rota rokote?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelijä

Vieras
mitä mieltä olette rota rokotteesta? koetteko sen tarpeelliseksi? oletteko ottaneet sen lapsellenne? onko tullut sivuvaikutuksia? onko oma neuvolanne sitä suositellut? kiitos vastauksistanne:)

Me otettiin ko. rokote. Vaikka on kallis, niin mun mielestä pieni hinta siitä jos sillä taudin välttää. Eka satsi ollaan vasta saatu ja sivuvaikutuksina oli ihottumaa muutaman päivän, mutta nyt sekin on laskenut pois. Neuvolassa ei sanottu asiaan juuta eikä jaata vaan itse piti tajuta kysyä muuten olisi jäänyt saamatta. Sanoivat että kallis on mut hyvä...

Mekin otimme ko. rokotteen. Molemmat annokset saatu eikä mitään sivuvaikutuksia ollut havaittavissa. Ainoa hankaluus oli se, että toisella kerralla vauva ei meinannut haluta nielaista lääkettä, mutta suurin osa meni kuitenkin kurkusta alas. Kallishan se oli, mutta en edes osaa ajatella hintoja, kun vauvan terveydestä on kyse. Toivotaan, että rokotus tulee osaksi rokotusohjelmaa.

Minkäikäiselle olette rokotteen ottanut? Oletteko itse käyttäneet lapsen lääkärissä rokotetta pyytääksenne vai onnistuiko neuvolan kautta. Paljon rokote maksoi?

eka satsi annetaan ilmeisesti 3kk iässä! itse pyysin reseptin oman jälkitarkastuksen yhteydessä lääkäriltä neuvolassa mutta en ole vielä hakenut eli en tiedä hintaa kallis se ilmeiseti on?

Ensimmäinen erä saatiin 2 kk ja toinen 3 kk ikäisenä. Neuvolalääkäri kirjoitti pyydettäessä reseptin ja hoitaja rokotti. Maksaa n. 70 € /erä.
Itse halusin rokotuttaa, neuvolassa eivät etukäteen sitä mitenkään "mainostaneet". Jälkikäteen kyllä "kehuivat" ratkaisua hyväksi.
Oireena tuli uupumusta ja jonkin verran itkuisuutta sekä ruokahaluttomuutta. Helteet olivat kyllä tuolloin kovimmillaan ja toisen erän kanssa otettiin yhtäaikaa 3 kk vitosrokote, että en osaa sanoa varmaksi johtuivatko oireet nimenomaan rotarokotteesta.
Halusin ottaa rokotuksen, jotta säästäisin vauvaani ikävältä sairaudelta ja mahdolliselta sairaalareissulta. Koen, että siinä ei rahat menneet hukkaan.

Mekin pyysimme neuvolan kautta reseptin. Nonne jo kertoikin hinnat ym. Meillä ikä 3 kk ja 4kk - muistaakseni viimeinen pitää olla ennen 24 viikon ikää ja niiden välissä pitää olla 4 viikkoa. Meillä tuote oli Rotarix. Nyt muistin, että uupumusta taisi olla se rokotuspäivä.

Me myös päätimme ottaa kyseisen rokotteen ja poitsu saa sen huomenna. Meillä maksoi yhteensä 140 €. Onhan se tosi kallis vähän liianki, mutta mitäpä sitä vauvan eteen ei tekisi ja voipi ottaa jos vauva on alle 6kk. Meillä vauva 4,5 kk ja ehditään ottaa rokote vaikka onkin 2 eri otteeseen ja itse myös piti kysyä,ei olisi muuten informoitu..luultiin että vauvan pitää olla alle 3kk ,mutta ei tarvi..

Meilläkin piti itse pyytää ja kysyä rokotetta neuvolasta. Terveydenhoitaja ei sanonut mitään kommenttia rokotteesta, mutta neuvolalääkäri suositteli. Lääkäri meinasi kanssa, että on "halpa" keino estää lasta yleiseltä ja vakavalta taudilta. Ja maksaa sekin jos lapsi joutuu sairaalaan tiputukseen ja sitten vielä se mitä lapsi joutuu kärsimään. Vie kuulemma lapsen tosi huonoon kuntoon. Ja lähes jokainen lapsi sairastaa taudin lievempänä tai voimakkaampana. Joten itse ainakin suosittelisin ottamaan rokotteen. Voi antaa 6vko-24kk ikäisille.

Edellisessä taisi olla pieni virhe, siis 24 vkon ikään mennessä. Näin ainakin Rotarix. Ehkä jokin toinen rokote sopii myöhemminkin?
Neuvolassa ei vielä osata suositella/neuvoa, kun kyseessä on niin uusi juttu. Rokotehan on ollut markkinoilla vasta toukokuusta. Meillä neuvolantäti ei ollut koskaan laittanut sitä ennen meitä ja yhdessä niitä ohjeita tavasimme...

Vielä sellaista, että kannattaa muistaa laittaa rokote jääkaappiin, jos sen kotiin viette ennen käyttöä. Minulle ei apteekissa muistettu sanoa, kun on tosiaan niin uusi juttu heillekin. Tietysti pakkauksessa se lukee.

telkkarissa viime viikolla oli ykkösellä juttua rokotteista ja siellä lääkäri sano et rotarokote pitäs ottaa 6 viikkoselle jos sen ottaa.... ymmärsin sen "olevan hyödytön" muuten.

samassa ohjelmassa suositeltiin lapsille myös vesirokkorokotetta, influenssarokotetta ja papilloomavirusta (myös pojille vaikkei kohdunkaulansyöpä heille tulekaan mut voivat olla kantajia) vastaan rokotetta. kaikki em. rokotteen itse maksettava.

Suoraan Rotarixin pakkausselosteesta (löytyy netistä):
"Lapsenne saa kaksi rokoteannosta. Annokset annetaan eri ajankohtina vähintään neljän viikon välein.
Ensimmäinen annos annetaan 6 viikon iässä tai sitä vanhemmille pikkulapsille. On suositeltavaa antaa
annokset ennen 16 viikon ikää. Molemmat annokset tulee kuitenkin antaa ennen kuin lapsesi täyttää
24 viikkoa."

Yhteistyössä