Rokottaminen&vauvat

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
ei influenssa piikkejä
kävin tänään 9kk neuvolassa ja siellä täti oli kans sitä ihmistyyppiä joka antaa sairastaa ja oltiin yhtämieltä siitä että oma vastustuskyky heikkenee/romahtaa näistä flunssa piikeistä.
eikä 6v pojalle anneta myöskään.
kaikenlaiset nuhailut ja sikailut kuuluu elämään.....
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja 3x äippä:
Meiillä ei oteta rokotuksia. Rokotus sisältää niin paljon elohopeaa joka tuhoaa aivonestettä ja sisäelimiin voi tehdä vakavia vaurioita.
Ja eilen kun tuli uutta tietoa että rokote on hengenvaarallinen kananmuna-allergikoille.
Mieluummin otetaan tauti vastaan ja ollaan viikko kotona sairastuneena kun koko elämän mittaista vaurioo.
Lapset 1v, 3v ja 7v.
Huokaus.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
mies, 2v poika ja 3kk poika rokotettiin. Oksetusta, ripulia ja kuumeilua rokotteesta.
minä ja 6v tyttö ei otettu. Ei mitään tautiin viittaavaa.
2v poika sairasti sian,mutta silti rokotettiin.
Eihän alle 6 kk ikäisiä pitänyt rokottaa. Mistä olette rokotteen saaneet 3kk ikäiselle?!
 
porvoo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
mies, 2v poika ja 3kk poika rokotettiin. Oksetusta, ripulia ja kuumeilua rokotteesta.
minä ja 6v tyttö ei otettu. Ei mitään tautiin viittaavaa.
2v poika sairasti sian,mutta silti rokotettiin.
Eihän alle 6 kk ikäisiä pitänyt rokottaa. Mistä olette rokotteen saaneet 3kk ikäiselle?!
peesi!
 
b
Alkuperäinen kirjoittaja 3x äippä:
Meiillä ei oteta rokotuksia. Rokotus sisältää niin paljon elohopeaa joka tuhoaa aivonestettä ja sisäelimiin voi tehdä vakavia vaurioita.
Ja eilen kun tuli uutta tietoa että rokote on hengenvaarallinen kananmuna-allergikoille.
Mieluummin otetaan tauti vastaan ja ollaan viikko kotona sairastuneena kun koko elämän mittaista vaurioo.
Lapset 1v, 3v ja 7v.
Kaikkihan sitä toivoo, että tauti tulee lievenä ja menee ohi sen kummemmitta seurauksitta mutta valitettavasti jotkut sairastuvat todella vakavasti ja pienillä lapsilla ja vauvalla riski vaikeisiin komplikaatioihin on suurempi kuin muilla. Ei kukaan ottaisi rokotetta jos tietäisi itsensä ja lastensa sairastavan taudin lievenä...
 
sh
by THL

"Rokotteen säilytysaineena on pieni määrä tiomersaalia, joka on elohopeayhdiste. Kun tiomersaali hajoaa elimistössä, siitä vapautuva etyylielohopea ei metyylielohopean tavoin kerry elimistöön vaan poistuu nopeasti. "

 
vieras
"Miten käy, jos sikainfluenssatauti sattuu samaan aikaan rokotuksen kanssa?

Mitään haitallista yhteisvaikutusta ei ole.
Voiko rokotuksen antaa muun infektion aikana?

Käynnissä oleva infektio voi heikentää syntyvää suojaa. Suositetaan että rokotusta ei annettaisi viikon sisään infektion alkupäivästä. Rokotteen haittavaikutukset eivät lisäänny infektion aikana."

http://www.pshp.fi/default.aspx?contentid=4841&nodeid=13054&contentlan=1
 
joskus myös alle 6kk rokotetaan.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
mies, 2v poika ja 3kk poika rokotettiin. Oksetusta, ripulia ja kuumeilua rokotteesta.
minä ja 6v tyttö ei otettu. Ei mitään tautiin viittaavaa.
2v poika sairasti sian,mutta silti rokotettiin.
Eihän alle 6 kk ikäisiä pitänyt rokottaa. Mistä olette rokotteen saaneet 3kk ikäiselle?!
Meillä on 3kk ikäsellä pojalla keuhkot leikattu ja sairaalassa lääkäri suositteli että rokotetaan. Sairaalassa 2 viikkoa kuukaudesta. Seuraavaa leikkausta odotellaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joskus myös alle 6kk rokotetaan.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
mies, 2v poika ja 3kk poika rokotettiin. Oksetusta, ripulia ja kuumeilua rokotteesta.
minä ja 6v tyttö ei otettu. Ei mitään tautiin viittaavaa.
2v poika sairasti sian,mutta silti rokotettiin.
Eihän alle 6 kk ikäisiä pitänyt rokottaa. Mistä olette rokotteen saaneet 3kk ikäiselle?!
Meillä on 3kk ikäsellä pojalla keuhkot leikattu ja sairaalassa lääkäri suositteli että rokotetaan. Sairaalassa 2 viikkoa kuukaudesta. Seuraavaa leikkausta odotellaan.
Mä ihmettelisin vielä tuota, että oisi rokotettu vaikka on jo sairastanut. Siis tuo kaksivuotias poika. Paitsi jos ei ole tutkittu, että sikainfluenssaa. Ei ole mitään järkeä kärsiä rokotetta, jos kerta jo kärsitty tauti.


