rotaatio ruokavaliosta

te joilla tällainen ruokavalio käytös kertokaa lyhyesti missä vaiheessa jätätte kyseisen ruuan pois ja kuinka toimii yms.meillä aloitellaan ja ainakin näin toisella kertaa samat oireet parsakaalista eli mahavaivat e nuku ja pulauttelee,onko tässä tarkoitus et jätetään heti oireilusta kys.ruoka pois vai ppitäiskö antaa vaikka oireilee vähän?Jäi muutenkin hieman epäselväksi kun sanoivat että haetaan oireita?!Minä kun haluaisin oireettoman lapsen,olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin
 
Siis kyllä meillä selvistä oireista jätetään ko. ruoka pois, etenkin joku ns.vähemmän tärkee. Annosta nostetaan pikkuhiljaa kuten normaalistikin mutta ko. ruokaa saa vaan alkuun kerta viikkoon. Esim. tuore kurkku hyllytettiin just pulauttelun takia, jota ilmeni puolen desin annoksella, ei kahdella pienemmällä annoksella ja kun oireet oli selvät, heti jätettiin pois.
Toisaalta kaura teki alkuun vähän kaikkea mutta ei pulauttelua tai pahoja iho-oireita, nyt kun saanut sitä 7 viikkoa, tuntuu sopivan jo yli desin annoskin. Eli meillä pulauttelu ja muut ns. vakavat oireet aiheuttavat sen että heti jätetään pois mutta ihottumat esim. ei.
Kysy lääkäriltä tarkennusta.
 
Mä jätän aina ruoan pois, kun tulee lasta häiritseviä oireita tai oireita, mitkä enteilee sitä. Mä siis jättäisin parsan pois, se ei ole ilmeisesti sopiva.

Meillä pidetään kolmen päivän "minialtistus" ja jos sinä aikana ei tule oireita, otetaan ruoka kerta viikkoon ruokalistalle. Jos oireita tulee altistuksen aikana, ei sitä siis oteta mukaan. Kiinteän pitää siis läpäistä tuo kolmen päivän testi. Jotkut kiinteät on meillä menneet ihan oireetta tuon kolme päivää, mutta oireet alkaneet sitten myöhemmin, jolloin ne on sit pitänyt poistaa.

Nyt meillä menee jotkut vanhat kiinteät jo neljän päivän välein, uudet tulee alkuun tuohon viikko rotaatioon ja siitä sitten mahdollisuuksien mukaan tiivistetään.

Rotaatiomalleja on useita, mutta meillä toteutettu siis näin. Ei siis ole väärin, jos oma rotaatio toimii jotenkin erilailla. Kannattaa tosiaan jutella lääkärin kanssa, jos on epäselvyyttä. Usein myös käytännössä kokeielmalla löytää sen omalle lapselle sopivan mallin.

Rotaatiossa on tarkoitus siedättää elimistöä pikku hiljaa kestämään eri ruokia. Se on kuitenkin eri asia kuin oireiden sietäminen. Siedättämisessä pysytään oireilukynnyksen alapuolella ja oireita ei ole.
 
Muakin kiinnostaa tää rotaatioasia. Voiko tuota rotaatioideaa soveltaa jotenkin itse vai olisko aina hyvä olla yhteydessä hoitavaan lääkäriin? Meinaan vaan että me käydään Tuomelalla ja sain soittoajan vasta elokuun alkuun :headwall:
 
kiitos meidän lääkäri jäi lomalle ja rotaatio mallin teki hoitaja jäi vähän avoimia kysymyksiä,mut tämän kaiken sotkee alkanut korvakierre,et aina jotain kuulemma kiire o ruuilla likka pian 11kk eikä sopivia kuin muutama meillä määrät myös lähtee tosi pienistä eka viikol 1tl, toisella 2tljne,kolmen viikon kohdalla soitto.meillä viikossa neljä eri ruokalajia ja nyt kaksi näistä jo otettu pois,.mut tarvii soitella jo huomen ku ilm. taas korvat kipeänä niin en tiedä onko ruoasta vai korvista yskä :(
 
