Riskillä Tallinnaan vauvan kanssa ilman passia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dkpwjhfrope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja onko oikeesti sellanen syy ja kiire ja hätä mennä just nyt sinne Tallinnaan PÄIVÄRISTEILYLLE, että ei voi passia hankkia vauvalle? jokaisen oma asia toki, mutta mun mielestä typerää lähtee leikkii tollasella asialla.. ja jos on varaa lähtee päiväristeilylle niin luulis nyt olevan varaa pistää yks 50€ vauva 5 vuotta kestävään passiin?

ei tässä puhuttu päiväristeilystä mitään. Joo, passi ei välttämättä kestä 5 vuotta. Se kestää tasan niin kauan kuin lapsi on tunnistettavissa kuvasta. Jos joku virkailija jossain luukulla päättää vuoden päästä, ettei hänen mielestään kuvassa oleva vauva ole välttämättä se lapsi, joka on matkustamassa, voi hän evätä pääsyn ihan sillä perusteella. On se siinä mielessä vähän turhaa maksaa sitä passia vauvalle. Mieluummin maksaa sitten nuo sakot, jos sellaiset saa....

Samassa veneessä ollaan täällä. Ollaan kesän vietossa pois kotoa, ja vanhempien passitkin on kotona. Meillä siis vain ajokortit ja lapselle Kela-kortti. Ei kyllä ehditä enää hänelle hankkia mitään todistusta. Itselle ehkä saataisiin nuo passit. Meinataan kans vain lähteä. TUntuu vähän hullulta myös tuo että ajokortti ei kelpaa, vaikka siinä on poliisin leimat yhtälailla kuin noissa hlö-korteissa. Ihme hommaa..

[QUOTE="Hei";24222434]Samassa veneessä ollaan täällä. Ollaan kesän vietossa pois kotoa, ja vanhempien passitkin on kotona. Meillä siis vain ajokortit ja lapselle Kela-kortti. Ei kyllä ehditä enää hänelle hankkia mitään todistusta. Itselle ehkä saataisiin nuo passit. Meinataan kans vain lähteä. TUntuu vähän hullulta myös tuo että ajokortti ei kelpaa, vaikka siinä on poliisin leimat yhtälailla kuin noissa hlö-korteissa. Ihme hommaa..[/QUOTE]

Ajokortti on ajolupa. Tosin sillä kotimaassa voi todistaa myös henkilöllisyyden.

[QUOTE="Hei";24222434]Samassa veneessä ollaan täällä. Ollaan kesän vietossa pois kotoa, ja vanhempien passitkin on kotona. Meillä siis vain ajokortit ja lapselle Kela-kortti. Ei kyllä ehditä enää hänelle hankkia mitään todistusta. Itselle ehkä saataisiin nuo passit. Meinataan kans vain lähteä. TUntuu vähän hullulta myös tuo että ajokortti ei kelpaa, vaikka siinä on poliisin leimat yhtälailla kuin noissa hlö-korteissa. Ihme hommaa..[/QUOTE]

Ajokortissa ei mainita henkilön kansalaisuutta lainkaan, voiskohan johtua siitä????

[QUOTE="Nanni";24222420]ei tässä puhuttu päiväristeilystä mitään. Joo, passi ei välttämättä kestä 5 vuotta. Se kestää tasan niin kauan kuin lapsi on tunnistettavissa kuvasta. Jos joku virkailija jossain luukulla päättää vuoden päästä, ettei hänen mielestään kuvassa oleva vauva ole välttämättä se lapsi, joka on matkustamassa, voi hän evätä pääsyn ihan sillä perusteella. On se siinä mielessä vähän turhaa maksaa sitä passia vauvalle. Mieluummin maksaa sitten nuo sakot, jos sellaiset saa....[/QUOTE]

Mun lapsi sai passin ollessaan 2kk ikäinen ja nyt 4-vuotiaana edelleen on matkustanut samalla passilla. Outo asenne tuo, ettei passi olisi vuoden kuluttua voimassa jne.! Vaikkei virkailija sitä lapsen passia hyväksyisikään, ette te silti saa sitä jo mainittua 400€ sakkoa passittomuudesta.
Älkää hyvät ihmiset matkustako ilman dokumentteja ulkomaille! Entäpä jos lapsesi kaapataan tai katoaa ja sinulla ei ole mitään papereita lapsestasi mukana? Miten sitten todistat, että lapsi on ollut mukana? Kelakortilla on sama virka kuin olisi kirjastokortti tai joulukortti mukana.

AP ja puoliso ja vauva kävimme nyt sitten päiväristeilyllä Tallinnassa. Vauvalla ei ollut passia eikä kummaltakaan vanhemmaltakaan passia matkan aikana kysytty.

Eli ei sit jouduttu putkaan, eikä taivaskaan pudonnut päähämme tästä "synnistä" :)

No me käydään Virossa 3-5 kertaa vuodessa keskimäärin, lapsi nyt kaksivuotias. Ikinä ei ole passeja kysytty keneltäkään, ei mieheltäkään vaikka hän käy siellä vielä useammin kuin minä ja lapsi.

Mutta silti hommattiin passi lapselle heti kun oltiin ekaa kertaa hänen kanssaan menossa Viroon, kun hän oli 3 kk ikäinen.l Ihan siksi että se käsketään mukana pitää, ja että jos käy jotain, niin asiat hankaloituvat huomattavasti jos ei passia ole.

Ei se vauvan passin hakeminen ole hankalaa- käytätte vauvan passikuvassa, ja sitten kuvan kanssa poliisilaitokselle. Muistaakseni viikossa saatiin passi.

En kyllä ymmärrä kans mikä siinä passin hakemisessa vauvalle on niin vaikeaa. Maksaa kuvineen muutaman kympin ja meille ainakin tuli vajaassa viikossa.
Mutta joo, itse en ottais riskiä.

Niin, kukin tavallaan. Mieluummin minä maksaisin sen passin kuin sitten sakot passittomuudesta.
Mun lapsellani on passi jonka kuvassa lapsi on 5kk ja lapsella on nyt ikää 7v ja sama passi kelpaa yhä. Eli lapsella on vielä 10 vuoden passi.

mun mielestä ne 2kk ikästen vauvojen passikuvat on niin söpöjä :D meillä passit siis kaikille lapsille hankittu heti alkuunsa :) On hyvä olla henkilöllisyystodistukset mukana kun liikkuu ulkomailla tai muualla..

[QUOTE="tööt";24281049]Tää ap:n ajatusmaailma tuntuu olevan tällainen: "enpäs jäänyt kiinni", "eihän me ajettu kolaria vaikka en käyttänyt turvavyötä"[/QUOTE]

Aika ontuvalla logiikalla vertaat passitta matkustamista ja turvavyön käyttämättä jättämistä

Yhteistyössä