No anyways.. Rokotin tyttöni ja pari päivää kesti "kitinää". Nyt on ihan normaali. Kuumetta, oksentelua, ripulia jne. ei meillä esiintynyt. Nyt vielä mietinnässä rokotutanko itseni, jos ens viikolla sais piikin. Ehkä se kannattaa itsekin ottaa, ettei sitten tarvitse hankkia hoitajaa, jos saankin taudin. Tuo pari päivää käden kipuilua (minkä olen kuullut olevan yleisin oire aikuisilla, tai muun raajan) ei ole mitään verrattuna sikataudin sairastamiseen, onkin sitten vaikka lievänä.
 
Jorma
Onko sitä elohopeaa yhden silakan verran vai koko lautasellisen verran silakoita? Siinä on aika iso ero. Ja tokihan työnnän silakat aina lihakseen kun niitä syön. Vai miten se oli,syödäänkö rokote vai pistetäänkö suoraan verenkiertoon?
 
Nonnii
Eikö muissakin rokotteissa ole ihan samalla tavalla tota elohopeaa; siitä vaan ei ole vauhkottu julkisuudessa niinkuin tässä tapauksessa. Kausi-influenssarokotteissakin on tietääkseni, eikä niitäkään niin paljon pelätä kuin tätä.
 
Huh
Alkuperäinen kirjoittaja ei influenssa piikkejä:
kävin tänään 9kk neuvolassa ja siellä täti oli kans sitä ihmistyyppiä joka antaa sairastaa ja oltiin yhtämieltä siitä että oma vastustuskyky heikkenee/romahtaa näistä flunssa piikeistä.
eikä 6v pojalle anneta myöskään.
kaikenlaiset nuhailut ja sikailut kuuluu elämään.....
Joo, niinpä. Jos tätä mieltä ollaan, niin on varmasti parempi jättää koko rokotusohjelma - mitäs nyt muutamista taudeista, jos ne on aina parempi kuitenkin SAIRASTAA eikä ehkäistä tyhmillä rokotteilla.
 
No
Alkuperäinen kirjoittaja ei rokotteita.:
Alkuperäinen kirjoittaja me ei:
me ei rokoteta. ei ketään koskaan. kaikki silti iana ollut perusterveitä. vesirokon on 4v ja 7v sairastanut.
Samoin täälä.
Prkl. Tällasten vapaamatkustajien takia joku kerta alkavat taas jo kerran poistumaan saadut rokotusohjelmalla poissa pysyvät taudit jyllätä =( On jumaliste pokkaa teillä. Kai ne taudit eivät teihinkään iske, kun suurin osa massasta aon rokotettu, te vaan siivellä pysytte terveinä. Kyllä teidänkin suut tukkeutuis jos kaikki jättäytyis tolle linjalle ja saisitte oikeasti ne taudit, joiden rokotuksia nyt suu vaahdossa vastustatte pyhimyskehä pään päällä.
 
