rokotus+lämpö ja hoitoon meno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "impi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"impi"

Vieras
Lapsi sai tänään neuvolassa rokotteet (1v.). Päivän aikana saanut särkylääkettä kun on ollut kitkunen ja silti lämpöä 37.8. Huomenna olisi hoitopäivä. Kuinka tuo rokotuksesta johtuva lämpö, tartteeko pitää ns.kuumeeton päivä välissä vai voinko viedä hoitoon jos nyt yön nukkuu rauhassa eikä aamulla lämpöä ole? Eka kyseessä niin hieman hakusessa nämä käytännöt.

Niinkuin kirjoitin että on saanut lääkettä ja SILTI lämpö on 37.8. Mitä se olisi ilman kipulääkettä, se kun kuitenkin laskee tota lämpöä. Tiedän kyllä ettei kuumetta moinen ole.

Ei ole tarvetta kuumeettomalle päivälle. Tuo vaiva ei tartu ja menee yleensä nopeasti ohi eikä siitä tarvitse toipua kuten oikeasta sairastamisesta. Lapsen yleisvointi ratkaisee (eli jos on aamusta voipunut ja kipeä eikä vaikuta pärjäävän ryhmän mukana, niin kotipäivän paikka, muuten ei).

Minä en nyt ymmärrä?
A) 37.8 ei muka vielä edes lämpöä?
B) ok vähän se mittauspaikkakin vaikuttaa, mutta ei kai joku mittaa yks vuotiaalta peräpäästä?
C) joscei mitää flunssaoireita ole, nii kyllä minä veisin. Saattaisin kyllä vielä soittaa aamulla ja kysyä... mutta olinhan itsekin töissä kun rokote nosti kuumeen.

Mietippä itse miltä sun olo tuntuu kun on kuumetta ja et onko olo seuraavana päivänä tosi pirtsakka ja freesi jos sitä kuumetta on edellisenä päivänä ollu??
Ja wtf minkä ikäisellä 37.8 ei oo kuumetta ja milllä perusteella??

38 astetta on tuon ikäisellä kuumeen raja.

En veisi, yksi kuumeeton päivä pitää olla, oli kuumeen aiheuttaja sitten mikä tahansa. Noin pikkuinenkin vielä.

Veisin jos. menisi yö hyvin ja aamulla normaali, meillä nuo rokotevaikutukset olleet ainakin aina niin välittömiä että loppunut. oireet yhden nukutun yön jälkeen.

[QUOTE="vieras";28969214]Mietippä itse miltä sun olo tuntuu kun on kuumetta ja et onko olo seuraavana päivänä tosi pirtsakka ja freesi jos sitä kuumetta on edellisenä päivänä ollu??
Ja wtf minkä ikäisellä 37.8 ei oo kuumetta ja milllä perusteella??[/QUOTE]

Oma kokemus aikuisena saadusta rokotuskuumeesta: olo oli lievää olkavarren aristusta lukuun ottamatta seuraavana päivänä täysin normaali. Ja mitä tuota omaa (kotihoidossa olevaa) taaperoa on seurannut, niin se olisi ollut kyllä ihan helisemässä jos ei olisi päässyt rokotekuumetta seuraavana päivänä normaalisti puistoon jne. Ainakaan hänen voinnissaan ei ollut seuraavana päivänä mitään vikaa, lähinnä oli supervirkeä kun oli nukkunut edellisenä päivänä todella pitkät päiväunet.

Kuumeet raja on lähteestä ja mittauspaikasta riippuen 38,0-38,5. Normaali lämpö on 37,5 asti per rect ja tuohon väliin mahtuu sitten se kun on "lämpöä". Lääketieteen näkökulmasta 37,8 ei ole kuumetta minkään ikäisellä, lämpöä kyllä.

Olen töissä Lahden kaupungin päiväkodissa ja meille on annettu tarkat ohjeistukset, milloin lapsi voidaan ottaa takaisin hoitoon ja milloin käännytetään takaisin kotiin.

Yksi kuumeeton päivä myös rokotuksen jälkeen on oltava. Kyse ei ole tartuntariskistä. Oli kuumeen syy mikä hyvänsä, niin keho tarvitsee vähintään yhden toipumispäivän, vaikka lapsi näyttäisi pirteältä ja hyvinvoivalta.

Yhteistyössä