Ristiäiset ja häät samalla kertaa (?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moona81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Me mentiin naimisiin kakkosen ristiäispäivänä mun vanhemmilla. Meidät vihittiin ensin ja sitten kastettiin poika.

Minusta ihana tapahtuma, paikalla pieni joukko läheisiä ja ystäviä.

Tilaisuuden jälkeen oli ruoka ja kahvi.

Minustakin oli ihana tapahtuma.Ja kuitenkin juhlava ja kaava meni kirkkohäiden mukaan.
Jännittikin meitä molempia =)

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Me mentiin naimisiin kakkosen ristiäispäivänä mun vanhemmilla. Meidät vihittiin ensin ja sitten kastettiin poika.

Minusta ihana tapahtuma, paikalla pieni joukko läheisiä ja ystäviä.

Tilaisuuden jälkeen oli ruoka ja kahvi.

Tälläistä mekin tai siis toistaiseksi minä olen suunnitellut. Kyllähän tuo isäntäkin ajatuksesta tykkäsi :)

Mä en kyllä kannata tuota mallia että ensin vihitään ellei ole tarkoituksella kutsuttu tuplajuhliin. Ristiäiset on kuitenkin vauvan juhlapäivä ja jos siihen lykätään yllärihäät eteen niin koko kaste menee ihmisiltä miettiessä että hitto, toikin ikivanha susipari otti ja nai toisensa.

Kasteen jälkeen suoraan korinttilaiskirjeeseen vaan niin siinä voi väki ihmetellä kunnes tajuavat, että oho, toimitus vaihtui.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielipiteeni:
Alkuperäinen kirjoittaja moona81:
No itse en ole vielä päättänyt siitä onko yllätys. Vai laitammeko kutsuihin ristiäiset ja häät.
Jos kutsuu häihin niin silloin toki on ihan ok mennä ensin naimisiin. :)

Mä nyt en vannomaan mene, mut musta kirkko vaatii niinpäin että vihitään ensin ja kaste sitten..

Alkuperäinen kirjoittaja MV-harmaana:
No itse en ole vielä päättänyt siitä onko yllätys. Vai laitammeko kutsuihin ristiäiset ja häät.

Mä nyt en vannomaan mene, mut musta kirkko vaatii niinpäin että vihitään ensin ja kaste sitten..

Mulla ystäväpariskunnalla oli ensin kaste ja sitten vasta vihkiminen.

Mä en kyllä kannata tuota mallia että ensin vihitään ellei ole tarkoituksella kutsuttu tuplajuhliin. Ristiäiset on kuitenkin vauvan juhlapäivä ja jos siihen lykätään yllärihäät eteen niin koko kaste menee ihmisiltä miettiessä että hitto, toikin ikivanha susipari otti ja nai toisensa.

Kasteen jälkeen suoraan korinttilaiskirjeeseen vaan niin siinä voi väki ihmetellä kunnes tajuavat, että oho, toimitus vaihtui.

Me mentiin (yllärinä) naimisiin kasteen yhteydessä, sillä emme halunneet isoja kirkkohäitä mutta maistraattikin kuulosti kolkolta. Ja kun halusimme silti kaikki läheiset todistamaan vihkimistä, tämä kävi meille paremmin kuin hyvin.
Eikä se todellakaan ollut vauvalta pois. Ainakaan minun mielestäni. Vauvaa me silti juhlittiin, vaikka meidät vihittiinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Mulla ystäväpariskunnalla oli ensin kaste ja sitten vasta vihkiminen.

Meille pappi sanoi että olisi hyvien tapojen vastaista ensin kastaa lapsi ja sitten vasta vihkiä.
Eli yleisempi käytäntö tuo että ensin vihkiminen, sitten kaste. Mutta jos pari vaatimalla vaatii, voihan sen tehdä toisinkin päin.

Ei kirkko voi vaatia mitään eikä järjestys mitään papereita muuta. Isyys täytyy olla tunnustettuna. Huoltajuus tosin taitaa tulla automaattisesti yhteishuoltajuudeksi kun vanhemmat menevät naimisiin, ei äiti voi avioliitossa lapsen isän kanssa ollessaan olla yksinhuoltaja..? Muutenhan huoltajuudesta täytyy sopia lastenvalvojan kanssa samalla kun isyys vahvistetaan.

No isyydentunnustus olikin jo tuttu asia. Ja järjestys varmistuu viimeistään kun ollaan pappiin yhteydessä. Ja esteettömyystodistukset hankitaan kanssa sitten kunhan niiden aika on :).

Onhan noihin ristiäisiin vielä aikaa, kun laskettuaikakin on vasta 29.08.2010.

Yhteistyössä