Rippijuhlat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bibo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bibo

Vieras
Mitä mieltä olette asiasta: En kuulu kirkkoon, kuten ei miehenikään. Miehen siskolla on rippijuhlat. Pitääkö meidän mennä kirkkoon, onko tökeröä jäädä pois kirkko-osuudesta? (tietenkin siis juhliin menemme). Noissa rippijuhlissa ku kirkossa on kauhteeta saarnaamista ja paukutetaan päähän raamatulla, että varmasti jotain uskoisi. En vaan jaksa kuunnella sitä jumala-satua kun en itse todellakaan usko siihen.

Teette niinkun parhaaksi katsotte ja hyvältä tuntuu. Mun sisko ei kans kuulu kirkkoon, mutta osallistuu kyllä perhejuhliin. Ei vain nouse seisomaan esim. kun luetaan uskontunnustus tms. Mutta muutoin on mukana kyllä.

Pakko ei tietenkään ole, mutta mun mielestä ei kannata lähteä kenenkään mieltä pahottamaan moisen asian vuoksi. Kyllä aikuinen ihminen sen kestää. Nimim. eiliseltä kokemusta =)

Jos homma on vastenmielistä ja sotii omaa etiikkaa vastaan, kannattaa pysyä poissa. Jos ja kun sukulaisenne tietävät vakaumuksenne, niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää.

En itse ole kummoinenkaan kristitty, rippikirkossa olin eilen, ja ei siellä kyllä päähän raamatulla paukutettu tahi kauheasti saarnattu. Juhlava ja harras tunnelma, kaunista musiikkia ja aikaa vähän istua ja huokaistakin.

Itse asiassa rippijuhlat olivat jo nyt eilen ja menimme kirkkoon, en vain noussut seisomaan enkä ristinyt käsiäni ja koitin tukkia korvani ajatuksillani kun en halunnut vaan kuunnella, mutta tosi ärsyttävää oli siellä olla ja päätin, että enää en ole rippikirkkoihin menemässä. Miehen isä vain sanoi juhlissa mulle, että mua taisi väsyttää kun en noussut seisomaankaan, sanoin vain että ei kyllä väsyttänyt...Tuntui, että ei kai ymmärtänyt asiaa, en halua vain olla tekopyhänä, miksi valhetelisin omasta uskomuksestani.

Kun asiasta oon kysynyt joiltakin ihmisiltä niin vastaus on ollut, että ei kai se niin vaikeaa oo siellä kirkossa olla, olisi kyllä pitänyt vaan olla menemättä, mutta lähinnä mieheni takia sinne menin (miehenikään siis ei usko, eikä kuulu kirkkoon, mutta halusi tietty siskonsa koko juhlan olla mukana). No voi aiankin seuraavan kerran hyvillä mielin sanoa ei kiitos :)

Yhteistyössä