Rokottamaton pikkulapsi sairastui tuhkarokkoon Kainuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nnnnn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nnnnn

Vieras
Linkin yritin äsken laittaa mukaan, mutta meni spämminestofiltteriin. Ja kun en tiiä miten kauan edellinen aloitus siellä filtterissä on niin tässä tämä uutinen:

Kainuulainen rokottamaton pikkulapsi on sairastunut tuhkarokkoon Kainuussa maaliskuun puolivälissä, tiedottaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Tuhkarokko on THL:n mukaan Suomessa erittäin harvinainen, ja tauti on hävinnyt Suomesta lähes kokonaan pikkulasten rokotusten avulla. Kotoperäisiä tartuntoja ei ole havaittu moneen vuoteen. Tautia esiintyy sen sijaan laajalti Euroopassakin.

Tuhkarokkoon sairastuneen kainuulaisen lapsen epäillään saaneen tartunnan ulkomailta. Tautiin liittyy merkittävä komplikaatioiden vaara.

Sairastunut pikkulapsi on voinut tartuttaa taudin muihin ihmisiin Tampereella 15.–16. maaliskuuta ja sen jälkeen Kainuussa 21. maaliskuuta asti. Terveysviranomaiset ovat ottaneet yhteyttä torjuntatoimin aloittamiseksi henkilöihin, joiden tiedetään altistuneen sairastuneelle lapselle.

Tuhkarokon itämisaika voi olla kolme viikkoa, joten altistuneiden sairastuminen on mahdollista 6. huhtikuuta asti.

Suomalaiset lapset saavat MPR- eli tuhkarokko-sikotauti-vihurirokkorokotuksen 14–18 kuukauden ja kuuden vuoden iässä. Kaksi annosta MPR-rokotetta antaa näitä tauteja vastaan pitkäaikaisen suojan. Rokotuksia on annettu vuodesta 1982, ja rokotuskattavuus on maassamme noin 97 prosenttia. Puolustusvoimissa alokkaita rokotettiin vuosina 1986–2000.

THL kehottaa rokottamattomia tai tautia sairastamattomia henkiöitä, jotka sairastuvat tuhkarokkoon 6.4. mennessä, olemaan puhelimitse yhteydessä omaan terveyskeskukseensa toimintaohjeiden saamiseksi.

Uutinen siis Hesarissa, yritän vielä linkkiä

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rokottamaton%20pikkulapsi%20sairastui%20tuhkarokkoon%20Kainuussa/1135264978274?ref=fb-share

Tautihan on edelleen olemassa, vaikka se hämääkin kun meillä sitä ei esiinny - juurikin rokoteiden vuoksi. Hieman se kauhistuttaa jos tämä "totaali rokotuksista kieltäytyjen"-kasti kasvaa, kun noita vakavia tauteja kuitenkin edelleen pörrää ja vaikka ei varsinaisesti ole suomesta lähtöisin niin kyllä ihmiset sen verran liikkuu että oma kantakin tänne maahan saadaan.

Niin, no siinä voi taas vanhemmat olla ylpeitä itsestään ja rokotusperiaatteistaan kun riskeeraavat lapsensa. Toivottavasti lapsiu selviää ilman vakavia jälkitauteja.

Niinpä niin, taustoja tietämättä parempi kun ei kommentoi mitään. Voi olla että lapsi on sen verran nuori, että ei ole ehditty antamaan rokotetta tai sitten rokotetta ei voida antaa syystä tai toisesta!

Itse oon sairastanut lapsena tuhkarokon, sikotaudin, vihurirokon ja aikuisena vesirokon. Ja varmaan suurin osa mun ikäluokasta on noista lapsena sairastanut vähintään puolet. Ja suurin osa ilman jälkiseuraamuksia. Niin se maailma muuttuu, eipä mun tuhkarokko ollut lehtiuutisten arvoinen.

[QUOTE="apsi";23465617]Niin, no siinä voi taas vanhemmat olla ylpeitä itsestään ja rokotusperiaatteistaan kun riskeeraavat lapsensa. Toivottavasti lapsiu selviää ilman vakavia jälkitauteja.[/QUOTE]

Lapsella oli huhtikuun alussa varattu rokotusaika!

