rippileirin pappi soitti: 14-v tyttäreni viiltelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-68
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Menikö tyttösi riparille mielellään vai vastentahtoisesti? Tuli mieleen että kerta sinäkään et ole aiemmin huomannut tytöllä olevan mielenterveysongelmia niin ehkä tytöllä ei oikeasti olekaan niitä, mutta ei halua olla riparilla ja ajatteli että tuo on hyvä keino päästä sieltä pois

voi olla, tai sitten viiltely on jo "tapa" ja nyt jos tytön sieltä käy hakemassa kesken leirin, kokee lapsi epäonnistuneensa ja olevansa silmätikkuna sitten koulussa "toi lähti kesken leirin pois"

lapsen ongelmat voi olla ihan mitä tahansa, ja oikeasti kukaan ei vielä tiedä mistä on kyse.
aamulla kun äiti soittaa nuorisopsykiatrian polille, hän saa ammattilaisen neuvoja ja sitten toimii niiden mukaan.
äiti on myös varmasti tällä hetkellä järkyttynyt, ja muutamankin tunnin hengähdys ennen lapsen tapaamista voi olla suureksi avuksi..
mä uskon et leirllä pappi ja muut aikuiset tuntee sen verran lapsia, et olisivat kyllä lähteneet ihan itse tyttöä sairaalaan viemään jos olisivat sen katsoneet välttämättömäksi.

voikun joku ois joskus kiinnittänyt munkin avunhuutoihini huomion viiltelin todella paljon ( ja näin aikuisena nuo kädet eivät ole mitkään kivan näköiset arvet näkyvät vielä 15 vuoden jälkeenkin) koitin myös itse itsemurhaa lääkkeillä ja viinalla. sekä muilla keinoin =(

sanonkin nyt että haette tytön sieltä pois heti kun se vaan on mahdollista!!!

tyttö on viilellyt ennenkin mutta väitti vaan kaatuneensa kun näin arvet. Syömisongelmia ollut enemmän ja vähemmän kohta 4 vuotta ja eristäytynyt kavereistaan enemmän. Puhuin tyttäreni kanssa puhelimessa ja sanoi että älä tule tänne, ihan hyvin mul menee älä oo huolissas. Opinto-ohjaajan ja terveydenhoitajan avulla on yritetty tyttöä auttaa, se ei vain toimi. Apua!!

Taitaa olla aika saada jatkuvaa terapiaa ym. menee muuten pahemmaksi. Äläkä luovuta, ennen kuin saatte asianmukaista apua.

tyttö on viilellyt ennenkin mutta väitti vaan kaatuneensa kun näin arvet. Syömisongelmia ollut enemmän ja vähemmän kohta 4 vuotta ja eristäytynyt kavereistaan enemmän. Puhuin tyttäreni kanssa puhelimessa ja sanoi että älä tule tänne, ihan hyvin mul menee älä oo huolissas. Opinto-ohjaajan ja terveydenhoitajan avulla on yritetty tyttöä auttaa, se ei vain toimi. Apua!!

Osaan kuvitella miltä sinusta tuntuu. Oma nuoreni on masentunut.

Heti aamusta yhteys terv.keskukseen, perheneuvolaan tms ja saat neuvoja miten saatte lähetteen psykiatrisiin tutkimuksiin. Voimia kovasti!

Kun viiltelystä on puhuttu, niin siitähän on tullut suorastaan muotivillitys. Tuntuu siltä, että suorastaan muodikasta viillellä itseään. Kun yksi aloittaa, niin pian toinenkin kokeilee.

Taitaa olla aika saada jatkuvaa terapiaa ym. menee muuten pahemmaksi. Äläkä luovuta, ennen kuin saatte asianmukaista apua.

Juu, älä vaan luovuta! Soitat, pyydät, vaadit... Oon seurannut nyt noin vuoden kaverin (varhais)teinityttären pahaa oloa ja viiltelyä. Kouluterkka huomas, laitto kuraattorin kans asian eteenpäin, pääsivät nopeesti sairaalan psykologeille ym ja olis saanut aika nopeesti jopa sairaalapaikan, mutta katsoivat, ettei ole tarpeellista. Mutta nyt käy terapiassa, on tukihenkilötoimintaa ym. Apua saa, kun osaa pyytää ja ottaa vastaan!

