Ristiäiset pilalla :( ...hyvin todennäköisesti...

kirsikkainen
Tottakai ristiäiset voi siirtää sairauden vuoksi. Etenkin kun ette tiedä mikä tilanne on ensi viikonloppuna, voi olla että olet pahemmin kipeä silloin. Tiedän monta tapausta (kuten me), jossa vauva on kastettu vasta just kolmikuukautisena, ei siitä mitään seurauksia tule. Synnytyksen jälkeen voi olla yhtä sun toista kommervenkkiä, minkä takia ristiäisi ei saa järkättyä ajoissa.

JOS päätät pitää juhlat silti, niin sitten sun täytyy hyväksyä jo nyt, että voit olla silloin rupinen ja huonovointinen. Se on mahdollista, jopa todennäköistä. Jos et sitä voi hyväksyä niin sitten juhlat on parempi perua heti.

MUTTA: toki voit juhlat pitää. Silloin unohdat itse leipomiset, sun äiti voi sen hoitaa, ja jos hän ei pysty kaikkea hoitamaan, haet vaikka Fazerin kahvilasta laatuherkut juhliin.

Vaatteita voit lähteä ostamaan vaikka nyt, mitä niistä ruvista????

Tsemppiä! Ja muista, kaiken voi ottaa myös osin huumorilla - tilanne muuttuu vaan pahemmaks jos alat stressaamaan ja huolehtimaan. Tää on elämää!!!
 
satuinen
Voi se ristiäispuku mahtuakin vielä kuukauden päästä. ehkä siitä voi jättää jonkun kaulusnapin auki tms.

Kun vieraita on kuitenkin vaan 30, niin ehkä se kannattaa perua, pääsette pitämään sitten juhlat myöhemmin.
 
sini
mun vesirokko näpyt parani viikossa. Naama oli kamala. Ihan täynnä mutta kerkesi parantua. Rasvasin apteekin rasvalla useita kertoja päivässä. Ette saisi liikkua ennen kuin näpyt on kuivunu, ihmisten ilmoilla.ettette tartuta muita, esim raskaana olevia jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa.sikiöriskien vaara. Onneksi sairastuit vasta nyt etkä sairaana. Ja olen pahoillani jos juhlanne siirtyvät, mutta ei se ole maailmanloppu. Ai niin mun muksu kastettiin n.3kk iässä, ei mun tarvinu ilmoittaa nimeä sitä ennen. Kaiketi srk talolla kerroin sen aikaa varatessa, jospa he ilmoittivat sen maistraattiin?
 
Mä voin vaikuttaa aika pikkumaiselta ihmiseltä, mutta mulle henk.koht. nämä asiat on todella tärkeitä :ashamed: :ashamed: Joidenkin muiden mielestä asiat vois ottaa vähän rennommin, mutta mä en halua ottaa. Toki jos on sairas niin on sairas - minkäs sille voi.

Juttelin juuri tuossa äitini kanssa ja koska mun isän 60ppiset on enskuun lopussa niin jotta saadaan läheisemmät ihmiset uusiin juhliin niin ne menee vapun jälkeiselle viikonlopulle enkä halua siirtää niitä niin paljon eli mä pidän juhlat ja se siitä. Meikkiä vaan naamaan ja sitärataa. En yksinkertaisesti jaksa nähdä sitä vaivaa, että perun kaikki ja sitten järjestän KAIKEN uudelleen :ashamed: :ashamed:

En usko, että mukana on ketään raskaanaolevaa - varsinkaan sellaista joka sitä ei olisi jo sairastanut. Porukkaa on kuitenkin vaan se noin 30 joten on aika epätodennäköistä, että siellä olisi ihmisiä jotka sitä ei olis sairastanut ja jotka sen sitten just minulta saisi. Tämänhän voi saada ihan mistä vaan ja se tarttuu todella helposti, kuten esim. noro-virus.
On todennäköisempää saada noro vaikka kaupasta kuin tämä minulta - ottaen huomioon sen, että vain oliko se nyt 2-3% aikuisista jotka tätä ei lapsena ole sairastanut... Jokainen juhliin tuleva tietää, että olen kipeä.
 
hp
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä hoituu:
siis oma ulkonäkö huolettaa? anttilasta ainakin tulee paketti alle viikossa. hyvä vaan jos vauva pitää rokon pienenä eikä vasta isona-jolloin se on paha yleensä-tosi paha.. pane ukko asioille!!!
Pienellä vauvalla vesirokko voi olla vaarallinen ja pitää viedä heti lääkäriin jos tulee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
ai niin ja hyvin kastepuku mahtui. Lapsi oli syntyessään yli 4kg ja tosiaan 3kk ikäinen kasteessa.
Pukuja on erikokoisia - varsinkin itsetehdyissä. Meidän poika oli 3660g/52cm ja puku meni juuri ja juuri 6 vko vanhana kiinni. Ylin nappi auki. En usko, että tuo meidän perintöpuku todellakaan menee enää kuukauden päästä missään määrin vauvan päälle.

