roomassa käyneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "una"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"una"

Vieras
suunnittelen tässä häämatkaa roomaan ja nyt utelisinkin siellä käyneiltä pieniä vinkkejä ;)

miten parhaiten kentältä keskustaan?

missä alueella kannattaisi yöpyä että olisi mahdollisimman lähellä "kaikkea"?

minkälainen hintataso roomassa on tällähetkellä?

mitä teitte itse siellä ja kaikkea mitä haluatkin kertoa :)

Mie oon käyny joskus 2000-luvun alussa, taksilla tms me kentältä tultiin. Olin niin sokaistunu siitä että aurinko möllötti tasan keskellä taivasta suoraan yläpuolella ko lamppu, etten juurikkaan matkalta hotellille muista mittään :D
Me oltiin espanjalaisten portaitten lähellä, hotellissa... Anglo americano oli muistaakseni sen hotellin nimi. Siitä kyllä aika kätevästi pääsi sinne rikkaitten kadullekki shoppaileen, ravintoloita oli ja nähtävyyksiäki.

Muistan sen helvetin tuskasen helteen, jotain tätä aikaa se oli ko sielä käytiin. Valehtelematta 40 astetta varjossa...

Kentältä keskustaan pääsee helposti junalla joka lähtee kentältä. Taksit on turhan tyyriitä ja pimeitä takseja riittää.

Roomassa pääsee metrolla kulkemaan ja ehottomasti kävellen kannattaa mennä koska nähtävää riittää. Hotellit lähellä kaikkea on turistipaikkoja ja niitä on pilvin pimein. Esimerkiksi pääjuna-aseman vieressä on paljon hotlia jotka on normaalihinnoissa.

Roomassa saa maksaa huonostakin ruoasta paljon turistipaikoissa jotka sijaitsee nähtävyyksien lähellä. Sen sijaan Trasteveren kaupunginosassa on sitä aitoa roomalaista kulttuuria jäljellä jonne roomalaiset itse suunnistaa usein aterioimaan illalla. Sijaitsee Gianicolo-kukkulan alla kävelymatkan päässä Forumilta.

Rooma on ihana kaupunki johon ei koskaan kyllästy! Hyvää ruokaa ja kulttuuria, historiaa kaikkialla. Itse olen asunut siellä tehdessäni tutkimustyötä ja selkeästi pidän Roomasta eniten jos vertaa Firenzeen tai Venetsiaan jotka koluaa viikossa läpi. Roomassa nähtävä ei lopu ja historia on kerrostunut sinne kivasti, monta aikakautta nähtävillä antiikista tähän päivään.

Kentältä menee lentokenttäjunavuoro keskustaan. Minä yövyin viimeksi EUR-alueella ja aseman lähellä. Jos tarkoitus on kiertää nähtävyyksiä, niin sitten kannattaa majoittua vanhaan keskustaan. Jotkut pitävät Trasteverestä. Minun Rooman-matkastani on jo jonkin aikaa. Hotelleja saa edullisestikin, mutta hinta korreloi hyvin laadun kanssa. Eniten minua puhutteli Pantheon. En oikein edes tiedä, miksi.

Aah, Rooma! Sinne on pakko päästä takaisin.
En oikein noihin sinun kysymyksiin osaa vastata kun en hotellissa asunut vaan tuttujen luona Rooman ulkopuolella.

Mutta! Käyttäkää sitä metroa ehdottomasti! Minulla kesti hirmu kauan ennenkuin uskaltauduin kokeilemaan (en ole metroa käyttänyt ennen tuota matkaa), ja se oli aivan todella helppoa. Metron kanssa on täysin mahdotonta eksyä. Roomassa on kaksi raidetta, jotka kohtaavat pääjuna-asemalla (muistaakseni ainakin...). Eli jos vaikuttaa että ei oikein tiedä missä on, niin hyppää vaan metron kyytiin niin on nopeasti taas tutussa ja turvallisessa ympäristössä :)

Me kävimme toissa kesänä ja viihdyimme kovin hyvin.
Ainoa, että 10 päivän matkalla ei tahtonut millään ehtiä nähdä kaikkea mitä halusi - ja Roomassa todellakin riittää näkemistä.

Suosittelisin hyvän oppaan palkkaamista ainakin yhdeksi päiväksi (toki useammaksikin jos on varaa). Esim Dan Brownin kirjojen mukaan voi tehdä "elämysmatkan" samoille paikoille...
:)

kiitos kaikille vastanneille varasin juuri lennot ja nyt etsiskelen hotellia. alueet vähän hämärän peitossa mulla, onkohan siellä mitään sellaista aluetta minne ei ehdottomasti kannata mennä? etten juuri siltä sit varaa.. :D ja jos joku osaisi suositella jotakin hotellia tai hotellialuetta, otan yhä ehdotuksia vastaan :)

trasteverdeen ihastuin jo äsken netissä, en vaan tiedä onko se hyvä paikka myös yöpyä vai vain piipahdella päivällä?

[QUOTE="una";24751785]kiitos kaikille vastanneille varasin juuri lennot ja nyt etsiskelen hotellia. alueet vähän hämärän peitossa mulla, onkohan siellä mitään sellaista aluetta minne ei ehdottomasti kannata mennä? etten juuri siltä sit varaa.. :D ja jos joku osaisi suositella jotakin hotellia tai hotellialuetta, otan yhä ehdotuksia vastaan :)

trasteverdeen ihastuin jo äsken netissä, en vaan tiedä onko se hyvä paikka myös yöpyä vai vain piipahdella päivällä?[/QUOTE]

Jotku karsastavat Terminin seutua. Itse olen yöpynyt lähellä Terminin asemaa (sillä paremmalla puolella) ja ei mitään valittamista. Metro, bussit ja junat vieressä ja helppo liikkua paikasta toiseen.

Yhteistyössä