Eikä se, että ei ole saanut MPR-rokotetta, tarkoita sitä, että vanhemmat olis jotain rokotusten vastustajia. Tossa ei ensinnäkään sanota lapsen ikää. Rokote annetaan yleensä 1,5-vuotiaille, tämä sairastunut voi olla nuorempikin. Toiseksi, esim. meillä ei ole 2-vuotiaalle vielä annettu ko. rokotetta, kun isoveljelle tuli siitä sen verran kurjat jälkiseuraamukset (tämä ei tosin ole varmaa), ja haluttiin antaa se vasta vähän isompana, että immuunipuolustus paremmin kestäisi. Nimenomaan tuo rokote on aika kenkku.

Mulla on vanhempi sukulainen joka kuuroutui lapsena jonkun rokon seurauksena. Ja muitakin tiedän, että kyllä ne pysyvät vahingot aina jonkun kohdalle osuu. En jättäisi rokotetta ottamatta.

Minuakin huvittaa tuo, että heti aletaan haukkua rokotehysteerikoiksi ja hoetaan jotain, että toivottavasti olette nyt ylpeitä jne... Paljonkohan tässä maassa on alle 1,5v ikäisiä lapsia tällä hetkellä, joita ei tosiaan ole rokotettu ihan siitä syystä, että se rokote annetaan vasta 1,5v iässä.

Meillä kuopus sai kyseisen rokotteen eilen 3v neuvolassa. En ole itse halunnut antaa sitä ihan noin pienelle. Veljentyttö sai myös kauheat jälkioireet kyseisestä rokotteesta, mutta 3v iässä annettuna se ei ole edes nostanut sitä kuumetta viikon päästä. En ole siis rokotehysteerikko, mutta tiedostava kylläkin ja tämän rokotteen kohdalla olemme siirtäneet antamista myöhemmäksi.

Lisään tähän vielä sellaisenkin pointin, että tällä hetkellä vesirokkorokotteen ottavat haukutaan hysteerikoiksi, jotka eivät anna lapselle kehittyä mitään omaa vastustuskykyä ja "vesirokko on hyvä/helppo tauti sairastaa, jokaisen kuuluu se sairastaa, kaikkea vastaan ei voi rokottaa..". Kohta sekin on myös suomessa normaalissa rokoteohjelmassa, erityisryhmiin kuuluvat saavat sen jo nyt automaattisesti. Siinä kohtaa tuo muuttuu taas ja aletaan haukkua, jos joku ei rokotuta vesirokkoa vastaan.

Muistutaan siis vain, että tuo niin "hyvä sairastaa" vesirokko on ihan sama juttu kuin tuhkarokko eli itse tauti ei ole niin paha, mutta siinä on mahdollisuudet vakaviin jälkitauteihin.

[QUOTE="vieras";23467621]Lisään tähän vielä sellaisenkin pointin, että tällä hetkellä vesirokkorokotteen ottavat haukutaan hysteerikoiksi, jotka eivät anna lapselle kehittyä mitään omaa vastustuskykyä ja "vesirokko on hyvä/helppo tauti sairastaa, jokaisen kuuluu se sairastaa, kaikkea vastaan ei voi rokottaa..". Kohta sekin on myös suomessa normaalissa rokoteohjelmassa, erityisryhmiin kuuluvat saavat sen jo nyt automaattisesti. Siinä kohtaa tuo muuttuu taas ja aletaan haukkua, jos joku ei rokotuta vesirokkoa vastaan.

Muistutaan siis vain, että tuo niin "hyvä sairastaa" vesirokko on ihan sama juttu kuin tuhkarokko eli itse tauti ei ole niin paha, mutta siinä on mahdollisuudet vakaviin jälkitauteihin.[/QUOTE]

Mä pidän puolestani niitä ihmisiä lähinnä hulluina, jotka käyvät tahallaan tartuttamassa vesirokon lapseensa jonkin tuttunsa luona.

