Rotikat ovat hengenvaarallisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huh

Vieras
Rotikoitten omistajat inttää että ongelmat rotikoitten kanssa ei ole rodun vika. Seuraavassa lauseessa kirjoittavat, että kovan työn sai tehdä että omasta rotikasta tuli hyvä koira. Toisin sanoen "normaali" kasvatus ei riitä, ja mun logiikalla silloin ongelma nimenomaan ON rotukysymys. Jollain perinteisemmällä seurakoirarodulla vastaavalla kasvatuksella olisi tullut ihan hyvä koira. Se ei vaan rotikoilla riitä. Miksi niitä silloin saa ottaa kuka tahansa?

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009121410776618_ul.shtml

Rottweiler tappoi pikkulapsen juhlissa
Maanantai 14.12.2009 klo 09.41
Koira raateli hengiltä 20 kuukauden ikäisen pojan Floridassa.

Rottweiler hyökkäsi 20 kuukauden ikäisen pojan kimppuun Yhdysvaltain Floridassa ja surmasi tämän, uutistoimisto AP kertoi.

Poika oli tätinsä luona järjestetyissä juhlissa lauantaina. Lapsi pudotti lattialle keksin. Kun hän koetti ottaa sen, koira hyökkäsi kimppuun.

Paikalla olleet repivät koiraa irti lapsesta. Poika kuoli saamiinsa vammoihin pian sen jälkeen, kun hänet oli viety sairaalaan.

Viranomaiset ovat käyneet hakemassa koiran.

Kyllä, kovempi luonne, vaikeampi/aikaa vievämpi koulutus, mutta miten se rotikasta hengenvaarallisen tekee?
Omistajan velvollisuus kuitenkin on kouluttaa se piski. Mikä tahansa kouluttamaton koira voi olla vaarallinen, jopa se pieni ja söpö perhoskoira, mitäs jos semmoinen purasee vauvaa?

Siinä olen samaa mieltä, että joku rajoitus kuka niitä saa hankkia. Moni hankkii vain siksi kun se on niin upean näköinen, mutta tietotaito/mielenkiinto ei riitä kouluttamaan.

Just. Kyllä se vastuu on tässäkin tapauksessa sen koiran omistajan, olis pitänyt laittaa juhlien ajaksi jonnekin muuhun tilaan. Ja tosiaan, ihmiset taitaa tappaa toisiaan vähän enemmän kuin rotikat lapsia...

Meidän kulmilla asuu noita muutama ja ne vaan vahvistaa mun mielipidettäni rodusta(joo-o, omistajissa se vika kyllä on!)
Niitä käytetään ulkona yöllä 2-5 välillä(huomasin kun koiramme oli ihan pentu ja käytin sitä yöllä pikapissalla) ja kulkevat piikkipannassa ja kuonovaljaissa. Jos näkyy koira tai ihminen, niin omistaja sitoo koirat(2kpl muhkeita uroksia) tolppaan/puuhun kunnes taas "reitti selvä" :x

Toista maata on sitten lähellä asuva boxeri uros, komea! Ja kulkee omistajansa vierellä vapaana, siitä huokuu oikein että on hyvin koulutettu ja käskyn alla tarvittaessa.

Valitettava tosiasia on se, ett suurimmassa osassa vastaavia tapauksia se vika on hihnan toisessa päässä, eikä koirassa, eikä yhden rodun yleistys auta mit'ään. KAIKKI koirat vaatii tapakoulutuksen!

Alkuperäinen kirjoittaja Yamini:
Kyllä, kovempi luonne, vaikeampi/aikaa vievämpi koulutus, mutta miten se rotikasta hengenvaarallisen tekee?

Vastasit itse kysymykseesi:

Moni hankkii vain siksi kun se on niin upean näköinen, mutta tietotaito/mielenkiinto ei riitä kouluttamaan.

Kuvan kaltaisen ihmisryhmän talutushihnan päässä näkyy useimmin rottweiler kuin villakoira. Mitäs luulette, kiinnittävätkö he koiran koulutuksessa huomiota lapsiystävällisyyteen?
skinheads.jpg

Ja tämä ei sitten tarkoita sitä että kaikki rotikan omistajat olisivat skinejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Meidän kulmilla asuu noita muutama ja ne vaan vahvistaa mun mielipidettäni rodusta(joo-o, omistajissa se vika kyllä on!)
Niitä käytetään ulkona yöllä 2-5 välillä(huomasin kun koiramme oli ihan pentu ja käytin sitä yöllä pikapissalla) ja kulkevat piikkipannassa ja kuonovaljaissa. Jos näkyy koira tai ihminen, niin omistaja sitoo koirat(2kpl muhkeita uroksia) tolppaan/puuhun kunnes taas "reitti selvä" :x

Mä aina ihmettelen että mitähän iloa tällaisten koirien omistajat saavat näistä koirista? Jos joutuu pelkäämään omaa eläintään... Huhhuh.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:

Vastasit itse kysymykseesi:

Moni hankkii vain siksi kun se on niin upean näköinen, mutta tietotaito/mielenkiinto ei riitä kouluttamaan.

Kuvan kaltaisen ihmisryhmän talutushihnan päässä näkyy useimmin rottweiler kuin villakoira. Mitäs luulette, kiinnittävätkö he koiran koulutuksessa huomiota lapsiystävällisyyteen?
http://www.acs.bg/Tolerance_museum/9_1/papers/p3/skinheads.jpg

Ja tämä ei sitten tarkoita sitä että kaikki rotikan omistajat olisivat skinejä.