vieras
edelliselle sellainen kommentti, että usein ne, jotka ei rokota ottavat sen riskin, että tauti myös tulee. ei tässä yritetä vapaamatkustella, vaikkakin se on totta, että kun suurin osa ottaa rokotteen, se jo ehkäisee taudin etenemistä ja voi välttyä taudilta, vaikka rokotetta ei ottaisi. tämä rokotteen ottaminen on kuitenkin jokaiselle henk.koht asia. ei ole sama asia ottaako jo tutkittuja rokoteohjelmaan kuuluvia rokotteita vai tällaisen rokotteen, jota ei ole vielä kunnolla tutkittu, siis käytännössä. ne astukoon koekaniineiksi ken haluaa, osa ei aio rueta. ei myöskään meillä, mutta tähän vaikuttaa mahdollisten sivuvaikutusten lisäksi myös mahdollinne anafylaksian vaara liittyen kananmuna-allergiaan. tätä ei voi ennustaa tulisiko anafylaksiaa vai ei, tulisiko sivuvaikutuksia vai ei, onko tauti jo tarttunut ennen rokotetta vai ei, entäs jos tauti tuleekin ja kuollaan kaikki kun ei rokotetta oteta... niin, ei tässä mittän jeesuksia olla eikä vapaamatkustajia vaan joudutaan ottamaan riskejä ja punnitsemaan kahden yhtä huonon vaihtoehdon välillä. ja kuinka todistaa se, että ne jotka ei ole ottaneet rokotetta säilyvät ilman tautia vain ja ainoastaan siksi, että muut on ottaneet rokotteen, vai voisiko olla ettei tauti olisi juuri heille muutenkaan tullut. osalle rokottamattomista kun se jokatapauksessa tulee. ja näköjään jopa rokotetuillekin, jos ei ehdi tehota rokote tarpeeksi kauan. jos äitinä joudut sellaisen päätöksen eteen, että pahimmassa tapauksessa lapsi kuolee rokotteesta tulevaan allergiseen reaktioon tai sitten kuolee tautiin on vähän hankalaa tämä päättäminen joka tapauksessa. jos rokotteen ottaisin ja siihen kuolis voisin "syyttää" rokotetta, nyt kun sitä ei oteta voin syyttää vain itseäni jos tautiin kuolee. mutta minäpä en muita syyttäisi kuitenkaan, itse tässä on vastuu kannettava.
 
eräs terveydenhoitaja ja äiti
Alkuperäinen kirjoittaja MAMA:
Alkuperäinen kirjoittaja mietis uudestaan:
Alkuperäinen kirjoittaja isset:
Itse menen huomenna rokotuttamaan 2- ja 1- vuotiaat lapseni. Itse olen ottanut rokotteen tiistaina. Mä näkisin, että on pienempi paha piikityttää lasta, kuin mahdollinen sairauden aiheuttama kuolema. Pienin lapseni on 3 viikkoa ja mua rokotusta enemmän hirvittää rokottamatta jättäminen. Kun en lastani epilepsialääkityksen vuoksi imetä
Itse en rokota 1-vuotiasta. Jos taudin saa rokotuksen jälkeen on pahempi ja vaarallisempi kun sairastaa ilman rokotusta. Ilman rokotusta tauti kestää 3-6 päivää. Rokotuksen jälkeen jos saa niin kestää 8-14 päivää ja kokoajan kova kuume kun kehon vastustuskyky on mennyttä ja tauti ei ns pääse kropasta pois.
SIIS ONKO TOSSA PERÄÄ???
Hahaa! Samaa kysyn minä!?????!! Kaikkea sitä ihmiset saakin päähänsä.

Itselleni olen ottanut rokotuksen ja sen jälkeen oli käsi kipeä (yhtä kipeä on ollut kerran myös jäykkäkouristus-rokotteen jälkeen). Ja pojalle (11kk) otin torstaina ja hänelle ei ole tullut muuta oiretta kuin rokotuskohdan arkuutta hieman. Olen myös lukenut rokotteesta ja rokotteen tutkimuksista tietoa mm. EMEA:n (European Medicines Agency) ja anoppi kyseli töissä mielipidettä sisätautilääkäriltä pienten lasten rokottamisesta H1N1:stä vastaan. Joten ymmärrän, että asia mietityttää. Meidän pojalla on ollut 5 kuukauden sisällä 4 antibioottikuuri (joista kaksi edellisen kuukauden sisällä) ja ne heikentävät vastustuskykyä aika roimasti, joten en ottanut riskiä että poika taudin saisi. Siltikään, että itse rokotetta ei ole alle kolmevuotiailla testattu. Tämä kyseinen lääkäri oli sitä mieltä myös, että rokote pienempi riski kuin itse tauti.

Ja tuohon kananmuna-allergia asiaan: Eipä ollut mikään uusi tai erikoinen tieto. Niin on esim. kausi-influenssarokotteessa käytetty virus (viruksen kuoriosa tjms.) kasvatettu kananmunassa. Ja niin taitaa olla myös jonkun muunkin ihan rokotusohjelmaan kuuluvan rokotteen (olisko MPR) kohdalla asia.

Ihme salaliittoteorioita ihmisillä liikkuu..... Ja fanaattisilla kaikkien rokotteiden vastustajilla eniten näitä tuntuu löytyvän... (puhun nyt elophopea kommentista mm.)

