Röntgen odotusaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaskeiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammaskeiju

Vieras
Onko kukaan käynyt röntgenissä odotusaikana? Tiedän, että sitä pitäisi välttää, mutta hammaskipu on kova ja kuulemma hätätapauksessa voidaan ottaa pieni röntgen hampaasta (muuten kyseistä viisaudenhammasta ei voi poistaa). Mietin vaan, että uskaltaako sinne mennä...

kävin raskaanaollessa hammaslääkärissä torstaina, ottivat röntgenkuvan ja maanantaina alkoi vuoto, ja kesken meni. Tämä hammaslääkäri vain otti röntgenkuvan, ei kyselly oonko raskaana. Aikaisempi hammaslääkärini, kysyi joka kerta että oonko raskaana, otti sitten kuvia tai ei ...

Mä jouduin aikoinaan kolariin ja niska kuvattiin röntgenillä. Oli olemassa se mahdollisuus, että olisin ollut raskaanakin joten ensin tekivät minulle raskaustestin ja jos se olisi näyttänyt positiivista ei röntgeniä olisi otettu ollenkaan. Sinuna en siis menisi.

Eikö se ole vähän eri asia käydä hammasröntgenissä kuin röntgenissä noin yleensä. Ei ne säteet hammaslääkärillä ole niin mittavia, olen ymmärtänyt. Minultakin on aina kysytty, olenko raskaana ennen kuvien ottoa. Minun hammaslääkäri sanoi, ettei ota kuvia, jos nainen on raskaana.

keuhkokuvassa rv6 jotakin. Ihan terve vauva syntyi ja raskaudesta tiedettiin. Äidin hyvinvointi meni edelle ja lääkärit vakuuttivat että hyvin suojattuna lantionseutu ei sikiölle pitäisi olla varaa. Mutta ainahan sitä luonnollisesti "kielletään" kaikki mistä täyttä varmuutta ei ole ja mitä ei ole ihan pakko tehdä - en itsekään olisi röntgeniin mennyt ellei pakko olisi ollut.

Röngen on vaarallisimmillaan ensimmäisen kolmanneksen aikana. Mitä lähempänä synnytys on, sitä 'turvallisempaa' se on vauvalle. Ja on ne suojat, mitä käytetään ja laitteet on nykyään sen verran kehittyneitä, ettei säteily vallattomasti karkaile.

Minulta ei otettu röntgenkuvia (selän alueelta) kun olen keskiraskaudessa menossa. Lääkäri ei siis suositellut vaikka kivut olleet kovat. En sitten tiedä noista hammaskuvista onko siinä pienempi riski. Itse en antaisi ottaa. Toivotaan, että kipusi hellittää!!

Minulta hammaslääkäri kieltäytyi ottamasta röntgenkuvia kun en aivan varma raskaudesta ollut. Sanoi että vaikka säteilymäärät ovat pieniä, on riski silti olemassa.

Yhteistyössä