Risteilyasiaa lapsipereille...

Niin, että mitäs mieltä olette ja miten olette risteilleet?

Joskus ollaan menty turusta Europan 24h risteily ja tallinnaan ja takaisin. Tampereelta lennettiin pari vuotta sitten sasilla ja touhuttiin neljä päivää tukholmassa....grönä lundit ja muut. Koska nuo risteilyt ei mun fobian takia ole todddd kivoja juttuja, mutta järkevänä aikuisena hoksaan, että enhän sen vuoksi voi evätä lapsilta risteilemisen iloa.

Elikäs, lähtisikö nyt turuust vai tukholmasta? Viking houkuttelee tukholmassa sataman sijainnin vuoksi, ei muuta kun kassit olalle ja suoraan skanssen lautalle ja päiväksi sinne. Grönä lund jätetään väliin, koska särkänniemessä on käyty jo tänä kesänä.

Mutta siis viking kö nyt sataman sijainnin vuoksi? Siljalla kivemmat laivatko? Mietin, että no otettasko kolmen tenavan kanssa parempi hytti, miten tuo LYX (?) viikkarilla? Joskus mentiin isabellan sviitissä, missä oli erillinen makkari ja suihkut ja tilaa toki....mutta 650€ siitä ilosta. Hmmmmm. Mites ne muut, viikkarilla iso mikälie hytti olikaan?

Ääääh. Vai nyt se silja ja julkisilla keskustaan. Sere ja symphoko helsingistä, onko sillä lähtöpaikalla niin väliä?

Nyt autatte, mulla on sata selainta alla auki ja nyt ei osata pääättä miten/minne ja millä tavoin.

Auttakee:wave:
 
Viimeksi muokattu:
juuh
Sila Helsingistä on siinä mielessä hyvä, että sama laiva mennessä ja tullessa ja hytti käytössä koko matkan. Huonopuoli on kalliimpi hinta kuin Turusta. Turusta Vikingit on ihan ok, taitaa Siljat olla parempia, mutta lieneekö ero valtaisa, en osaa oikein sanoa ja hyvänä puolena tosiaan tuo sataman sijainti.
 
"poikia3"
Siljalla pääsee satamasta myös veneellä Skansenille, tosin sillä on melko suolainen hinta. Mutta ei siis tarvitse välttämättä julkisilla kulkea. Viimeksi mentiin sillä veneellä, on kivat maisemat, ja takaisin tultiin bussilla ja metrolla.

Mä tykkään paljon enemmän Siljan laivoista, kuin viikkarin laivoista. Siljalta löytyy myös perhehytti, joka voisi olla teille sopiva. Itse matkustamme siinä tai tavallisissa 4 hengen hyteissä. Alavuoteet saa yhteen, ja niissä nukkuu ihan mukavasti kolme. Meillä on siis 6-, 9- ja 14-vuotiaat pojat.

Kesän toiseen reissuun on pari viikkoa aikaa, sekin tehdään Siljalla, tosin on reittimatka, jäädään viikoksi Ruotsiin.
 
Sila Helsingistä on siinä mielessä hyvä, että sama laiva mennessä ja tullessa ja hytti käytössä koko matkan. Huonopuoli on kalliimpi hinta kuin Turusta. Turusta Vikingit on ihan ok, taitaa Siljat olla parempia, mutta lieneekö ero valtaisa, en osaa oikein sanoa ja hyvänä puolena tosiaan tuo sataman sijainti.
Aivan....ja laivassahan pääsee piipahtelemaan muistaakseni päivän aikaan, ainakin Mariellalla joskus. Josko pidettäisiin siis helsinkiä lähtöpaikkana...ja yhtiönä viikkaria. Mutta kun ne laivat on vanhoja, niin hytitkään ei ole priimaa =/ Yritän ja tsemppaan olla vimmaamatta lapsia sillä, miten kova pala tuo risteily mulle on :D enää en SAA tutkia patjojen alusia, ja etsiä eritteitä :D

Joten onko kellään kokemusta sitten viikkarin isommista hyteistä, muut kuin sviitiit? Mitä vaihtoehtoja siinä nyt onkaan...se lyx mikälie, parisänky ja oletettavasti sohva, mistä saa lisävuoteen yhdelle tai kahdelle. Tyttö menee meidän välissä hyvin yöllä...mutta niihin ikkunattomaiin 2 kerrossänkyä juttuihin minua ei saa. Senverran hankalaa tämä taas on....

Vinkkejä?
 
Siljalla ja Helsingistä... Kivat laivat kävelykatuineen. Ja kuten Juuh yllä sanoikin, hytti on käytössä myös satamassaolon ajan.

Kolmen muksun kanssa voisitte ottaa perhehytin, jossa on tilaa vähän enemmän.

Satama on Tukholmassa vähän sivummassa, mutta metrolla pääsee helposti keskustaan ja lippujakin voi ostaa laivan infosta.
 