Mutta toisaalta mitä auttaa "tapella" asiasta?? Kukin tekee vanhempana päätöksensä ja on seuraus sitten mikä tahansa. Joko lapsi saa rokotuksen ja saa jonkun harvinaisen ja vakavan seurauksen siitä tai sitten ei saa ja pahimmassa tpauksessa kuolee itse tautiin. Nää on nyt ääriesimerkkejä, mutta niitä itse kukin miettiköön ja punnitkoon. Tärkeintä on, että kykenee seisomaan ratkaisunsa takana siinäkin tapauksessa, jos kävisi huonosti.
 
vieras
eikä äidit todella ole jumalia jotka voi ennustaa. se, miten toimii tulee väistämättä sen hetkisestä intuitiosta. jos lapsi kuolee rokotteeseen tai rokottamattomuuteen ei kai siitä voi äitiä syyttäää joka on parhaansa kuitenkin tehnyt ajatelleessaan lapsensa parasta ko. valiintahetkellä. vaikka äidit nyt kuitenkin itseään syyttävät:/ entäs jos käy näin: rokote vedetään pois markkinoilta kun huomataan sen aiheuttavan sivuvaikutuksia. sitten taas toinen ääripää joka kiltisti kulkee massan mukana voi miettiä sitä kannaattaako joskus kyseenalaistaa joitakin asioita. tai vastaavasti jos alkaa rokottamaton väki kuolemaan, oma tuttu kuolee, koska ei ole rokotettu. silloin saa taas rokottamattomat pohtia olisiko kuitenkin pitänyt vaan rokottaa. mutta turhaa tämäkin spekulointi, kuollaan jos kuollaan, rokotettuina tai ei.
 
eräs terveydenhoitaja ja äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikä äidit todella ole jumalia jotka voi ennustaa. se, miten toimii tulee väistämättä sen hetkisestä intuitiosta. jos lapsi kuolee rokotteeseen tai rokottamattomuuteen ei kai siitä voi äitiä syyttäää joka on parhaansa kuitenkin tehnyt ajatelleessaan lapsensa parasta ko. valiintahetkellä. vaikka äidit nyt kuitenkin itseään syyttävät:/ entäs jos käy näin: rokote vedetään pois markkinoilta kun huomataan sen aiheuttavan sivuvaikutuksia. sitten taas toinen ääripää joka kiltisti kulkee massan mukana voi miettiä sitä kannaattaako joskus kyseenalaistaa joitakin asioita. tai vastaavasti jos alkaa rokottamaton väki kuolemaan, oma tuttu kuolee, koska ei ole rokotettu. silloin saa taas rokottamattomat pohtia olisiko kuitenkin pitänyt vaan rokottaa. mutta turhaa tämäkin spekulointi, kuollaan jos kuollaan, rokotettuina tai ei.
Kyllä kyllä, vanhemmat syyllistävät itseänsä joka tapauksessa kävi miten kävi. Ja ei tosiaankaan voi syyllistää äitiä siitä, että olisi tehnyt "väärän" ratkaisun. Mutta näin se ajatuskuvio kuitenkin vanhemmilla päässä menee. Itse tein ratkaisun sen perusteella, että jos poika saisi taudin ja kuolisi enkä olisi rokotuttanut häntä syyllistäisin siitä itseäni enemmän kuin, että olisin ottanut rokotteen tietäen että se voi mahdollisesti pelastaa lapseni hengen. Ja itse en nyt kummiskaan mene sokeana massan mukana, vaan olen tutkinut asiaa monella eri tavalla ja sekavalla mielellä ja lopulta kuitenkin päädyin tähän ratkaisuun, jonka kaiken puntarointini jälkeen koin itsellemme parhaaksi.
 
eräs terveydenhoitaja ja äiti
ps. Lääkkeissä kuin lääkkeissä on riskinsä. Samoin rokotteissa. Sen verran voin kuitenkin puolustaa pandemrix-rokotetta, että se on pääpiirteiltään samanlainen kuin kausi-influenssaankin vuosittain käytetty rokote. Kyseenalaiseksi sen puolestaan tekee adjuvantti ja tehosteaine, jota ei tosiaankaan ole keretty alle 3-vuotiailla tutkia. Tämä tutkimus toteutetaan tässä rokotusten aikana. Guillen-Barresta sen verran, että tämän hetkisten tutkimusten mukaan sen saamisen riski on samaa luokkaa kuin kausi-influenssassarokotteessakin (eli alle 1:10000). Mutta tosiaan kun alkaa lukemaan erilaisten yleisesti käytössä olevien lääkkeidenkin tuoteselostuksia, niin kaikenlaista pelottavaa löytyy niidenkin harvinaisissa sivuvaikutuksissa.

Tuossa linkki, jos kiinnostaa lukea pandemrixista tietoa. Sieltä löytyy myös linkki mistä löytyy tarkempaakin tietoa:

http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/H-832-fi1.pdf

 

Yhteistyössä