Meillä vesirokko vei pikkupotilaan TYKS:iin, kun rokko itsessään oli melko raju ja siitä kehkeytyi vieläkin rajumpi jälkitauti. Tätä kautta en tosiaan ymmärrä miksi joku altistaa lapsensa moiselle tahallaan. Tiedän kyllä, ettei kaikki lapset saa rokkoa niin pahana, mutta kun siinä kuitenkin on aina melko suuri riski.

Flunssia ja oksennusteuteja vältetään viimiseen saakka, mutta vesirokko oikein hakemalla haetaan. mitä järkeä?

[QUOTE="vieras";23465623]Olen itse n. 50-v ja minun lapsuudessani kaikki sairastivat tuhkarokon. Enpä nyt osaa tuota kovin kauhistella.[/QUOTE]

ei se tuhkarokko itse VAAN ne kaikki siihen liittyvät komplikaatiot ja jälkitaudit!!! toisekseen ikäryhmässäsi on aika paljon ongelmia ihan noista kaikkien sairastamista taudeista...

No toivotaan ettei tule mitään komplikaatioita ja kun tapaus on vain yksi suomessa, varmaan pystytään hoitamaan todella hyvin vaikka sairaalassa terveeksi. Itse olen sairastanut tuhkarokon, lievä oli, sikotautia en saanut vaikka sairastavalle kaverille veinkin läksyt päivittäin, että ei ne aina tartu vaikkei rokotteita olisikaan.

Itse kritisoin tuota piikittämistä joka tuntuu aina vaan lisääntyvän. Kahdella ensimmäisellä lapsella ei oireita niistä paljoa tullut ja hyvin siedettiin. Saattoi vain tulla pistokohta kipeäksi, mutta ei muuta. Nyt kolmas vauva reagoi joka piikkii todella voimakkaasti. Huudetaan pari viikkoa aina piikitysten jälkeen. Kuumekin nousee. Lähes joka neuvolakerralla saanut rokoteohjelman mukaisen piikin tai jopa useampia. Minusta ihan järetöntä!

Toisaalta todellakin ymmärrän miksi niitä piikkejä aanetaan, mutta kun kaikki lapset eivät niitä kuitenkaan siedä! Ja toisaalta jos jätän ottamatta ja lapsi sairastuu, minua syyllistetään siitä.

SEn jo tiedän että joku lapsi ei siedä yleisimpiä piikkejä siinä olevan kananmunan takia. Tietääkö kukaan mitään muuta syytä joka vois aiheuttaa näitä voimakkaita reagointeja?
(Ja palstamammoille tiedoksi, että kysyin ja aion vielä toistamiseen kysyäkin terveydenhoitajalta ja lääkäritä)

Mä pidän puolestani niitä ihmisiä lähinnä hulluina, jotka käyvät tahallaan tartuttamassa vesirokon lapseensa jonkin tuttunsa luona.

Meillä vesirokko vei pikkupotilaan TYKS:iin, kun rokko itsessään oli melko raju ja siitä kehkeytyi vieläkin rajumpi jälkitauti. Tätä kautta en tosiaan ymmärrä miksi joku altistaa lapsensa moiselle tahallaan. Tiedän kyllä, ettei kaikki lapset saa rokkoa niin pahana, mutta kun siinä kuitenkin on aina melko suuri riski.

Flunssia ja oksennusteuteja vältetään viimiseen saakka, mutta vesirokko oikein hakemalla haetaan. mitä järkeä?

No tavallisiin flunssiin ja oksennustauteihin ei ole rokotteita.
Jos siis meinaat, että vaihtoehto tahallaan tartuttamiselle on sinun mielestäsi rokotus.
Ja koska yleensä lapsille ei vesirokosta tule vakavia seuraamuksia, niin lapsuusiässä olisi toivottavaa se sairastaa.
Vai mikä sinulla olisi vaihtoehto? Sitä et kertonut.

Näköjään maailma muuttuu; kaikkea vastaan rokotetaan, kodit pidetään ylihygienisinä, lapsia varjellaan ihan kaikelta... En tiedä onko se hyväksi vai ei.

Itse olen myös sairastanut sikotaudin, vesirokon, tuhkarokon ja vihurirokon. Hengissä olen, muutamaa vesirokon jättämää arpea lukuunottamatta olen ihan ok.