[QUOTE="vieras";24242453]Kun viiltelystä on puhuttu, niin siitähän on tullut suorastaan muotivillitys. Tuntuu siltä, että suorastaan muodikasta viillellä itseään. Kun yksi aloittaa, niin pian toinenkin kokeilee.[/QUOTE]

Huomaa että sulla ei liiemmin ole ongelmia ollut...vielä

[QUOTE="vieras";24242453]Kun viiltelystä on puhuttu, niin siitähän on tullut suorastaan muotivillitys. Tuntuu siltä, että suorastaan muodikasta viillellä itseään. Kun yksi aloittaa, niin pian toinenkin kokeilee.[/QUOTE]

Oletko tosissasi? Ehkä on olemassa joku joka haluaa vain kokeilla miltä se tuntuu, mut se jää siihen pariin kertaan. Yleensä kuitenkin on ihan muut syyt takana kun itseään vahingoittaa...

kuulostaa tyttäres ihan minulta samanikäisenä.nyt 20v ja ihan tasapainonen.toi on vaikee ikä,koetellaan ja kokeillaan rajoja ja omaa paikkaa haetaan.mun mielestä kuulostaa huomionhakemiselta.siis sillä tavalla,että tytöllä on henkinen hätä,masennusta ehkä?ja koittaa omaa oloa helpottaa tolla tavalla jotenkin.mulla meni just niin että se viiltely ym helpotti tavallaan omaa oloa,se vei huomion henkisestä kivusta pois.mutta alitajusesti myös halusin että jouk huomaa mun pahan olon ja auttaa jotenkin.apua tytölle ennenkun pahenee!

[QUOTE="freja";24242606]kuulostaa tyttäres ihan minulta samanikäisenä.nyt 20v ja ihan tasapainonen.toi on vaikee ikä,koetellaan ja kokeillaan rajoja ja omaa paikkaa haetaan.mun mielestä kuulostaa huomionhakemiselta.siis sillä tavalla,että tytöllä on henkinen hätä,masennusta ehkä?ja koittaa omaa oloa helpottaa tolla tavalla jotenkin.mulla meni just niin että se viiltely ym helpotti tavallaan omaa oloa,se vei huomion henkisestä kivusta pois.mutta alitajusesti myös halusin että jouk huomaa mun pahan olon ja auttaa jotenkin.apua tytölle ennenkun pahenee![/QUOTE]

no olisko siihen auttanu se, että viedään piipaalla päivystykseen ja sitte nuorisopsykiatriselle?

oikeesti haluan tietää. Olisko se ollut sen kaltaista huomiota kun olisit toivonut?

[QUOTE="vieras";24242619]Olen tosissani. Viiltely tuntuu oleva nykyisin muoti-ilmiö ja nuoret sitten kertovat juttuja, miten kukakin on viillellyt.[/QUOTE]

On sun nuorella oudot harrastukset

Kyseinen tapahtuma ei ole milläänlailla akuutti. Viiltelyähän oli tapahtunut jo aiemmin ja 2000mg buranaa ei vielä avaa ovia nuorisopsykalle tai edes ensiapuun. Viiltely on hyvin tavallista ja sitä on turha dramatisoida. Sen aiheuttaman kivun avulla on helpompi sietää sitä sisäistä kipua joka sydäntä raastaa. Siitä tulee helposti riippuvaiseksi. Viiltely on todennäköisesti hänen kohdallaan sellaista ihon pinnan rispausta josta pahin seuraus on arvet. Kaikessa rauhassa nyt vaan hankkia lähete nuorisopsykiatrian polille..ei ole helppoa noilla rippipapeillakaan. Anna nyt lapsen olla siellä leirillä sillä ehdolla, että ei napsi pillereitä tai viiltele itseään. Aika hyvin jos saa luvan leirin työntekijöiltä sinne jäädä. Hän on kuitenkin heidän vastuullaan. Nuorisopsykalla autetaan löytämään muita keinoja pahan olon lievittämiseen viiltely sijaan. Taustalla ei tosiaan tarvitse olla mitään vakavaa. Tuo ikä nyt on vaan niin dramaattinen. Koita pysyä rauhallisena. Panikointi ei auta mitään. Tsemppiä ja halauksia!

Ikävä kyllä se viiltely helpottaa :( Sehän on tutkittu juttu, googleta vaikka...

Minun ohje on, että tyttö saa olla siellä riparilla sen loppuun asti, mutta sillä välin järjestät tytölle lisää apua. Varaat lääkäriajan, jonne menette sitten yhdessä. Tyttö on masentunut, joten lääkehoito on välttämätön, koska oireilee noin voimakkaasti. Ja samoin varaat mielenterveystoimistoon ajan, jonne menette myös ensimmäisellä kerralla yhdessä.

Ja jos näistä peruskonsteista ei ole apua, vaan tyttö jatkaa itsetuhoista käyttäytymistä, niin silloin on sairaalahoito tarpeen. Sinne pääsee lääkärin lähetteellä eli terveyskeskuksen tai päivystyksen kautta. Periaatteessa tyttö täyttää pakkohoidon kriteerit, koska on vaaraksi itselleen. Aina kannattaa kokeilla pehmeämmällä alulla auttaa, joten juttele tytön kanssa kunnolla, kun kotiutuu ja kerro vaihtoehdot. Tilanne on nyt niin paha, että joko se lääkärireissu ja lääkitys/terapiat tai sitten sairaalahoito. Sairaalahoitohan ei vaadi pakkolähetettä, vaan sinne pääsee myös lääkärin lähetteellä vapaaehtoisesti.

