Röökit vs. läskit 0-6 ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syöpäkääryle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syöpäkääryle

Vieras
Olen ollut kuukauden ilman röökiä. Sitä ennen paloi noin 20 vuotta vähintään aski päivässä.

En käyttänyt vierotusoireisiin mitään. En korvannut röökiä millään. En edes purkalla tai karkilla. En ole syönyt normaalia enempää. MUTTA - paino on noussut 6 kg samaan aikaan. Liikkunutkin olen vähintään samaan tahtiin kuin röökiä polttaessa, ja itse asiassa lisännyt lihasharjoitteita.

Tiesin kyllä, että nikotiini vaikuttaa aineenvaihduntaan, mutta että näin paljon?? Onko kellään kokemuksia?? Auttaako liikunnan lisääminen, ja itsensä nälkäkuurille laittaminen??

Entisenä syömishäiriöisenä tilanne on todella vaikea. Joo - nyt on kaikillä häröilijöillä mahdollisuus tulla heittämään kaikki typerät läppänsä tähän - tervetuloa kommentoimaan <3 Mutta tosiasia on se, että mietin jatkuvasti joko röökinpolton aloittamista uudelleen tai sitten oksentamis- ja paastokuuria. Kaikista on siis kokemusta.

Olisikin :) Mutta tosiasia on se, että reidet hyllyy ja housujen kauluksen päällä roikkuu makkara. Aiemmin olen siis ollut normipainoinen (juuri normipainon alarajalla) ja varmaan olen vieläkin normipainon rajoilla, mutta kun en aiemminkaan ole ollut timmi, vaan täysin treenaamaton niin silloinkin painosta paljon oli "höttöä". Nyt tuo höttö eli läski on vain moninkertaistunut. Ahdistaa siis melkoisesti tämä tahti :(

Itsellä kun on adhd, niin aikoinaan käytin siihen Ritalin-lääkitystä, joka siis todella kiihdyttää aineenvaihduntaa. Lopetin sen vuosia sitten ja kyllä aluksi paino nousi ja kropan malli pehmeni. Kyllä se sitten taas palautuu, ruumiin vaan täytyy läpikäydä se sopeutumisvaihe. Jospa vaan jatkat elämääsi ja annat kroppasi edetä tahtiinsa? Kyllä se siitä tasoittuu.

Olisikin niin, että ruokahalu olisi lisääntynyt, mutta kun ei ole. Syön kaksi kertaa päivässä, kuten aiemminkin. Teen lihaskuntoliikkeitä enemmän kuin aiemmin. Muu liikunta on suht samoissa kuin aiemminkin. Eli kyse on aineenvaihdunnan muutoksista, mutta minä en vain kestä tätä. En aikanaan, jos paino nousee tätä tahtia. Ja "vieras" oli lihonut puolessa vuodessa 10 kg. Minä olen saanut painoa noin 5-6 kg kuukaudessa. Miltä siis tulen näyttämään puolen vuoden tai vuoden päästä? En kestä... Taidan luovuttaa, ja polttaa taas :(

Mulla oli sama juttu, en syönyt enempää ja elintavat pysy tupakkaa lukuunottamatta samana. Kun aloitin uudelleen meni pari kk ja olin takas entisissä mitoissa.
Tosi outoa, mietin itsekkin että vaikuttaako nikotiini tosiaan NOIN rajusti?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olisikin niin, että ruokahalu olisi lisääntynyt, mutta kun ei ole. Syön kaksi kertaa päivässä, kuten aiemminkin. Teen lihaskuntoliikkeitä enemmän kuin aiemmin. Muu liikunta on suht samoissa kuin aiemminkin. Eli kyse on aineenvaihdunnan muutoksista, mutta minä en vain kestä tätä. En aikanaan, jos paino nousee tätä tahtia. Ja "vieras" oli lihonut puolessa vuodessa 10 kg. Minä olen saanut painoa noin 5-6 kg kuukaudessa. Miltä siis tulen näyttämään puolen vuoden tai vuoden päästä? En kestä... Taidan luovuttaa, ja polttaa taas :(

Suosittelen käymään lääkärissä. Eräs vaihtoehto on, että röökaus on peittänyt jonkin aineenvaihduntaan vaikuttavan sairauden ja jos aloitat polttamaan, ei sairautta huomata taas. Ties vaikka jokin etenevä. Ja muutenkin, kuka polttaa? Menee rahat ja terveys. Aloita vaikka kirjaamalla päivän kaikki suupalat, juomat mukaan lukien. Listan kanssa viikon päästä lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Suosittelen käymään lääkärissä. Eräs vaihtoehto on, että röökaus on peittänyt jonkin aineenvaihduntaan vaikuttavan sairauden ja jos aloitat polttamaan, ei sairautta huomata taas. Ties vaikka jokin etenevä. Ja muutenkin, kuka polttaa? Menee rahat ja terveys. Aloita vaikka kirjaamalla päivän kaikki suupalat, juomat mukaan lukien. Listan kanssa viikon päästä lääkäriin.

