Ristiriitainen tilanteeseen neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta haavanlehti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta haavanlehti

Vieras
Mieheni helposti malttinsa menettävää tyyppiä.

Eniten ongelmia tuottaa hänen piirteensä syyttää minua pahantuulisuudesta. Esim. olemme katsomassa telkkaria. Hän huudahtaa minulle kiukkuisena, miksi helkkarissa olet niin pahantuulinen. Hämmästyneenä yritän sanoa jotain ja hän kiihtyy lisää ja antaa syytöksiä käyttäytymisestäni. Tuollaisesta tulee sangen ahdistunut olo. Näin hän on tehnyt monia kertoja, mutta nyt jotenkin eilinen taas kerran sai miten kirjoittamaan tänne.

Jos yritän sanoa, että hän on itse kiukkuinen, niin hän kiivastuu ylireagoimisen puolelle. Tästä syystä tätä ei voi hänelle enää sanoa. Reagoimatta ei voi olla, koska tilanne on aina pelästyttävä, kun se tulee niin yllättäen.

Onko kenelläkään neuvoa minulle

Alkuperäinen kirjoittaja kohta haavanlehti:
Mieheni helposti malttinsa menettävää tyyppiä.

Eniten ongelmia tuottaa hänen piirteensä syyttää minua pahantuulisuudesta. Esim. olemme katsomassa telkkaria. Hän huudahtaa minulle kiukkuisena, miksi helkkarissa olet niin pahantuulinen. Hämmästyneenä yritän sanoa jotain ja hän kiihtyy lisää ja antaa syytöksiä käyttäytymisestäni. Tuollaisesta tulee sangen ahdistunut olo. Näin hän on tehnyt monia kertoja, mutta nyt jotenkin eilinen taas kerran sai miten kirjoittamaan tänne.

Jos yritän sanoa, että hän on itse kiukkuinen, niin hän kiivastuu ylireagoimisen puolelle. Tästä syystä tätä ei voi hänelle enää sanoa. Reagoimatta ei voi olla, koska tilanne on aina pelästyttävä, kun se tulee niin yllättäen.

Onko kenelläkään neuvoa minulle

Minulla on nyt hieman kiire. Haavanlehtien takia kuhnin illalla töissä myöhään ja olo on erittäin väsynyt. Jospa se olo tästä kohenee.

Luulisin, että miehesi käyttää liikaa alkoholia. Ihaninkin luonne muuttuu ikäväksi viinan takia.

Al-Anon ohjelmassa opetellaan tyyneyttä myrskyn keskellä. Luonnevammaista ei voi muuttaa. Voi muuttaa vain itseään.

Älä anna ahdistukselle valtaa. Jos räyhä yltyy, mene ulos pienelle lenkille. Tyynnytä itsesi jollakin hyvällä ajatuksella.

Sain eilen illalla pienen pultin kotona. Aikuinen tytär tarvitsee uuden tietokoneen opiskelua varten. Isä asuu uudessa liitossa eikä avusta rahallisesti ollenkaan.
Hän kuitenkin suunnittelee uuden vierasmajan rakentamista meidän entiselle kesämökille. Siellä sitten hyysätään nykyisen naisen sukua.

Aamulla olin jo täysin tyyni. Pyysin ilmoittamaan isälle, että pienikin avustus olisi tervetullut.

Elleissä ihmetellään miksi kerron asioistani netissä niin avoimesti. Minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä. Ihmisuhdepalstat on vertaistukea varten. Ihan sama puhuuko asioistaan netissä vai live-ryhmässä.

Ahdistus käätyy helposti psykosomaattisiksi vaivoiksi. Niistä minulla on runsaasti kokemusta.

En siedä ärjymistä missään. Työpaikallakin usein ihmettelen miksi ihmiset käyttävät ääntään liian kovaa ja käyttäytyvät kulmikkaasti. Hillittyä ja eleganttia sen olla pitää.
Samaa asiaa kaipaan myös Ellien keskusteluihin. Miksi ihmeessä tuntematonta ihmistä pitää rökittää?

Koeta saada itsesi hyvälle mielelle. Minä lähden nyt päivän töihin. Ajattelin pitää ensi viikon lomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja haavanlehdestä:
...Luulisin, että miehesi käyttää liikaa alkoholia. Ihaninkin luonne muuttuu ikäväksi viinan takia.

Al-Anon ohjelmassa opetellaan tyyneyttä myrskyn keskellä. Luonnevammaista ei voi muuttaa. Voi muuttaa vain itseään.
...

Yeah! Mies on juoppo! Jätä se sika heti! Tuosta ei hyvä seuraa. Juokse vielä kun ehdit!

Onko sinulla mitää käsitystä miksi miehesi kuvittelee sinun olevan pahantuulinen (käsitin viestistäsi ettet ollut kyseisessä tilanteessa?) Jos ei, voisit kysyä sitä joskus on olette molemmat hyvällä tuulella. Minunkin on joskus luultu mököttävän kun olen mietteissäni. Voisit sitten koittaa selittää oikeiksi noita miehen ilmeisesti vääriä tulkintoja.
Jos oikeasti pystyt itse pysymään rauallisena kun toinen syyttää (tähän tottuu, kokemusta on) olisi hyvä saada nauhoitettua "keskustelunne" ja soittaa se joskus kun molemmat ovta hyvällä tuulella ja keskustella siitä objektiivisesti.
Toinen vaihtoehto voisi olla halata/pusuttaa häntä, kun "kohtaus" pukkaa päälle.
Jos nämä ei auta, suosittelen parisuhdeneuvojaa.

Sen mikä tajuaa itsessään. näkee sinussa. Kutsutaan puolustusmekanismiksi. Tutki asiaa lisää googlettamalla projektio.
Ja tuolle yhdelle tietokoneen ostajalle sanon ihmettelyni, miksi aikuinen tytär tarvitsee isän ostamaan tietokonetta ja miksi sinä puutut asiaan. Miksi isä ei saa elää omaa elämäänsä sen suvun kanssa, jonka kanssa haluaa elää?

Yhteistyössä