Rippijuhlat ja kummi... Miten itse olisit tehnyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viers
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viers

Vieras
Jokunen aika sitten olivat rippijuhlat. Veli ja hänen ex (sanotaan Anu) on lapsen kummit. Veljellä on uusi vaimo (Elli). Veli, Anu ja tietenkin Elli oli kutsuttu juhliin. Ollaan oltu aina hyvässä välissä Anun kanssa vaikka ero heille tuli. Kun lapsella alkoi noi kirkossa käynnit kysyin Anulta voiko hän olla "siunaamassa" lasta, hän vastasi myöntävästi.
Kun olivat juhlat Elli oli koko ajan "naama vääntyneenä". Sanoin veljelle, ettei meidän juhliin ole pakko osallistua jos ei haluaa, mutta en katso sitä jos joku yrittää pilata jonkun juhlapäivän. Lapsekin huomasin sitä, puhetyyli, käytäytyminen.
Selvisi, että Elli suutui kun en pyytänyt häntä siunaamaan lasta kun kerran tuli myös kirkkoon. Siihen vastasin, että asiasta oli sovittu lapsen kummin kanssa ja Anu on lapsen kummi ja en muuta suunnitelmia jos/kun oma veikka menee toisen kanssa naimisiin. Hän koki, että on ulkopuolinen juhlissa kun ei saanut osallistua siihen seremoniaan.

Miten itse olisit tehnyt?

saahan siinä olla naama vääntyneenä. kummillehan tuo tehtävä kuuluu. meidän tytöllä oli kaksi siunaajaa alttarilla, koska halusin, että se sairaanhoitaja, joka pelasti tytön hengen, on yksi siunaaja, mutta en halunnut loukata myöskään kummia

Olisin jättänyt Ellin kiukuttelun omaan arvoon ja sanonut lapsellekkin ettei välitä ja selittänyt pikaisesti ettei tuollainen kolmiodraama ole kellekkään osalliselleen helppo.

Lapsellista tuo tietenkin vähän on, mutta toisaalta ymmärrettävääkin (inhimillistä)... oliko veli siis myös siunaamassa (yhdessä ex-vaimonsa) kanssa... itse olisin pyytänyt siunaukseen vain jompaa kumpaa kummeista joko veljeä tai Anua.

No onhan toi nyt aloittajalta vähän tökeröä, kysyitkö edes, että haluaako Elli kummiksi? Olisit ottanut useamman kummin, veljesi nykyisen vaimon, veljesi ja sitten sen exän, kaikki olisivat olleet tyytyväisiä.

Itse olisin kysynyt Elliltä, että haluaako hänkin kummiksi ja ottanut kummiksi jos olis tahtonut. Ei ole niin iso asia. Jos taas itse olisin ollut Elli, niin en olisi märissyt siitä, etten pääse kummiksi, minä en edes kuulu kirkkoon.

Olisin toiminut samoin kuin sinä. Jos Anu olisi jättäytynyt pois lähipiiristämme eron jälkeen, olisin voinut harkita Elliä siunaamaan, jos lapsi niin haluaisi. Tuskin sille tarvetta olisi, täällä yleensä vain yksi kummi siunaa vaikka niitä olisi useita.

Tuskin Elliä on lisätty lapsen kummiksi. Olisin tehnyt selväksi, että kummit siunaavat rippilapset, se kuuluu heidän tehtäväkseen, on tavallaan kummin uran viimeinen tehtävä. Olisin varmaan kysynyt vielä, että änkeääkö hän itsensä ristiäisissäkin kummien joukkoon lasta siunatessa.

Lapsen siunaa ne kummit, ei kummien uudet puolisot. Niin se menee. Uusi vaimo ei ole kummi. Jos se ei miellytä, niin olisi velikin jäänyt pois siunaamisesta. Toki eihän sieltä kukaan aja pois siunaajia, jotka ei ole kummeja, mutta minä ole kutsunut kummin siunaamaa,

Jos kummitäti on pitänyt muutenkin yhteyttä lapseen ja ollut lapsen elämässä, tottakai hän on myös siunaamassa. Ei ero kummisedästä tarkoita eroa kummilapsesta.

Kummisedän vaimo taitaa olla ihme nipo

Elli on typerä.
Kummius ei pääty avioeroon, eikä kummiksi tulla naimalla. Kummilla on tietyt tehtävät ja ne hoidetaan existä huolimatta.

Elli on niin hölmö että veljensä sisarena kiusaisin sitä hiukan tulevissa sukujuhlissa, ainakin kahtena jouluna.

Siis onko Anu vain lapsesi kummi vai Anu ja veljesi yhdessä? Minusta tuntuu jotenkin jännältä että et pyytänyt veljeäsi siunaamaan? Kun en tilannetta paremmin tunne niin tulee fiilis että laitat Anun veljesi edelle. No toki Ellikin ihan turhaan hernettä nenään vetää, ei hänestä automaattisesti mitään kummia tule vaikka onkin veljesi kanssa.

Yhteistyössä