Rohkaisua?

Kaipaisin muilta vanhemmilta rohkaisua rokottamatta jättämiseen. Olen päättänyt mieheni kanssa jättää jotkin rokotteet antamatta tai ainakin myöhentää niiden ajankohtaa, mutta tuntuu, että lähipiiri ja vähän vieraammatkin pitävät meitä ääliöinä.

Lastamme ei calmetoitu, koska pidän sen haittavaikutuksia liian suurina hyötyyn nähden. Tätä jouduin perustella sitten kätilölle ja sukulaisille. Pistää vihaksi, että ihmiset pitävät rokotuksia automaattisesti hyvinä. Jäykkäkouristus on varmaan rokotettava, koska se on kuitenkin yleinen meilläkin, mutta siinä mukana tulee sitten pari muutakin rokotetta.

Miksi unohdetaan, että rokotteet eivät suojaa 100 % kyseisiltä taudeilta. Mihin unohtuu myöskin haittavaikutukset? Ja miksi rokotteista ei ole saatavilla kunnon pitkän aikavälin tutkimustuloksia? Ja miksi rokottavat vanhemmat luulevat olevansa täysin oikeassa?

Joo tiedän virren, että rokottamattomat lapset ovat riski rokotetuille. Olemme holtittomia ja ajattelemattomia vanhempia kun vaarannamme muut lapset omien päähänpistojemme vuoksi. Emme ota vastuuta oikeasti tärkeistä asioista. Puhumattakaan nykyisen rokotusohjelman vähentyneistä rokotuskerroista jne. Miksi ei ymmärretä, että rokottamatta jättäminen tehdään lapsen parhaaksi? Yksikään vanhempi ei jätä lastaan rokottamatta kevyin perustein.

Olisi ihanaa, jos edes vähän saisi täältä myötätuntoa, jotta jaksaisi taistella jatkossakin tuulimyllyjä vastaan. Vielä on neuvolantäti käsittelemättä...

 
täältä tulee ymmärrystä,samassa veneessä ollaan.oli viisas päätös olla rokottamatta bcg:tä.meidän lapsi joutui imusolmuke leikkaukseen ja tuberkuloosilääkitykselle bcg rokotteesta.tiedän tunteen kun tuntuisi että puhuisi tyhjille seinille,vaikka kuulioita olisi.tämä rokote asia on yksi niistä.meillä esikoiselle (pian 6v)annettiin rokotteet ja kuopus(pian 3v)sai rokotteet neljän kuukauden ikään,ja tämän jälkeen ei.tuo calmette kokemus pysäytti miettimään muidenkin rokotusten turvallisuutta.neuvola-täti ymmärsi kantani asiaan,(tai ainakin yritti)eikä hän painostanut,muistutti kylläkin miten voi käydä jollei rokoteta.voi kumpa kerrottaiskin myös fakta tietoa rokotehaitoista,mutta ei sehän vois viedä neuvola-tätien työpaikan.jokainen kun saa päättää antaako rokotuksia vai ei,voimia valitsemaasi ;)
 
Olen itse käynyt taistelut neuvolatätejä vastaan.Heillä, kuten lääkäreillä on tehokas ase vanhempiin:Uhkailu ja pelottelu.Se tehoaakin erittäin hyvin vanhempiin jotka eivät mitään tiedä rokotusten vaaroista.Jos kuitenkin antaa rokotuksen/rokotuksia ja komplikaatio tulee,sysätään vastuu vanhemmille.Sanotaan että rokotukset ovat vapaaehtoisia,mitäs annoit.Muttei neuvolassa vahingossakaan kerrota mistään komplikaatiosta.Tämä jos mikä on todella törkeää vanhempia kohtaan.Tsemppiä taisteluun,älkää antako periksi.
 
