutta ei kannata kokeilla ihan täysimahaisena ;)

Röyhtäyttää koitan minäkin joka syötön jälkeen ja siinä välissäkin, ja joskus kestää tosi kauan ennen kuin röyhy tulee. Varsinkin yöllä tosi arsyttävää odotusta.

Pariviikoisena ei meilläkään kovin puklailtu, mutta nyt 5-viikkoisena on päiviä, jolloin pesuun menee montakin pulautettua paitaa (vaikka olisi hyvin röyhtässytkin).

Yhteistyössä