En ole ikinä kuullutkaan, minkä aineenvaihduntasairauden rööki peittää???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Teoreettinen mahdollisuus. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä ollut joitain tapauksia.

Teoreettinen mahdollisuus. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä ollut joitain tapauksia.

Tätä en usko jos et linkitä jotain tapausta.

Kiitos Non compos mentis. Täytyykin selvittää tuota. Itse asiassa voisin ottaa asian puheeksi astmalääkärini kanssa, kun minulla on hänen kanssaan puhelinaika parin viikon päästä. Ja kyllä. Minulla on astma. Ja kyllä. Olen polttanut kaikki nämä vuodet. Ja kyllä. Lääkäri on tietoinen tästä, ja tyytyväinen, kun olen lopettanut.

Aiemmin olen ollut polttamatta vain max viikon, joten en ole vielä ehtinyt huomata muutoksia. Nyt muutos on hurja - ja tahti vielä hurjempi.

Kiitos kaikille vastanneille. Yritän edelleen sinnitellä ilman röökiä :) Ja selvitellä muutostahtia lääkäriltä...

Alkuperäinen kirjoittaja puntti:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
onko sulla lihasmassa kasvanut kovasti kun sitä harjoitat. lihashan on tunnetusti hevimpää kuin ihan puhdas läski.

No sitä ei kyllä 6kg tuu ihan noin äkkiä :-D

No ei niin noin suurta määrää, mutta suuntaa hain vain.
Ja tupakanpolton uudelleen aloittamista en kyllä suosittele mitenkään sulle Ap. Vaikka lihosit sen 10kiloakin! Haitat siitä polttamisesta on kuitenkin niin hurjan paljon pahemmat OIKEASTI.
Tsemppiä!

Tätä en usko jos et linkitä jotain tapausta.

:D

Noh, siis en ole lääkäri, mutta tupakointi vaikuttaa kilpirauhaseen.

http://thyroid.about.com/library/weekly/aa101397.htm -

"And, for smokers with undiagnosed thyroid dysfunction, without proper thyroid hormone treatment, stopping seems to be a metabolic/weight gain double whammy, as they lose the appetite suppressant, metabolism-upping effects of nicotine, and experience the full effects of the hypothyroidism."

Tossa ihan lääketieteellisestä lehdestä:

http://www.eje-online.org/cgi/reprint/138/4/368.pdf

"These findings suggest
that smoking in some way directly stimulates thyroid
growth and function, but how it might do so is not
known. Nicotine causes sympathetic activation, which
can increase thyroid secretion."

Tupakointi nopeuttaa aineenvaihduntaa n. 10-20 %, mutta sen saman tekee myös ruoka. Eli kun syöt vain 2 kertaa päivässä, sinun aineenvaihdunta aina ruokailujen välissä pysähtyy, mikä hidastuttaa aineenvaihduntaa, sillä uudestaan syödessäsi joutuu ruoansulatuselimistösi taas uudelleen käynnistymään ja paahtamaan täysillä. Jos syöt säännöllisesti vähintään 3-4 tunnin välein eli noin 5 kertaa päivässä, niin aineenvaihduntasi nopeutuu, sen saman 10-20 % minkä tupakankin ansiosta. Suosittelen käymään ravitsemusterapeutin luona tai personal trainerin, joka tekee sinulle henk. koht. ruokavalion. Oikeanlaisella ruokavaliolla saa jo paljon aikaan! Tsemppiä matkaan! :)

Uudelleen kiitoksia vastauksista. Tiedän kyllä itsekin haitat. Yli kaksikymmentä vuotta olen polttanut, ja saman ajan yrittänyt lopettaa. Nyt vihdoin löytyi riittävästi kanttia oikeasti lopettaa.

Suvussa on sekä astmaa, että kilpirauhasongelmia, joten entistä suuremmalla syyllä otan asian esiin lääkärini kanssa. Mieluiten olen polttamatta, mutta en sentään millä painonlisäyksellä hyvänsä :) Liikaa muutoksia on liikaa muutoksia. Ja jos lopettamisen ilo kuihtuu "lihomisen" ahdistukseen, niin sitten on vain tehtävä valintoja - ja syömishäiriöisenä aloitan tupakoinnin, koska ahdistun peilikuvastani jo normipainoisena. Saati sitten nyt :(

Yhteistyössä