Arvostan kyllä ihmisiä joilla on omat mielipiteensä ja pysyvät niissä. Tosin olen itse hyvin tyytyväinen siitä että annoin ja annan rokottaa lapseni. Jos vaavini ei olisi kesällä syntyessään saanut calmettea hän voisi olla tällä hetkellä erittäin sairas. Ukilla kun olikin kaikkien yllätykseksi tubi, joka on erittäin vaarallista etenkin pienille jos ei rokotettuja. Usein luullaan että tubi on vain vanhankansan tauti, mutta sitä tavataan Suomessa edelleen n. 500 tapausta/ vuosi. Voimpa olla onnellinen siitä ettei oma pienokaiseni ole yksi heistä. Ja ukkikin on taas terve! Tämän ei sitten ollut tarkoitus todellakaan syyllistää tai muuta! :flower:
 
Itselläni on vuoden ikäinen tyttö ja aion kieltäytyä mpr-rokotteesta koska maailmalla kohutaan sen aiheuttamista jälkiseurauksista.
oikeastaan tuhkarokkorokote siinä on se joka on liikaa ja aiheuttaa suoliperäisiä sairauksia ja tutkimusten mukaan saattaa aiheuttaa myös autismia. olen kehitysvammaistenhoitaja ,eikä kaikkia vammaisia ole tutkittu mistä vammansa ovat saaneet kun moni heistä on syntynyt ihan normaalina.onneksi meillä on oikeus päättää mitä rokotteita lapsiimme saa pistää.
 
joku vaan
Onnea valitsemallasi tiellä mutta onko se ihan oikea kuitenkaan? En ala saarnaamaan mutta kysynpä tässä että saako lapsesi esimerkiksi jäykkäkouristusrokotteen vai miten toimit jos lapsi vaikka astuu ruosteiseen likaiseen naulaan. Jätät asian herran haltuun vai kiidät äkkiä päivystykseen ja vaadit kaikenlaisen hoidon?
Rokottamattomat lapset on turvassa monelta taudilta niin kauan kuin rokottavia on riittävästi mutta kun nyt tulee väkeä rajojen yli ilman kunnon rokotesuojaa ja taudit mukanaan.
Jätä sinä rokottamatta, mutta se vaan takaa sen että rokotusohjelmilla ei sitten saadakaan niin helposti jotakin tauti kitkettyä pois niin kuin on saatu joku isorokko ja rokotuksia ei enää kaivata.
 
Sinä Joku vaan et tainnut lukea viestiäni kunnolla. En ole jättämässä kaikkia rokotuksia kokonaan pois, vaan myöhentämässä niiden antamisajankohtaa. Juuri tetanus on tarpeellisten listalla. Siinä sivussa tulee sitten neljä muutakin rokotetta. Joo kattellaan vaan mitä tehdään, mutta tällaset kommentit ärsyttää.

Ja sun saarnan on kuullut jo noin sata kertaa aiemmin.
 
sama täällä
Noppa, mitä neuvolan täti on ollut lykkäämisestä mieltä? Olen itse vuoden ajan lykännyt rokotuksia, eikä täti enää sano mitään. Ei edes ehdota rokottamista.
Meillä on ajatuksena EHKÄ rokottaa kun täyttää 2v, mutta mietityttää juuri tuo uusi rokote. Vanhan, kolmosrokotteen ilman tiomersaalia olisinki 2-vuotiaalle laittaa.
Ehkä juuri siksi ohjelmaa muutettiin että saatas parempi kattavuus rokotetuksille :\|
 