Meillä lääkärinä myös Tuomela ja häneltä siis tuo rotaatiomalliohjeistus saatu. Kyllä tuota rotaatiota voi minusta ihan hyvin kokeilla itsekin, sittenhän sen tietää toimiiko vaiko ei. Tuomela taitaa olla paraikaa varmasti ihan ansaitulla lomalla, joten siksi nuo ajat menee pitkään. Kyllä mua silti aina välillä pelottaa, että mitäs jos tapahtuu jotain tosi odottamatonta ja sormi menee suuhun ja lääkärikin olisi lomalla. Viime kesänä väännettiin jotain prickejä vielä ihan viime hetkellä, ennen kuin jäi lomalle ja silloin tosiaan vähän pelotti, kun jäätiin hiukan epäselvään tilanteeseen silloin, mutta hyvinhän se sit meni kesä loppuviimein.

Rotaatiossa kuten ei muissakaan kokeiluissa kannata pitää ihan älytöntä hoppua kokeiluilla, koska menee oireista helposti sekaisin. Riskialtis tilanne on erityisesti silloin, jos on ottanut mukaan useita "EHKÄ TÄMÄ SOPII" ruokia ja sitten alkaa oireilut. Sitä setviessä menee yleensä aikaa, kun tiputtaa kierros kierrokselta jotain aina pois ja kokeilee sitä toista epävarmaa jne. Usein pääsee loppupeleissä nopeammin, jos kokeilee maltilla.
 
Minä taas täällä pulassa ei tosiaan enää järki pelaa mitä tehdä,eli nyt olin yhteydes allergia hoitajiin muutettiin ruoat ja lähes joka päivä tulee yksi uusi ruoka lisää niin nyt tilanne to sai päärynä 1tl yöllä taas kuume ja kova flunssa pe aamuna korva puhkaistiin,annettiin 1tl poro, illalla oksensi ihan kaikki ulos ja siitä asti ripuloinut joka vaippaan tosi vihreät kakat :eek: eli kuinka toimisitte meillähän varmoja ruokia possu ja riisi, nyt tämän viikon sisällä saanut vadelma,päärynä ja poro eli en tiedä mikä nämä mahavaivat aloittaa/tekee vadelma ainoa mitä saanut nyt lähes joka päivä,voiko päärynä mitä sai ke vielä tahdä tämän vai onko tuo eilinen poro hmm.menee ihan sekavaksi mut tuntuu ihan hölmöltä tällain antaa ruokia jos nyt pitäisi taas palata näihin kahteen varmaan kun nopeasti pitäisi uusia ruokia saada,auttakaa te viisaammat mitä teen
Mietin vain lukiessani Nallepuh82 tekstiäsi olisiko meidänkin viisaampaa mennä tuolla 3päivän minialtistus kokeilulla vaikka ohjeet eri,näin ei ainakaan toimi
 
Tuo joka päivä yksi uusi ruoka ei välttämättä tosiaan kaikilla toimi, jos lapsi onkin jollekin allerginen ja reagoi vasta esim. kolmen päivän päästä. Kannattaa varmaan pitää vähän huilia, että saatte lapsen terveeksi. Nuo korvatulehdukset ja kuumeet yms. sekoittaa varmasti hommaa myös. Mä en itse kokeile kipeelle uusia, koska en sitten tiedä itkeekö mahaansa vai korvaa. Teillä on onneksi ne kaksi varmaa ruokaa, joten ei tilanne onneksi mikään toivoton ole.
 
Etenkin suolioireinen maitoallergikko reagoi tulehduksiin jne. helposti mahallaan eli kun on sairaana, ei uusiin ruokiin kannata panostaa.

