Riskiraskaus ja mies ei välitä

  • Viestiketjun aloittaja Anna K.
  • Ensimmäinen viesti
Anna K.
Minulla on raskausmyrkytys. Jo kaksi viikkoa määrätty lepoa, ei suolaista ruokaaa ja suoran auringonvalon ja kirkkaan valon välttämistä. Mies ei tästä välitä. Oheen olen listannut ihan viimeisimmät sikailut:

-toi työmatkalta tuliaiseksi haribon lakuja (nostaa verenpainetta)
-minulla oli perunat kiehumassa. Oli ottanut ne tulelta ja tehnyt muusin SUOLALLA
-oli eilen tekemässä lihakeittoa, mutta ei tehnytkään, kun sanoin, että ei voi laittaa liemikuutiota, kun siinä suolaa
-vei tänään pojan hoitoon (poika jouduttu laittamaan takaisin hoitoon) ja herätteli puoli tuntia avaamalla verhot, avaamalla oven ja lopulta räpsäyttämällä KIRKKAAT valot päälle, vaikka minä olin juuri nukahtamassa valvotun yön jälkeen.
-soitteli lounasaikaan, että käy vähän ulkona vaikka mäkissä lounaalla (suola taas)

Olen koko päivän ollut niin pahalla tuulella hänen vuoksi. Jos olisin aamulla saanut nukkua tästä päivästä olisi voinut tulla jotain. Vihaan häntä ja haluan eron. Yrittää tappaa minut ja vauvan :(
 
a.p.
[QUOTE="eee";26547228]Toivottavasti sä et ole tosissasi.[/QUOTE]

Kyllä olen tosissani (tosin en siitä, että tarkoituksella yrittäisi meidät tappaa, vaan huolimattomuuttaan/ajattelemattomuuttaan näin tekee). Miksi on vain minun vastuulla huolehtia, että verenpaine ei nouse. Olen niin väsynyt.
 
"Lissu"
No höh. Mies ei varmaan vaan tule ajatelleeksi miten tarkkana pitäisi olla ja miten sitä suolaa kertyy normaaliruuastakin. Jospa ehdottaisit, että erottaa ensin sinun annoksesi ruokaa ja lisää sitten vasta suolan, turha kai miehen on suolatonta syödä? Ja hyödynnä päivä nukkumiseen, kun lapsikin on hoidossa.

Ihan oikeasti, taidat vaan käydä vähän kireänä väsymyksen ja stressin vuoksi. Koita nyt vaan lepäillä, kyllä se siitä...
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn ja Wolt
A.p.
Sitten kun on jo se myrkytys. Mitä sulla on verenpaine/proteiinit/viikot/suunnitelma jatkosta? Että kuinka vakava tapaus? Lievänä/epäilynä se on todella yleistä, vakavana onneksi melko harvinaista.
Viikko 37 alkoi tänään. Alapaine välillä 100-110. Lääkärin mukaan tällä viikolla voi olla käynnistys. Huomenna tuosta kontrolli. Huomenna ja ke minun vietävä poika hoitoon eli tänään aamulla olisi voinut nukkua. Siksi tuo ketutus.
 
A.p.
[QUOTE="Lissu";26547441]No höh. Mies ei varmaan vaan tule ajatelleeksi miten tarkkana pitäisi olla ja miten sitä suolaa kertyy normaaliruuastakin. Jospa ehdottaisit, että erottaa ensin sinun annoksesi ruokaa ja lisää sitten vasta suolan, turha kai miehen on suolatonta syödä? Ja hyödynnä päivä nukkumiseen, kun lapsikin on hoidossa.

Ihan oikeasti, taidat vaan käydä vähän kireänä väsymyksen ja stressin vuoksi. Koita nyt vaan lepäillä, kyllä se siitä...[/QUOTE]

Uunissa on nyt kaksi eri makaroonilaatikkoa eli suolalla ja ilman. En saa unta päivisin ja iltaisinkaan en vaan nukahda aikaisemmin. Ainoa toivo saada unta on pystyä nukkumaan aamulla pitempään.
 
