rivi vai ok talo

  • Viestiketjun aloittaja ,,,,
  • Ensimmäinen viesti
Vähän makuasioita. Joissain rivitaloissa ei välttämättä tarvitse esimerkiksi tehdä itse lumitöitä ja ajella nurmikkoa ym. Mä en oikein keksi rivitalon hyviä ominaisuuksia. Rivitalo asuminenkaan ei ole mitään edullista. Itse sellaisessa asutaan.
 
asukas
ok-talossa jos on rahaa ja halua pitää huolta talostaan. Siis ok-talossa on paljon suuremmat asumiskustannukset ja työtä, mutta parasta siinä on rauha. On oma piha ja minkään seinän takana ei ole naapuria.
 
Turkilmas
Jos meillä olis ollut varaa, niin oltais ostettu isompi rivari. Tai niin mä olisin halunnut. Mutta kun rivarit on niin törkeän hintaisia, niin oli pakko alkaa rakentamaan taloa. Tykkäsin kyllä rivitalossa asumisesta, mutta toisaalta jotkut naapurit olivat vähemmän ihania. Nyt ei oo naapureita, mutta ihan varmasti löytyy huonojakin puolia omakotitalo-asumisesta. En vaan voi niitä vielä eritellä kun ei olla saatu taloamme valmiiksi.
 
vieras
Rivitaloasumisen hyviä puolia: halvempaa kuin ok-talossa asuminen, ei tarvitse yleensä tehdä lumitöitä, eikä ehkä nurmikonleikkuutakaan, rivitalon lämmitys on yleensä aina helppo kaukolämpö tai sähkö, ei tarvitse muistaa kutsua nuohoojaa, sijaitsee keskustassa katuvalojen loisteessa, naapureista voi löytyä lapsille kavereita ulkoleikkeihin
 
Turkilmas
Voi olla ettei mulla ole vielä realistista käsitystä omakotitalon asumiskustannuksista, mutta jotenkin mä olen ainakin kuvitellut että ne tulis meillä olemaan edullisemmat kuin rivarissa. No, senkin kait sitten näkee mitä on todellisuus :)
 
kohtaneljänäiti
itse valitsisin ehdottomasti omakotitalon!! ja isolla tontilla! Rivariasuminen alkaa riittää.... perhettäkin alkaa olla niin eipä oo ainakaan meijän ratkaisu asua näin kauaa jos vaan tilanne antaa myöten omaan taloon ... sitä kohti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Voi olla ettei mulla ole vielä realistista käsitystä omakotitalon asumiskustannuksista, mutta jotenkin mä olen ainakin kuvitellut että ne tulis meillä olemaan edullisemmat kuin rivarissa. No, senkin kait sitten näkee mitä on todellisuus :)
Mulla on kanssa sama käsitys, tai vähintäänkin että ne ois samaa hintaluokkaa.
 
vieras
me asutaan rivitalossa, päädyssä joten vain yksi seinänaapuri. meillä sekä etu että takapiha aidatut eli omaa rauhaa mutta kuitenkin leikkipaikka löytyy (varsinkin kun on hyvä sellainen) ei tarvitse itse tehdä lumitöitä eikä aurata tai miettiä mistä auraaja. toisaalta on ihana kun on ihmisiä lähellä (varsinkin jos mies töissä ja olen itse lasten kanssa kotona tai jos leipoessa jokin loppuu kesken).
pohjaratkaisut ovat valmiita vaikka jotain pientä voisi muuttaakin mutta omakotitalossa pääsee itse suunnittelemaan pohjan, se olisi se juttu mikä itseä kiinnostaisi mutta jos vaihtoehdo on kiva rivariasunto jossa omaa pihaa ja rauhaa ja vaihtoehtoisesti omakotitalo mutta tontti 500 neliötä niin kyllä alkaa rivariin päin kallistua meikäläisen mieli kummasti, eli jos olisi reilu tontti eli ainakin se parituhatta neliötä niin sitten mutta niitä ei ainakaan täällä meilläpäin juuri ole tarjolla...
 
Riippuu kyllä niin paljon rivarista... Nyt asutaan isossa rivitalo-asunnossa, pienessä taloyhtiössä. Meillä päätyasunto ja taitaapi olla enemmän pihaa kuin edellisessä omakotitalossa... Omaa rauhaa on ja lämmitys ym kulut paaaljon halvemmat kuin ok-talossa =)
 
hyvä näin
Olen aikani asunut molemmissa mutta täällä kerrostalon toisessa kerroksessa olen onnellisin ja vapain. Ei tarvitse vetää verhoja ikkunaan tai sälekaihtimia kiinni. Ahdistaa ellei ulos näe. Olen onnellinen ja täällä pysyn.
 
x
Okt:ssa on oma vapaus, mutta siinä on myös oma vastuu. Kaiken saa tai joutuu tekemään itse. Siis ihan kaiken. Rivarissa asuessa lämmitys, pihatyöt, kiinteistöremontit jne. hankalammat asiat hoituvat rahalla.
 
Me asutaan rivarissa ja haluttas jossain välissä ok-taloon. Meil on onneks päätyasunto täällä ja naapurista ei ikinä kuulu mitään - aivan toista kun edellisessä kämpässä, sitä en ees halua ajatella.
Hyvää jos aattelee omakotitaloon verrattuna on se, että huoltoyhtiö hoitaa lumet, hiekotuksen, ruohonleikkuun ja jos on jotain häikkää, ni soitan huoltomiehen paikalle.
Siinä edellisessä rivarissa - vaikka oli iso yhtiö - ei ollu huoltoyhtiöö eli kaikki oli omalla vastuulla. Siitä sit seuraskin ongelmia kun jotkut teki korjaushommia vähän miten sattu.
 

Yhteistyössä