Eli eikai se siljankaan satamasijainti nyt ongelma olisi :D joskus ollaan jopa kävelty koko matka keskustasta satamaan. Ja parempi mielikuva mullakin on siljan hyteistä, ainakin lasten kanssa matkatessa. Hitto, kun tuo mieskään ei sano juuta eikä jaata, vaan että päätä sinä/te.

Katsonpa vielä kerran mitä tarjolla onkaan. Oliko sillä lähtöpaikalla nyt siljalla väliä, silja ja sere hkistä ja turustako oli laivan vaihto europa/galaxy. Eli helsinki mielummin, joskus mentiin europalla ja tultiin sillä siljan huippupienellä onnettomalla...mikä hitto se edes oli? Ei liikennöi enää...ja lågnäsin satamaan pysähdyttäessä klo 3 yöllä olisin mennyt katsomaan mille satama näytää niin yrjövana portaissa pysäytti aikeet. AUUUUUUU.

Ja kiitos näkökannoista ja vinkeistä tähän saakka....ei näiden ajatusten kera paljon viitsi laivayhtiöille soitella :D
 
"mimmi"
silja myös itse järjestää linja-auto kuljetusta keskustaan.saa ostettua lipun laivan infosta ja auto lähtee (useana ajankohtana ja myös palaa useana ajankohtana takaisin) aivan satamasta.
 
minäkin
sinäkinkö kammoat oksennusta? Sen vuoksi en itsekään ole innokas lähtemään lasten kanssa risteilylle. Huvipuistotkin puistattaa mutta pakkohan lapsillekin jotain iloa on suoda. HopLoppiin eivät ole vielä ikinä päässeet koska olen varma että sieltä viimeistään saavat oksennustaudin.
 
"poikia3"
Mä olen joskus ollut Viikkarin Lyx b hytissä, mutta aikaa on niin paljon etten enää muista. Sen muistan, että lattia pintaa oli paljon, hytissä oli parivuode, muttei ikkunaa. Oisko ollut sitten lisäksi kerrossänky. Tuon reissun tein siskoni kanssa, ja yhteensä meillä oli matkassa 3 lasta, joista 2 vauvaikäisiä, eli vaunut mahtui hyttiin hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minäkin;24156120:
sinäkinkö kammoat oksennusta? Sen vuoksi en itsekään ole innokas lähtemään lasten kanssa risteilylle. Huvipuistotkin puistattaa mutta pakkohan lapsillekin jotain iloa on suoda. HopLoppiin eivät ole vielä ikinä päässeet koska olen varma että sieltä viimeistään saavat oksennustaudin.
Kammoan kyllä....eikä se tauti niinkään (itseasiassa se tautikin kyllä joo ;) ) mutta laivoilla todennäköisyys törmätä kasoihin on maksimaalinen :D Mutta kuten sanoin, en voi lapsilta evätä sitä riemua oman vimmavammani vuoksi. Ja viikkarin lyx hyttiä silmäilin myös, "poikia 3" . Vaikuttaa tilavalle.


Mutta lähtö ja tulopaikka on edelleen auki, sekä laiva. Ehkä kuitenkin tuo silja, mutta hyttiluokka epäselvä. Meinasin laittaa miehen asialle, ja hän katseli viikkarilta Q luokan hyttejä =) Taisi olla mauton vitsi. Tai ne neljä punkkaa, 2 päällekäin hytissä ja wc ja suihku käytävällä. Ugh, saattaisi ottaa koville....
 
Riivinrauta harmaana
Mä suosittelisin siljaa helsingistä (Symphony tai Serenade) ja ottaisitte perhehytin. Niissä on ihan mukavasti tilaa.
Ja tuosta oksusta..... mä olen kerran elämässäni törmänyt laivalla oksuun... mä kuitenkin risteilen melkeinpä vähintään kerran vuodessa, parhaimmillaan kolme kertaa vuodessa :D Ja silloinkin joku oli oksentanut hyttiin johon meitä sitten yritettiin majoittaan. Sanomattakin selvää että meille tarjottiin sitten toista hyttiä tilalle. :) Niin ja tää tais tapahtua viikkarilla. ;)
 
Mä suosittelisin siljaa helsingistä (Symphony tai Serenade) ja ottaisitte perhehytin. Niissä on ihan mukavasti tilaa.
Ja tuosta oksusta..... mä olen kerran elämässäni törmänyt laivalla oksuun... mä kuitenkin risteilen melkeinpä vähintään kerran vuodessa, parhaimmillaan kolme kertaa vuodessa :D Ja silloinkin joku oli oksentanut hyttiin johon meitä sitten yritettiin majoittaan. Sanomattakin selvää että meille tarjottiin sitten toista hyttiä tilalle. :) Niin ja tää tais tapahtua viikkarilla. ;)
Yhä on hakoteillä homma täällä, mutta laivayhtiö on kuitenkin silja nyt ;) Turusta mahdollinen lähtö kun mies ehdotti että ollaan turussa se päivä, ennen laivan lähtöä...joten sitten siinä ei taida jäädä muita vaihtoehtoja kuin se Europa ja galaxy.
Ja tuosta ok...siitä yr....jota en siis edes ääneen sano. Se asia on mulle jo karma, ne kerrat kun on lasten kanssa käyty, jossain on ollut "sitä"...ja aikuisten kesken jos olen tyhmyyksissäni käynyt niin toki siellä on ollut jossain "sitä". Kerran vuodessa on "pakollinen" Yö risteily balticilla, aina siellä on ollut "sitä". Siedätystä, siedätystä....(=ahdistusta!)
 