 
Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä hoituu:
siis oma ulkonäkö huolettaa? anttilasta ainakin tulee paketti alle viikossa. hyvä vaan jos vauva pitää rokon pienenä eikä vasta isona-jolloin se on paha yleensä-tosi paha.. pane ukko asioille!!!
Pienellä vauvalla vesirokko voi olla vaarallinen ja pitää viedä heti lääkäriin jos tulee.
Meillä on vauvalle lääkeet jo valmiiksi odottamassa :/
 
Vieraus
Kyllähän ne näpyt voi hyvinkin olla siihen mennessä jo häipyneet pois, tai ainakin tosi haaleita ja meikillä saa peitettyä niin ettei erota kuin ehkä ihan läheltä. Jos sulla on jossain liikkeessä ne puvut katottuna niin meet vaan sinne ja sanot että terve oon vähän näppyinen mutta pakko oli tulla :) tuskin se niitä haittaa. Tai jos ne vois tuoda niitä kotiin sovitettavaksi, tai sun mies tai joku hakis niitä sulle näytille jne.
Ymmärrän että ois hankala lähteä siirtämään nuita juhlia kun kaikki on järjestelty niitä varten.
Ainut mikä voi harmittaa jälkeenpäin niin se jos näpyt näkyy hääkuvissa selvästi :/ mutta ehkä joku taitava meikkaaja osais ne häivyttää lähes näkymättömiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
mun vesirokko näpyt parani viikossa. Naama oli kamala. Ihan täynnä mutta kerkesi parantua. Rasvasin apteekin rasvalla useita kertoja päivässä. Ette saisi liikkua ennen kuin näpyt on kuivunu, ihmisten ilmoilla.ettette tartuta muita, esim raskaana olevia jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa.sikiöriskien vaara. Onneksi sairastuit vasta nyt etkä sairaana. Ja olen pahoillani jos juhlanne siirtyvät, mutta ei se ole maailmanloppu. Ai niin mun muksu kastettiin n.3kk iässä, ei mun tarvinu ilmoittaa nimeä sitä ennen. Kaiketi srk talolla kerroin sen aikaa varatessa, jospa he ilmoittivat sen maistraattiin?
ei kyllä mee näin, kyl se nimi pitää ilmoittaa ennen 2kk ikää..
 
vieras
No jos juhlat haluat pitää niin sitten pidät, täältä palstalta ei mitään ihmeratkaisuja sun hätään löydy! ilmoitat vaan kaikille että olet vesirokossa,niin voivat jättää tulematta ne jotka sitä pelkäävät. Vesirokkohan tarttuu vaikka olisit vain samassa huoneessa sairastuneen kanssa.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
mun vesirokko näpyt parani viikossa. Naama oli kamala. Ihan täynnä mutta kerkesi parantua. Rasvasin apteekin rasvalla useita kertoja päivässä. Ette saisi liikkua ennen kuin näpyt on kuivunu, ihmisten ilmoilla.ettette tartuta muita, esim raskaana olevia jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa.sikiöriskien vaara. Onneksi sairastuit vasta nyt etkä sairaana. Ja olen pahoillani jos juhlanne siirtyvät, mutta ei se ole maailmanloppu. Ai niin mun muksu kastettiin n.3kk iässä, ei mun tarvinu ilmoittaa nimeä sitä ennen. Kaiketi srk talolla kerroin sen aikaa varatessa, jospa he ilmoittivat sen maistraattiin?
ei kyllä mee näin, kyl se nimi pitää ilmoittaa ennen 2kk ikää..
No ei tarvi, suositus tuo on mutta ei missään laissa säädetty.
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
mun vesirokko näpyt parani viikossa. Naama oli kamala. Ihan täynnä mutta kerkesi parantua. Rasvasin apteekin rasvalla useita kertoja päivässä. Ette saisi liikkua ennen kuin näpyt on kuivunu, ihmisten ilmoilla.ettette tartuta muita, esim raskaana olevia jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa.sikiöriskien vaara. Onneksi sairastuit vasta nyt etkä sairaana. Ja olen pahoillani jos juhlanne siirtyvät, mutta ei se ole maailmanloppu. Ai niin mun muksu kastettiin n.3kk iässä, ei mun tarvinu ilmoittaa nimeä sitä ennen. Kaiketi srk talolla kerroin sen aikaa varatessa, jospa he ilmoittivat sen maistraattiin?
ei kyllä mee näin, kyl se nimi pitää ilmoittaa ennen 2kk ikää..
No ei tarvi, suositus tuo on mutta ei missään laissa säädetty.
Meillä lapset syntyivät pikkukeskosina ja olivat sairaalassakin melkein ensimmäiset 2 kuukautta. Nimenantojuhlat pidettiin 3 kk:n kuluttua syntymästä ja nimet ilmoitettiin maistraattiin samaan aikaan silloin. Ei ollut mikään ongelma. Ei ole ehdottomia aikarajoja.
 
