Ristiäiset - istutaanko vai seistäänkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitikin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitikin

Vieras
Unohtui kysyä papilta.. esikoisen ristiäisissä seistiin, toisissa ihmiset istuivat (paitsi tietty kummit ja vanhemmat). Mielestäni kyllä seistään (paitsi mummit ja papat tms.), mutta joku oli sitä mieltä että tuolit on järjestettävä. Eli järjestänkö tuolit sopivasti kastepöytää kohden vai vienkö piiloon ja nostelen esille vasta kahvitusta varten.. Mitä mieltä olette?

Esikoisen ristäisissä muut seiso, paitsi mun ukki ja mummu istu. Kuopuksen ristäisissä muut seiso, paitsi miehen veli, joka oli niin karmeessa kankkusessa, ettei olis pysyny pystyssä... :|

Meillä istuin ne, joille riitti istumapaikat, elikkä ketkä sohville mahtui, muut seisoivat. Minusta ei tarvitse erikseen järjestää niitä istumapaikkoja, mutta jos niitä on, niin ei minusta silloin kaikkien tarvitse seisoakaan.

ollut ristiäisissä, missä on istuttu, paitsi kummit ja vanhemmat. esim. esikoisen ristiäiset järjestimme seurakuntatalolla, siellä on tuolit valmiina. Mutta melkein kaikissa kotona järjestetyissä ristiäisissä on seisty.

Turhaan mitään tuoleja järjestelet, ellei ole todella huonokuntoisia vanhuksia, sen ajan jaksaa kyllä seistä.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Meillä istuin ne, joille riitti istumapaikat, elikkä ketkä sohville mahtui, muut seisoivat. Minusta ei tarvitse erikseen järjestää niitä istumapaikkoja, mutta jos niitä on, niin ei minusta silloin kaikkien tarvitse seisoakaan.

Meillä ainakin on pappi aina kehottanut nousemaan (mainiten vanhemmille ihmisille, että he voivat istuakin) seremonian alkaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja oon:
ollut ristiäisissä, missä on istuttu, paitsi kummit ja vanhemmat. esim. esikoisen ristiäiset järjestimme seurakuntatalolla, siellä on tuolit valmiina. Mutta melkein kaikissa kotona järjestetyissä ristiäisissä on seisty.

Turhaan mitään tuoleja järjestelet, ellei ole todella huonokuntoisia vanhuksia, sen ajan jaksaa kyllä seistä.

No just siksi kun on useita(4) vanhuksia jotka tosiaan pökräävät niin viimeksi laitoin esille muutaman tuolin ja sitten kaikki muutkin hakivat ja istuivat. Taidan laittaa papin sanomaan että seistään..

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Alkuperäinen kirjoittaja Muffa:
Sylikummi istuu, muut seisovat. =)

Enpä ole ollut yksissäkään ristiäisissä missä sylikummi istuisi, kyllä kaikki kummit ja lapsen vanhemmat seisovat.

No, kaikissa ristiäisissä missä mä oon ollut sylikummi on istunut (itekin oon sylikummina istunut ) . Paitsi tietty silloin täytyy nousta ylös, jotta yltää kastemaljan ylle (ja sitten taas istutaan ) . =)
Muoks. niin kotona/kirkossa/kappelissa ristiäisiä on vietetty.

Sen verran nopea tuo toimitus on, että kyllä terveet aikuiset sen jaksavat seistä. Vanhuksille/raskaana oleville/pienen lapsen kanssa oleville/muuten sairaille kannattaa järjestää istumamahdollisuuskin. Myös sylikummille on hyvä varata tuoli, johon voi istahtaa vauvan kanssa tarvittaessa. Kokemattoman vauvan pitäjän on helpompi esim. korjata otettaan istuen.

vaikka itse toimituksen ajan sitten seistäänkin. Vieraat kuitenkin joutuu odottelemaan hetken ennen toimituksen alkua, ja sen jälkeen taas mielellään istahtavat. Ei mun mielestä vieraita tarvi koko päiväksi laittaa seisomaan, vaikka kastehetken ajan seisovatkin. Eli tietenkin kotona on oltava istumapaikat kaikille ihan sitä yleistä seurustelua varten.

Piti oikein miettiä ja muistella ja aika erilainen käytäntö on meillä ollut kaikissa kolmen lapsen ristiäisissä-kaikissa ollut eri pappi ja ohjeet siis tulleet papilta.

Esikoisen ristiäisissä seisoivat kaikki muut paitsi sylikummi ja yli 90-vuotias mummoni. Keskimmäisen ristiäisissä kaikki istuivat.
Ja kuopuksen ristiäisissä seisoimme me vanhemmat ja muut kummit paitsi sylikummi joka siis istui ja muut vieraat myös istuivat.

Eli kannattaa tosiaan kysyä papilta mitä hän suosittelee, tuntuu näemmä samassakin seurakunnassa olevan eri papeilla kovin erilaiset käytännöt.