Riippuu hirveästi tilanteesta, mitä kannaatta kokeilla. Ikävä kyllä usein äidin on itse löydettävä oikea toimintatapa. Mulla on ollut uusien suhteen nyt semmonen taktiikka että la-su syödään vaan varmasti sopivia ruokia ja eka maistatus uutta on pe. Jos viikonloppuna ei tuu oireita, sit seuraava maistatus ma. Jos oireita ei edelleenkään kuulu, seuraavalla viikolla laitan sitten rotaationn mukaan sille päivälle, jolle olin ko. ruokaa aatellu. Annos tällöin vielä pieni, vasta seuraavalla kerralla esim. 1 dl. Sitä sitten pari kertaa, kunnes saa syödä niin paljon kuin haluaa. Ja muutoksia kannattaa tehdä vaan sen verran kun kuvittelee hallitsevansa. Ja tarkka ruoka-oirepäiväkirja kaiken a ja o. KAIKKI PITÄÄ KIRJATA YLÖS. Käytä iltaisin 5 minuuttia päivän kuvaamiseen: oliko tyytyväinen, mitä ajatuksia heräsi jne. pelkkien ruokien ja oireiden kirjaamisen lisäksi. Jos olen ottanut 2-4 uutta/viikko, olen seuraavalla viikolla laittanut koko listan uusiksi eli vaihtanut järjestystä ja seurannut, seuraako oireet jotain ruokaa. Tosin jos alottaa 1-2 uutta/viikko, ei mene sitten sitä toista viikkoa setvimiseen, mikä ei sovi eli lopputulos on lopulta sama. Maltti on valttia. Mä alan vasta nyt hallita ton maltti-puolen (siihen menikin sitten vaan 5 kk).
 
Kaunis kiitos jälleen,ollut tosi rankka viikonloppu...no tänään saatiin antibiootti piikit jos tulehdus alkais hellittää kova ripuli ja illat likka oksentaa alapää ihan rikki,ahdistaa kaiken aikaa :'( jos ei muutamassa päivässä ala helpottamaan tulee sairaala reissu..No kunhan tästä selvitään taidan mennä niinkuin hyvältä tuntuu ja antaa max 2 uutta/vko ettei mene tällaiseksi.Eipä tarvi aloittaa soija altistuksia viikon päästä
 
Kylläpä teillä on nyt kova tauti. :hug: Jaksamista sinne.
Vaikkei se sairaala mikään kiva ole, on se joskus helpotus. Kun "tupla"sairasta lasta on tuplarankkaa hoitaa. Ja se henkinen stressi.. Nyt keskityt vaan siihen että saat tytölle nestettä ja yrität helpottaa oloa, ite vaan syöt ja nukut ja annat miehen hoitaa KAIKEN muun. Ootko Osmosalia (+vettä) antanu? Aattelin vaan et ku oksentaa ja ripuloi ja jos kuumettakin on.. Ruiskulla väkisin, jos ei muuten. Ja maitoo vaan sen mitä suosiolla syö.
Tyttölapsesta kun on kyse niin antibiootin jälkeen saattaa alapäähän tulla hiiva eli jos ei ala iho korjaantua kun tauti ohi, laittaisin siihen sienivoidetta esim. Canestenia ja Daktarinia (niitä, jotka tarkoitettu varpaanväleihin). Kysy vaikka apteekista varmistusta.
 
Heippa ajattelin tulla kertomaan hieman tämän hetken kuulumisia, eli neiti ed. kipeä ei voi nukkua korvien takia, mutta ei enää oksenna,kovaa räkää pukkaa, mutta meidän Ihana hoitaja soitti ja me saadaan Perjantaina putket likalle ja estolääkitys päälle,uskomatonta mutta totta soitin puhelun mitä pyydettiin ja puol tuntia siitä Korvalääkäri soitti ja kysyi päästäänkö pe aamulla...jos tämä auttaisi ja neiti ainakin pystyisi syömään ja nukkumaan hiukka jännää kun niin allerginen kaikel ja ne pari lääkettä mitä saanut tullut allerginen reaktio, mutta alapääkin hieman parempi kun saatiin eilen kunnon dropit siihen =) aurinkoista kesää kaikille allergioiden kanssa painijoille
 

Yhteistyössä