Risteilylle raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katariina

Vieras
Hei,

Onko kenelläkään kokemusta ruotsin risteilystä viimeisellä raskauskolmanneksella. Meillä on suunnittelilla Ruotsin risteily sukulaisia tapaamaan rv 30 ja nyt mietinkin, että onkohan ihan viisasta lähteä. Tuntuuko laivan keinunta jotenkin erityisesti raskaana? Tietääkö joku onko laivayhtiöillä jotakin rajoituksia? Kuten esim. lentoyhtiöillä. Tyhmiä kysymyksiä varmaan, mutta olisin kiitollinen jos joku kertoisi kokemuksiaan.

Laivayhtiöiden sivuilla lukee etteivät he suosittele matkustamista raskauden loppuvaiheessa,mutta mielestäni jos raskaus on sujunut hyvin etkä tunne että lapsi syntyisi ennenaikaisesti niin uskoisin että on täysin turvallista mennä.

Päiväksi Tukholmaan ollaan täälläkin lähdössä rv 31. Aiempaa kokemusta ei ole, mutta en keksi, mikä tuossa olisi riskialtista tai edes epämukavaa. Laivalla voi liikkua ja levätä omalla rytmillä toisin kuin vaikka lentokoneessa. Yöriekkumisen ja savuiset baarit ajattelin toki jätäää väliin. ;)

Jos jostain syystä synnytys alkaisi pikapikaa juuri tuolla reissulla (mihin mikään ei kyllä viittaa), Ruotsissa on kuitenkin hyvät sairaalat ja laivaltakin pääsee tiukan paikan tullen kopterilla lähimmän maan kamaralle.

Eli eiköhän lähetä sinne vaan reippaasti.

Kävimme juuri mieheni kanssa Tallinnassa, yö laivassa ja aamulla Tallinnassa. Täytyy sanoa kyllä etten jaksanut kovin paljoa kävellä, lähimpään kauppakeskukseen puuskutin ja takas. Sit pitikin päästä hyttiin lepäämään. Laivalla olo merenkäynnistä huolimatta oli ihan samanlaista kuin missä muuallakin, ei siis tuntunut missään eikä lapsikaan ihmetellyt menoa yhtään. Samat päivärytmit ja kuviot tuntui masussa olevan kuin muulloinkin! :) Ei kun menox vaan kun vielä voi! ;)

itse olen kanssa lähdössä laivalle tuossa joulukuussa ja viikkoja on silloin 35+ . Ja täytyy kyllä sanoa etten edes miettinyt voinko lähteä vai en. Enhän minä siellä rellestä ja ryyppää ja eihän siellä tarvitse olla pitkiä aikoja tupakan savussa jos ei halua. Hyttiin pääsee lepäämään aina kun siltä tuntuu. ja onhan siellä ensiaputaitoista porukkaa ja vissiin oikein lääkärikin paikalla jos sellainen tarve ilmenee. Niin ja niin kuin edellä oleva sanoi niin pääseehän sieltä sitten maihin tarvittaessa helikopterilla.

Mä en enää äitiyslomalla lähtis risteilylle sen takia, etten haluaisi synnyttää laivalla, mutta jos ei mukula osoita ennenaikaisen ulostulon merkkejä, ei tuossa ole musta mitään ongelmaa. Mä olen vielä viikolla 31 tehnyt mannertenvälisen lennonkin.

Olen itse työskennellyt ennen ruotsinlaivoilla. Laivan keinunta ei vaikuta mitenkään, mutta moottoreista lähtevä tärinä voi vaikuttaa. Tiedäthän sen kilinän, joka viinapulloista kuuluu kun ne kilisevät taxfree-myymälässä toisiinsa. Juuri tuosta tärinästä johtuen laivahenkilökunta jää hyvin varhaiselle äitiyslomalle, pitkäaikainen altistuminen tärinälle kun saattaa irrottaa istukan.

Itse en kyllä lähtisi noin loppuvaiheessa risteilylle. Jos sattuu olemaan yhtään myrskyä (ja seuraavien 6 kuukauden aikana niitä on liki viikottain merellä!) on oleminen laivassa kyllä tosi tuskaa. Keinuva sänky ja laiva rysähtelemässä aallon harjalta alas, niin ei käy kateeksi. Se on vähän eri asia olla päissään laivan discossa heilumassa kuin viimeisillään raskaana hytissä kököttämässä.

Joku jo tuossa alla kertoi, että helikopterit sitten noutaa tuosta vaan jos synnytys alkaa.
No, ihan kokemuksesta voin sen kertoa, että kun tuuli puhaltaa 20m/sekunnissa ja laiva keinuu ja lunta ja kaikkea muuta sataa vaakasuoraan, niin ei sieltä helikopterit siinä vaiheessa ihan tuosta noin vaan saavu paikalle. Useimmiten kesken matkaa alkaneet sairastapaukset päätyvät sairaanhoitajan vastaanoton kautta maarianhaminaan.

Usko pois, olen joitain satoja ruotsin risteilyjä kuluneina vuosina tehnyt. Ja vaikka satamassa tuivertaa pieni tuulenvire, niin tunnelma on ihan toinen siinä ennen ja jälkeen ahvenanmaan, kun tuuli puhaltaa suoraan perämereltä asti.

Tähän kysymykseen ei varmaan ole mitään ""virallista"" vastausta...me olimme kovasti mieheni kanssa lähdössä joulukuun alusta etelä-Ruotsiin sukuloimaan ja silloin olisi viikkoja 37+, mutta se reissu peruuntui sitten muista syistä.

Neuvolan tädiltä kun kysyin viime kerralla mielipidettä, niin hän ei ainakaan nähnyt minun kohdalla mitään estettä tuolle matkalle.
Eli eiköhän tämäkin asia ole melko yksilöllistä. Miten muuten jaksaa jne.
Itse olen jaksanut vähän liiankin hyvin, niin en tullut edes ajatelleeksi, että noilla viikoilla laivamatkalla ja ajomatkalla olisi ollut mitään ongelmaa...

Hei,

itse olin pari viikkoa sitten Tukholman risteilyllä, viikkoja oli tuolloin 26+. En ole koskaan aiemmin voinut pahoin laivalla enkä missään huvipuistolaitteissa tms, mutta nyt oli näköjään tilanne muuttunut. Oksensin molempina iltoina hytissä kun laiva pääsi avomerelle eli ei kovin kivaa. Ja matkapahoinvointilääkkeitä ei kait suositella raskaana olevalle, joten en niihin turvautunut. En tiedä, onko tuon kaltaiset muutokset yleisiä raskaana oleville mutta en kyllä enää toista kertaa mene tässä olotilassa laivalle.

Minä lähdin reippaana Tallinnaan ostoksille viime vuonna 3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Laivalla yli, tiukkaa shoppailua päivä ja sitten laivalla takaisin. Jalat oli kieltämättä muussina päivän jälkeen, mutta laivamatkalla ei siihen ollut mitään vaikutusta.

kyllä voi lähteä. Samanlaista siellä naapurimaassa on kuin suomessakin =)
Itse lähdin tallinaan 1,5kk ennen laskettua (heinäkuussa) ja reissu meni loistavasti. Otettiin aurinkoa menomatka ja tallinnassa käveltii paljon. Tietty olin hiukan hidas välillä, mutta eipä siellä mikään kiire ollut... =)

Yhteistyössä