"kätilö"
Ihan normaalia kotiruokaa saa syödä oli myrkytys tai ei. Liikaa suolaa ei ole hyvä syödä, nostaa verenpainetta, mutta suolaton uunilaatikko kuulostaa aikamoiselta liioittelulta. Sairaalassakin kaikille tulee sama ruoka suolalla, vaikka myrkytys olis miten paha.
 
her
Ruokavaliolla ei ole todettu olevan vaikutusta raskausmyrkytykseen. Ja auringonvalon välttämistä harrastetaan kun päätä särkee tai on näköhäiriöitä ja se pahentaa niitä.

Seurailetko verenpainettasi? Keräätkö vuorokausipissaa kotona? Tai onko sulla Stixit, että tarkastat päivittäin valkuaisen määrää. Noilla eväillä mä sain olla kotona levossa. Sairaalassa olisivat kaikkein mieluiten pitäneet.
 
oikeesti?
Minulla on raskausmyrkytys. Jo kaksi viikkoa määrätty lepoa, ei suolaista ruokaaa ja suoran auringonvalon ja kirkkaan valon välttämistä. Mies ei tästä välitä. Oheen olen listannut ihan viimeisimmät sikailut:

-toi työmatkalta tuliaiseksi haribon lakuja (nostaa verenpainetta)
-minulla oli perunat kiehumassa. Oli ottanut ne tulelta ja tehnyt muusin SUOLALLA
-oli eilen tekemässä lihakeittoa, mutta ei tehnytkään, kun sanoin, että ei voi laittaa liemikuutiota, kun siinä suolaa
-vei tänään pojan hoitoon (poika jouduttu laittamaan takaisin hoitoon) ja herätteli puoli tuntia avaamalla verhot, avaamalla oven ja lopulta räpsäyttämällä KIRKKAAT valot päälle, vaikka minä olin juuri nukahtamassa valvotun yön jälkeen.
-soitteli lounasaikaan, että käy vähän ulkona vaikka mäkissä lounaalla (suola taas)

Olen koko päivän ollut niin pahalla tuulella hänen vuoksi. Jos olisin aamulla saanut nukkua tästä päivästä olisi voinut tulla jotain. Vihaan häntä ja haluan eron. Yrittää tappaa minut ja vauvan :(
Jepjep.. Ihan hyvä yritys.
Mutta nyt ihan siltä varalta vaan, että joku olisikin oikeasti tällainen kermaperse omaan napaan tuijottava paniikkiprinsessa dramaqueen idiootti, käy todella sääliksi miesparkaa. Huhhuh.
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
A.p.
Ruokavaliolla ei ole todettu olevan vaikutusta raskausmyrkytykseen. Ja auringonvalon välttämistä harrastetaan kun päätä särkee tai on näköhäiriöitä ja se pahentaa niitä.

Seurailetko verenpainettasi? Keräätkö vuorokausipissaa kotona? Tai onko sulla Stixit, että tarkastat päivittäin valkuaisen määrää. Noilla eväillä mä sain olla kotona levossa. Sairaalassa olisivat kaikkein mieluiten pitäneet.
Verenpaineen mittaan kaksi kertaa päivässä. Mikä on stixit? Asutaan saksassa, joten onkohan käytäntö hieman eri, kun en tuota vuookausipissaakaa tiedä. Minulla kerran viikossa lääkäri, veritestit ja vauvan ekg.
 
"vieras"
nyt kyllä ylireagoit. Mieshän on huomioinut sua kun on tehnyt ruokaa ja tuonut tuliaisiakin.. Ei sun tarvii ottaa hernettä nenään, vaikka mies ehdottais mäkkärikäyntiä jos kerran itse tiedostat sen suolattomuuden tärkeyden. Mieshän vaan huolehtii että sä syöt ylipäätään.. Mä luulin, että "mies ei välitä" tarkottais sitä ettei edes huomioi sinua saati sitten raskautta, mutta sullahan on tilanne ihan toinen.

