Röntgenistä

Hei! Onkohan paikalla yhtään röntgenhoitajaa/lääkäriä/muuten asiaan perehtynyttä!?!

Minun pitäisi käydä hammasröntgenissä, jotta implantin asentamista voitaisiin jatkaa. Olen kuitenkin saanut hyvin ristiriitaisia ohjeita siitä, onko pään alueen röntgenkuvaus turvallista raskausaikana vai ei. Kuva pitää ottaa ennen implantin viimeistelyä: tilanne ei siis ole akuutti, mutta implantin asentaminen voi vaikeutua, jos tässä pitää liki vuosi vielä odotella.

Oma pieni maalaisjärki sanoo, että säteilyriski sikiölle ei voi olla kovin valtava kun kuva otetaan päästä eikä keskivartalosta. Ja eikös pitkällä lentomatkalla altistu suuremmalle määrälle säteilyä kuin yhdessä röntgenkuvassa?

Avusta kiitollisena :flower:
Pää punaisena pähkäilevä Otus
 
Mä kävin esikoista odottaessani 4 kertaa röntgenissä rv 4-8 välillä. Mulla murtui käsi ja sitä oli vähän niin kuin pakko kuvata... :ashamed: Röntgenissä laitettiin sit vähän ekstrasuojaa tuohon massun alueelle. Soitin vielä asiasta Teratologiseen tietopalveluun, jossa sanottiin että säteily on tosi minimaalista. Ihan terveeltähän tuo meidän nyt 1v1kk vaikuttaa. :)
 
Mulla kävi niin että kävin hammasröntgenissä juuri samana päivänä kun olisi pitänyt kk alkaa ja olinkin siis raskaana. Mietityttää että saiko vauva säteilyä, mitään suojuksia ei alas laitettu koska vaan hampaat kuvattiin mutta toisaalta kiertävän kuvan otto kesti aika kauan tavalliseen r-kuvaan verrattuna. Olisi ihan kiva jos täällä olisi joku asiantunteva joka osaisi jotain sanoa?!? :wave:
 
Mulla piti tossa parin vkon päästä olla aika että otetaan kallosta kuvat viisaudenhampaiden poistoa varten eli se isompi kuva ..kai (?). Niin sano suoraan ettei oteta varsinkaan alkuraskauden aikaan joten peruin ajan ja nyt jää viisaudenhampaan poisto loppuvuodelle ku ilman kuvia niitä ei oteta pois. Mut en sit tiiä jos kerran kyse on pienemmästä kuvasta että miten niissä......
 

Yhteistyössä