Jos on itse lapseton, niin tuskin kiinnittää lapsiystävälliseen koulutuksessa. Mutta ei koske vain tuota ihmisryhmää, vaan ihan muitakin, ja muidenkin rotujen kanssa.
Meinaatko että tuolla porukalla mahdollisesti sitten käy paljon lapsivieraita? Peruskoulutukseen, jonka tuokin porukka todennäköisesti antaa, kuuluu kuitenkin tottelevaisuus, ja kun omistaja sanoo, että koiraan ei kosketa, ja ei päästä koiria lapsen luokse - asiassa ei ole ongelmaa, eikö totta?

Se, että koiran koulutus vie aikaa, ei tee rodusta hengenvaarallista. Pentuna harva koira on vaarallinen, jolloin koulutus kuuluisi alottaa. Siinä vaiheessa kun tulee 'teini-ikään', jossa alkaa se 'vaarallisuus' näkyä, koulutus on keretty hankkimaan jos niin haluaa, että se koira tottelee ihmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
.
Onko se silloin koiran vika, vai ääliöomistajan?
Ääliöomistajan tietysti. Muuta en ole väittänytkään.

Peruskoulutukseen, jonka tuokin porukka todennäköisesti antaa, kuuluu kuitenkin tottelevaisuus, ja kun omistaja sanoo, että koiraan ei kosketa, ja ei päästä koiria lapsen luokse - asiassa ei ole ongelmaa, eikö totta?
Tuollaiselle porukalle iso koira on pelkkä status. Tällä "porukalla" tarkoitan nimenomaan noita aatteellisia kiihkoilijoita enkä kaikkia maastohousuihin pukeutuvia.
Taitaa olla jopa omistajan statukselle eduksi jos koiraa osaa käydä käskystä kimppuun.

Se, että koiran koulutus vie aikaa, ei tee rodusta hengenvaarallista.
Ei tietenkään. Kouluttamattomuus tai aggressiiviseksi kouluttaminen ei tee rodusta vaarallista vaan koirasta. Vika on tietysti ihmisessä.

Toista maata on sitten lähellä asuva boxeri uros, komea! Ja kulkee omistajansa vierellä vapaana, siitä huokuu oikein että on hyvin koulutettu ja käskyn alla tarvittaessa.

Uuuuuu toi piikkipanta on kyl kaiken pahan alku ja juuri... Ja meijän rotikka rakastaa meidän lasta ei ole ikinä ollut mitenkään agressiivinen. Kun katos toiset ei halua koirikseen mitään lapasta vaan ihan kunnon koiran jonka kanssa ei tarvitse pelätä ja jossa on haastetta. Toiset myös osaavat ja jaksavat näyttää koiralle koiran paikan. Miks kukaan tekee mitään ylipäätään? Kadun ylityskin on vaarallista. Isot autot on vaikeampia hallita kuin pienet. Mieti kun jäät bussin tai 500kg painavan pikku auton alle eli siis kaikki isot autot kiellettävä ja ainiin moottoripyörät ja lentokoneet. Laivat tietenkin. Isot kissat on myös vaarallisia ne on aina käymässä kimppuun.

Mua ei ole IKINÄ purrut iso koira mutta kiinanharjakoira nappasi ranteesta niin että jänteitä jouduttiin fiksaamaan eiköhän raahata kaikki pikkukoirat saunan taa????

Mun mielestä koiranomistajan velvollisuus on VARMISTAA ettei oma koira KOSKAAN pääse niin lähelle vierasta ihmistä että pystyisi koskemaankaan vieraaseen, olisipa rotu mikä tahansa! Mua suututtaa niin paljon se, että lenkilläkin joku koira saattaa tulla näykkimään hanskaa tai jopa hyppimään päälle, puhumattakaan mistään puremisesta. Joskus kun vauvani oli ihan pieni olimme vaunukävelyllä ja yhdestä pihasta vaan pääsi karkuun koira, joka tuli hyppimään vaunuja vasten! Onneksi sattui olemaan vaunujen peite päällä, muuten olisi yltänyt pariviikkoiseen vauvaani. Olin jälkeenpäin niin vihainen että olisi tehnyt mieli mennä huutamaan omistajalle, mutta sillä hetkellä vain säikähdin niin paljon etten saanut sanaa suustani, jatkoin vain matkaa. Mulle on ihan sama mitä koiria kukakin pitää lastensa lähellä, kunhan varmistaisivat etteivät ne pääse koskemaan muita ihmisiä!!!

Niitä käytetään ulkona yöllä 2-5 välillä(huomasin kun koiramme oli ihan pentu ja käytin sitä yöllä pikapissalla) ja kulkevat piikkipannassa ja kuonovaljaissa.
.

No tämä nyt ei itsessään kerro yhtään mitään. Itsekkin käytän noihin aikoihin isokokoisia koiriani ulkona ja toisella jopa on huima piikkipanta ja toisella vedonestopanta. Käytän ihan siksi, että tykkään itse käydä yöllä lenkillä, kun kaikkialla on hiljaista. Kaippa täälläkin ihmiset luulevat, että koirani ovat kurittomia villipetoja, kun käytän ne yöllä lenkillä. Hohhoijaa.

Rotikat tarvitsevat tiukan kurin! Silloinkun rottis on tappanut lapsia, useimmiten lapsi on ärsyttänyt koiraa. Miltä itse tuntuisi, jos olisit koira, että kolme vuotias pikku kakara roikkuu kiinni korvissa ja kiljuu? Tietenkin on väärin että rotikat käyvät lasten kimppuun, jos kersat niitä ärsyttää, mutta miksi rotikoita hankitaan lapsiperheisiin? Rotikat ovat kunnon koiria, kun ne kasvatetaan tiukasti!