Ristiäiset-OUTO PAPPI?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestuako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestuako?

Vieras
Kysyisin teiltä seuraavaa:

Meillä on ristiäiset KOTONA ensi sunnuntaina. Pappi ei ole kysynyt meiltä mitään lapseemme tai tilaisuuteen liittyen, tai käynyt ristiäisten kaavaa läpi. Minä olen aiemmin ollut siinä uskossa, että vanhemmat valitsevat ko. tilaisuuteen virret, ja että pappi puhuu omissa osuuksissaan myös jotain nimenomaan juuri näille vanhemmille, tälle perheelle ja suvulle = vähän jotain henkilökohtaista. Olen jopa kuullut että voidaan sopia raamatun kohta mikä luetaan, ja kuka sen lukee (esim kummi).

Ainakin nuo virret haluaisin valita itse...

Onko tämä nyt outoa, että juhlat on ihan kohta ja meiltä ei ole kysytty mitään emmekä ole saaneet mitään ohjeita? Kuinka myöhään papit ovat näissä asioissa yhteyksissä, jos ovat? Kaste on sovittu klo 15:ksi, mutta pappi ei ole myöskään ilmoittanut moneltako itse saapuu (vasta kolmeksi?!)

Sen tiedän että hän kyllä ko. tilaisuuden muistaa, ja on tulossa. Eli unohtamisesta ei ole kysymys! En aio itse ottaa häneen enää yhteyttä, sillä haluan nähdä miten tämä kaikki käy tällaisenaan yhtäkkiä ja etukäteen sopimatta. En ole nimittäin aiemmin sellaisissa ristiäisissä ollut...

Meillä oli vuosi sitten viimeksi risitäiset ja silloin nuo asiat käytiin läpi juuri ennen toimitusta. Ei siis etukäteen keskusteltu, papit kun ovat niin kiireisiä ettei aikaa siihen löytynyt.

Kuinka paljon ennakkoon pappi tuli paikalle? Valitsitteko virret vasta siinä? Lukiko teillä joku raamatun kohdan, ja puhuiko pappi edes vähän vain juuri teille / teistä?

Meilä oli kotona myös ristiäiset ja pappi kävi tutustumassa vauvaan, kotiimme ja meihin vanhempiin samalla viikolla kuin ristiäiset oli. TUolloin sovimme virret ym.

Meillä pappi sopi tapaamisen ristiäisviikolle. Tuli siis meille kotiin ja valittiin virret, sovittiin kuka lukee mitäkin ja juteltiin muutenkin kaikkea yleistä että pappi sai meistä jonkinlaisen kuvan :) Meillä oli nuori nainen pappina, todella mukava. Piti juuri sellaisen kasteen kuin olin toivonut; eli ei liian "jeesusteleva", kun ei mitään himouskovaisia olla vaan rento ja meidän näköinen kaste :)

Ainakin Helsingissä käsittääkseni kaikissa seurakunnissa toimitaan näin että ensin varataan aika ja paikka, sitten pappi ottaa yhteyttä ja sopii tapaamisen (yleensä ristiäisviikolle). Ainakin näin on ollut kaikilla tuttavillanikin. muista kaupungeista ym en tiedä.

Meillä oli hyvissä ajoin tapaaminen papin kanssa. Juteltiin paljon ja käytiin läpi ristiäiskaavaa ja sovittiin mitä siitä otetaan ja mitä ei. Ristiäisissä sitten pappi tosiaan piti henkilökohtaisesti meidän perheelle sopivan puheen.

En mä nyt ainakaan viitsisi omasta periaatteesta pistää oman lapsen ristiäisiä likoon eli ottaisin yhteyttä pappiin kyllä ja kysyisin, että miten aikoo homman hoitaa.

Kyseessä on erittäin pienen paikkakunnan yksi ja ainoa pappi. En usko että kiireestä olisi todellakaan kysymys (siis ettei joutaisi ennakkoon ottamaan yhteyttä)... Emme asu tosin samassa kaupungissa, joten ei ole juurikaan meille tuttu (kerran nähneet). Näin ollen ei siis kyllä osaa meistä/meille mitään puhua ellei tapaa ennakkoon. Jännä nähdä miten käy!

Meillä oli aika erikoinen pappi myös. Tuli tapaamaan, mutta soitti esimerkiksi yhdeksän aikaan illalla sopiakseen tapaamisen. Minusta se on aika myöhäinen aika pikkulapsiperheessä.

Pappi olisi vetänyt kasteen läpi peruskaavalla. Itse otin puheeksi että haluan valita virret ja raamatunkohdat ja isovanhempia ja kummeja niitä lukemaan. Jos haluat vaikuttaa niin voisitko ottaa hieman vastuuta oma-aloitteellisuudella? Pappi kyllä kertoi sitten vaihtoehtoa kastekaavaan. Itse olin veisut/virret valinnut muuten. Ei se pappi myöskään tutustunut meihin vaikka täällä kävi tai lisännyt mitään henkilökohtaista. Olisihan se hienoa jos kaikki papit olisivat sellaisia.

Ainut henkilökohtainen asia mitä saatiin oli saarna siitä ettei olla naimisissa. Se oli aika karmeaa...

Ota yhteys pappiin ettei jää harmittamaan!

Meillä pappi tuli kastetilaisuuteen (oli srk tiloissa) n. puoli tuntia ennen ja kutsui vanhemmat ja kummit luokseen. Kertoi miten kaava menee ja kysyi ollaanko valittu virret. Sitten kysyi lukeeko jompi kumpi kummeista raamatun tekstin jne.
Puhui vauvan nimen etymologiasta puheessa ja viittasi meidän vihkimiseen, muuten taisi olla ihan peruskauraa. Sama pappi siis aikoinaan vihki meidät.
Soita ihmeessä papille ja kysy, miten hänellä on tapana toimia.
Ps. Mä kävin valitsemassa virret tuolta evl.fi sivuilta. Siellä on myös muuta tietoa.

Yhteistyössä