risteilijä
Kammoan kyllä....eikä se tauti niinkään (itseasiassa se tautikin kyllä joo ;) ) mutta laivoilla todennäköisyys törmätä kasoihin on maksimaalinen :D Mutta kuten sanoin, en voi lapsilta evätä sitä riemua oman vimmavammani vuoksi. Ja viikkarin lyx hyttiä silmäilin myös, "poikia 3" . Vaikuttaa tilavalle.


Mutta lähtö ja tulopaikka on edelleen auki, sekä laiva. Ehkä kuitenkin tuo silja, mutta hyttiluokka epäselvä. Meinasin laittaa miehen asialle, ja hän katseli viikkarilta Q luokan hyttejä =) Taisi olla mauton vitsi. Tai ne neljä punkkaa, 2 päällekäin hytissä ja wc ja suihku käytävällä. Ugh, saattaisi ottaa koville....
Hassua, mä oksennustautikammoinen ihminen risteilen perheeni kanssa noin 4 kertaa vuodessa (myös keväisin pahimpana mahatautiaikana ollaan käyty), enkä ole KERTAAKAAN törmääny laivalla oksennukseen, eikä olla saatu edes mitään tautia sieltä, vaikika noi mukulat joka paikan nuohookin... :D

Me suositaan viking lineä, halvemmat matkat, ystävällisempi henkilökunta ja paremmat ruuat. Ja lapsille paljon vaihtelevaa ohjelmaa, muutakin kuin iänikuiset Siljalla suosiossa olevat Muumit. Ja mun tarttee kyl sanoo, et meillä on joka kerta ollu tosi mukava reissu, ei oo koskaan häitriöö ollu juopoista tms, liekö se johtunu sit siitä, et liikutaan vähän eri paikoissa siellä laivalla kuin niissä ravintoloissa. :D Harvoin ne juopot sit taas siellä leikkipaikoilla ym remuaa. :)
 
Ristelijijä; en pelkää/kammoa juoppoja tai että lapset saavat taudin, mutta risteilyt ottaa koville siksi, kun TIEDÄN, että monet laatoittaa siellä. Mutta tämähän on mun henk koht ongelma, ei niinkään laivayhtiöiden ;)
 
Me ollaan matkustettu useimmin viikkarin lux A(?) hytissä missä on juuri se parisänky, sohvaryhmä, isot ikkunat ja lattiatilaa. On ollut passeli ratkaisu lasten kanssa.

Jonkin verran ollaan käytetty myös sitä pienempää lux-hyttiä missä on pelkkä parisänky, silloin kun lapset olivat pienempiä tai reissussa oli vain yksi aikuinen lapsen/lasten kanssa. JOku kerta käytetty myös sviittiä, mutta luonnollisesti silloin tulee matkalle jo kivasti hintaa. Tavallisten a-hyttien käyttö lopetettiin jo aikaa sitten koska koen ne ahdistaviksi. Muutenkin tykätään enemmän viikkarista, nuo hyttimahdollisuudet ja hinnat ovat paremmin kohdallaan, henkilökunta ystävällisempää ja ruoka parempaa. Leikkihuoneiden tarjonta on molemmissa laivoissa passelia meidän muksuille.

Siljalla ollaan käytetty kerran sitä promenade-hyttiä perheen kanssa matkustaessa ja toiselle sellaiselle matkalle ei enää lähdetäkään. En enää muista hytin nimeä mutta sellainen missä on parisänky menetteli vielä lastenkin kanssa kun olivat pienempiä. Sviitti oli tuollakin kiva, mutta hinnat taas omaa luokkaansa.
 
"anu"
Mä suosittelen Siljaa ja lähtöä Helsingistä, ne Turun laivat ovat niin pirun aikaisin perillä (klo7), että tällaiselle aamu-uniselle tollaiset laivasta poistumisajat ovat ihan mahdottomia. Me ollaan oltu sekä promenade että ikkunamerelle perhehytissä, näistä promenade puoli oli parempi; tilavampi ja sänkyjako erilainen kuin tavallisessa hytissä. Myös tuo, että Helsinkin laivoissa tuo laiva ja hytti on koko päivän käytössä, niin kylillä ei tarvitse riekkua koko päivää, jos ei jaksa.
 

Yhteistyössä