Taitaa nyt raskaushormonit tehdä tepposiaan.. huolehdi, että saat tarpeeksi unta ja koita ottaa rauhallisesti sekä olla välittämättä jos mies ei noita ruoka-asioita ihan nappiin muistakaan.
 
3. s raskausmyrkytys takana.
sitä vaan, että ole huoletta. sen puolesta siis, että mulla ollut kaksi pahaa ja yksi normi raskausmyrkytys, eli jokaisesta lapsesta. sain syödä ihan normiruokaa, johon oli toki vähän lisätty suolaakin, jotta se maistuisi (äidin on hyvä syödäkin).
stiksit mittaa valkuaisen määrää pissas ja mulla se oli se hälyyttävä juttu. alapaineetkin mulla oli PALJON korkeammat, joten ottaisin ihan rennommalla fiiliksellä, niin ne verenpaineetkin pysyy paremmin aisois. stressi ja huoli näet nostaa paineita.
 
A.p.
sitä vaan, että ole huoletta. sen puolesta siis, että mulla ollut kaksi pahaa ja yksi normi raskausmyrkytys, eli jokaisesta lapsesta. sain syödä ihan normiruokaa, johon oli toki vähän lisätty suolaakin, jotta se maistuisi (äidin on hyvä syödäkin).
stiksit mittaa valkuaisen määrää pissas ja mulla se oli se hälyyttävä juttu. alapaineetkin mulla oli PALJON korkeammat, joten ottaisin ihan rennommalla fiiliksellä, niin ne verenpaineetkin pysyy paremmin aisois. stressi ja huoli näet nostaa paineita.
Kiitos vastauksesta. Stressiä on vaikea pitää aisoissa, kun mitään muuta ei saa tehdä kuin levätä, niin ajatukset alkaa kiertää kehää...
 
"Lissu"
Viikko 37 alkoi tänään. Alapaine välillä 100-110. Lääkärin mukaan tällä viikolla voi olla käynnistys. Huomenna tuosta kontrolli. Huomenna ja ke minun vietävä poika hoitoon eli tänään aamulla olisi voinut nukkua. Siksi tuo ketutus.
Tietävätkö neuvolassa noista alapaineistasi? Mun käsittääkseni noilla paineilla pitäisi olla jo osastolla vuodelevossa.
 
A.p.
[QUOTE="Lissu";26548574]Tietävätkö neuvolassa noista alapaineistasi? Mun käsittääkseni noilla paineilla pitäisi olla jo osastolla vuodelevossa.[/QUOTE]

Asutaan saksassa. Soitin la lääkäriasemalle ja sain ohjeistuksen odottaa tiistain kontrolliaikaa.
 
"mmm"
Mulla oli viime raskaudessa alapaine 110-120 ja lähtötilanne oli 70 eli aika paljon nousi verenpaine lopussa (rv 36 alkaen). Sain myös ohjeen välttää suolaa ja verenpainetta seurattiin ä-polilla viikottain ja päivittäin mittasin kotona. Pissa katotttiin toki aina myös. Tämä siis viisi vuotta sitten NKL:n ohjeistus. Se, onko 110 paljon vai vähän, riippuu lähtötasosta. Mulla ei mitään raskausmysrkytystä koskaan diagnosoitu, ei edes pre-eklampsiaa koska mitään oireita ei ollut.
Sinuna en olisi kovin huolissaan vielä. Suolaa kannattaa välttää mutta ei sitä ihan suolattomalla tartte olla ja suolaa tulee helposti mm. leivässä jne. aika paljon, ei niinkään itse tehdyssä ruuassa.
 

Yhteistyössä