vieras
Siirtäisin juhlia. Häät on kuitenkin niin iso juttu, etten ainakaan itse menisi näppynaamana vihille. Morsian saa olla yhden päivän prinsessa, eikä se rokkoisena suju. Järjestelyt on ihan mahdottomia sairaana. Ilmottaisin heti tänään, että juhlat siirretään. Ja nimenannon päiuvämäärä ei ole niin tarkkaa. Meillä meni myös yli suositusten ja kirkkoherra sanoi, ettei sillä ole väliä.
 
Kyseessähän ei siis ole varsinaiset häät vaan pelkkä avioliiton siunaaminen ennen kastetta. Sen jälkeen on pienimuotoinen kahvitilaisuus.
Ns. hääkuvat otetaan kuitenkin vasta 2 vkon päästä eli ne viralliset kuvat tulee olemaan jo varmaankin suht normaalilla naamalla ;)

Jokainen vieras voi sitten itse päättää, että tuleeko vai ei, mutta mä en nyt niitä juhlia ala perumaan.

Ja mitä tuohon tartuttamiseen tulee niin tämähän tarttuu jo ennen oireita, joten mä en usko, että mun täytyis kotona olla niin kauan kun olen 100% terve... Mekin saatiin tämä tauti vanhimman tytön kaverilta silloin kun hänellä ei ollut vielä minkäänlaisia oireita :/
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Kyseessähän ei siis ole varsinaiset häät vaan pelkkä avioliiton siunaaminen ennen kastetta. Sen jälkeen on pienimuotoinen kahvitilaisuus.
Ns. hääkuvat otetaan kuitenkin vasta 2 vkon päästä eli ne viralliset kuvat tulee olemaan jo varmaankin suht normaalilla naamalla ;)

Jokainen vieras voi sitten itse päättää, että tuleeko vai ei, mutta mä en nyt niitä juhlia ala perumaan.

Ja mitä tuohon tartuttamiseen tulee niin tämähän tarttuu jo ennen oireita, joten mä en usko, että mun täytyis kotona olla niin kauan kun olen 100% terve... Mekin saatiin tämä tauti vanhimman tytön kaverilta silloin kun hänellä ei ollut vielä minkäänlaisia oireita :/
Tartunta:
Vesirokko on erittäin tarttuva tauti, jonka itämisaika on kaksi viikkoa. Tartunnan voi saada sekä ilmasta että kosketuksesta. Vesirokko tarttuu sekä itämisaikana että taudin puhjettua - siihen asti, kunnes viimeinenkin näppylä on hävinnyt.
 
Juu
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kannattaa sitten varmistaa, että myös lapsivieraat ovat sairastaneet vesirokon.
Ja ennenkaikkea että aikuiset ovat, varsinkin jos on raskaana olevia.

Sillon kun olin raskaana niin kyläpaikan emäntä kysäs ovella lähtiissä että niin kai teillä on ollu? Kun meillä on nyt....

Ja siis minä en oo sairastanu.
 
pukuasiaa
Katsohan huutiksesta asuja itsellesi, siel ihania juhlamekkoja myytävänä joidenkin firmojen kautta,muuan kaverini on sieltä kivat ja edukkaat juhlamekot löytäny! Kokoja ja malleja on joka lähtöön, kannattaa vilkasta! Löysin mekkofirmat samalla kun etsin juhla-asua pojilleni, löysin kyllä asut pojillenikin sieltä yhden toisen firman kautta lopulta!
 

Yhteistyössä