vaikeeta on
itse halusin lopettaa rokotukset kun esikoinen oli noin kaksi. neuvolan täti oli toista mieltä. sanoi et on kuitenki nii monta rokotusta jo annettu ja jos nyt lopettaa nii ne aikasemmat on ollut sit turhia koska tehosterokotukset jäis antamatta. annoin sit olla. nyt kun kuopus puoli vuotta pelottaa taas noi rokotukset. muutaman jo saanut.
tekis mieli molemmilta lopettaa rokotusten antaminen. mutta en kuitenkaan tiedä tarpeeksi vielä. esim mitä rokotuksia vois jättää pois; tautia ei esiinny suomessa, tauti ei ole hengenvaarallinen, tautiin on lääke. ja missä rokotuksessa hyöty on suurempi kuin haitta. esim luin aikaisemmissa kirjoituksista jäykkäkouristuksesta. itse olen sairastanut sikotaudin. se oli inhottava tauti mutta ei niin inhottava et antaisin mieluummin rokotuksen kuin ottaisin riskin et sairastuis. mitenkähän nykyään kun on kaikenmaailman maahanmuuttajia ja muutenkin väki paljon matkustaa, et ei voi enää puhua et ei meil tääl suomes ole tauteja niinkuin muis mais saattaa jotain olla kun ihmiset liikkuu. jos miettii aikaa kun ei viel ihmiset nii liikkunut ja ois rokotuksilla saatu taudit pois niin sit ois turvallisemmin voinu jättää rokotukset ottamatta. nyt pelottaa tää ihmisten liikkuminen ja tautien siirtyminen maasta toiseen.
yrittää täs nyt päättää mitä tehdä.
sen tiedän et ei noi rokotukset taatusti terveellisiä lapsille ole. olis kristallipallo niin katsoisin onko lapsillani vaaraa sairastua johonkin tautiin tulevaisuudessa ja ottaisin vain sen rokotuksen minkä tarvis.
 
Olen äitinä päätynyt kolmen nuorimmaisen kohdalla rokottamatta jättämispäätökseen. Vanhin lapsista sai rokotuksen jälkeen aina korvatulehduksen ja kuumereaktion. Tätä jatkui kunnes sanoin kiitos ei enää ja siihen jäi lääkkeiden syöminen. Kouluiässä lapset ovat saaneet valita terveydenhoitajan luona ottavatko rokotteet vai eivät. Nykytiedoilla Suomessa luovutaan jo kokonaan calmetoinnista koska tubi-kannat ovat ihan eri sorttimenttiä kuin ennen. Rokotus ei siis suojaa kuitenkaan. Minut on rokotettu aikanaan ja papan sairastumisen myötä myös minä jouduin kuurille viis rokotuksista. Yleisesti pidän luonnonmukaista sairastamista parenpana vaihtoehtona kuin kemikaalien lisäämistä rokottamalla. Olen itse harvoja ei-allergisia ja olen sairastanut lapsena niin tuhkarokon, vihurirokon, sikotaudin, vesirokon ja monet muut nk. lasten taudit. Haluan omien lasteni biologisen immuuniteetin vahvistuvan niin luonnollisesti kuin se tänä päivänä on mahdollista. Olen vahvasti sitä mieltä, että liialliset rokotteet ovat osasyy nykyisiin monimuotoisiin allergiaílmentymiin. Tästä aiheesta voisi pitää vaikka palopuheen...olen onneksi törmännyt joihinkin lastenlääkärititteleihin, joiden mielipiteet asiassa ovat miellyttävän myönteisiä.
 
Neuvolassa ollaan oltu melko myönteisiä. Työn puolesta neuvolan täti yrittää rokotuksia tuputtaa... oon puhunut juuri rokotteiden lykköäämisestä eikä hän näe ainakaan mittän estettä asialle. Toki soitto ktl:een varmistaisi, että rokoteohjelma sopii myöhemmälläkin ikää.

Nyt on paikkakunnallamme menossa kuulemma pieni hinkuyskäepidemia, enkä oikein tiedä, että pitäisikö rokottaa vai ei. Rokotteesta saa suojan vain n. 75% rokotetuista, joten toisaalta tuo rokote tuntuu tosi turhaltakin. Niin ja sit kun hinkuyskärokotteen mukana tulee neljä muutakin...

Toisaalta on tuntunut tosi yksinäiseltä tämän rokottamattomuusasian kanssa, koska joutuu tavallaan todistaa olevansa oikeassa eikä mitään varsinaista näyttöä mistään ole. Ja sitten se neuvolan tädin pienen pieni syyllistäminen...
 

Yhteistyössä