IRCQuotes

Viiltely ja ylensyöminen tai syömättömyys, eli kova nälkä, tekee olon hetkeksi niin tukalaksi, että henkinen pahaolo unohtuu. Se syy, miksi tyttö noin toimii on ehdottomasti etsittävä. Tuonkaltaiseen toimintaan löiittyy oman tilansa kieltäminen. Vaikka sitä tekisi huomiohaku mielessä, kuuluu asiaan sanoa "ei mulla hätää oo" kun joku kysyy ja sitten rypeä yksin itsesäälissä kun kukaan ei vieläkään välitä ja huomaa.
Mä en kyllä ymmärrä, miten voit sanoa, että ei ole aiemmin ollu mitään ongelmia, jos ruokailu on ollu ongelma jo 4 vuotta ja olet aiemmin havainnut arpia!!!

jäitä hattuun mammat! viiltely ja syömättömyys oja lääkkeiden ottaminen liikaa on toki vakavasti otettavia asioita, mutta valitettavasti arkipäivää nykynuorison joukossa. mihinkään laitoshoitoon ei noilla oirehdinnoilla pääse. olen myös sillä kannalla, että nuorisopsyka on varmaan oikea osoite ja jatkakoon leiriä rauhassa, kyllähän sielä aikuiset pitävät vahtia. tosin tämä vain minun mielipide.

Älä nyt ainakaan hae tyttöä pois riparilta, mitä täällä monet (idiootit) ehdottaa! Sillä teet järkyttävän karhunpalveluksen lapsellesi, jos viet leirimuistot ja leirikaverit, mistä kaikki muut sitten koulujen alettua puhuu ja fiilistelee vielä kuukausia.

Itselläni oli riparilla aikoinaan samat harrastukset, mutta olisin vittu tappanut itseni välittömästi, jos olisin riparilta joutunut lähtemään. Se oli sen hetkisen elämäni kohokohta enkä olisi ikinä antanut vanhemmilleni anteeksi, jos olisivat pois hakeneet.

[QUOTE="Joo";24242417]Teinit viiltelevät itseään vain siksi, koska eivät ole saaneet vanhemmiltaan huolenpitoa, tukea ja turvaa[/QUOTE]
Höpö höpö. Aisaa se haluaa. Istuttaa pariksi päiväksi huoneeseensa samanikäisen pojan kanssa, ja ongelma on kadonnut. Riparillakin voi toki löytyä hyvä ratkaisukandidaatti.

[QUOTE="mä";24243123]Ikävä kyllä se viiltely helpottaa :( Sehän on tutkittu juttu, googleta vaikka...

Minun ohje on, että tyttö saa olla siellä riparilla sen loppuun asti, mutta sillä välin järjestät tytölle lisää apua. Varaat lääkäriajan, jonne menette sitten yhdessä. Tyttö on masentunut, joten lääkehoito on välttämätön, koska oireilee noin voimakkaasti. Ja samoin varaat mielenterveystoimistoon ajan, jonne menette myös ensimmäisellä kerralla yhdessä.

Ja jos näistä peruskonsteista ei ole apua, vaan tyttö jatkaa itsetuhoista käyttäytymistä, niin silloin on sairaalahoito tarpeen. Sinne pääsee lääkärin lähetteellä eli terveyskeskuksen tai päivystyksen kautta. Periaatteessa tyttö täyttää pakkohoidon kriteerit, koska on vaaraksi itselleen. Aina kannattaa kokeilla pehmeämmällä alulla auttaa, joten juttele tytön kanssa kunnolla, kun kotiutuu ja kerro vaihtoehdot. Tilanne on nyt niin paha, että joko se lääkärireissu ja lääkitys/terapiat tai sitten sairaalahoito. Sairaalahoitohan ei vaadi pakkolähetettä, vaan sinne pääsee myös lääkärin lähetteellä vapaaehtoisesti.[/QUOTE]

mun on pakko tuohon lääkehoitoon sanoa sen verran, et onneks ainakin täällä päin kokeillaan ensin muita keinoja (terapiaa jne ) eikä ensimmäisenä lapselle isketä reseptiä käteen.

Kun mä olin teini 15 vuotta sitten, niin kyllä sillonkin jo viilleltiin. Ei tämä mikään uusi asia ole.

..on syömishäiriö, epävakaanpersoonallisuushäiriön oireita..
Ja sit ihan vaan tiedoks että vetäkää niittä buranoita vaikka 10 paketillista niin niillä ei ole sen kummempaa vaikutusta kun yhellä, ne on puskuroituja!!

Yhteistyössä