Rintojen pienennysleikkauksesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harkitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harkitseva

Vieras
Onko täällä ketään kuka on käyny pienennyttämässä rintansa?Kävitkö terveydellisistä vai ulkonäöllisistä syistä?Julkisella vai yksityisellä puolella?Mikä oli kuppikokosi ennen ja jälkeen leikkauksen?Ja ennenkaikkea,oletko tyytyväinen tulokseen?
Itselläni kuppikoko H80,viimeiset 10 vuotta niska-hartiaseudun kivuista ja puutuvista käsistä kärsineenä olen alkanut vakavasti harkitsemaan leikkausta,puuttuu vain rohkeus varata aika lääkärille...

Minua kiinnostaa myöskin. Olen jo vuosia samaa miettinyt ja kerran minulla oli jo leikkausaikakin tuota varten olemassa, mutta olin juuri siinä kohtaa muuttanut paikkakunnalta toiselle, joten siksi en tuohon leikkaukseen päässyt ja asia jäi. Tässä välissä olen hankkinut pari lasta ja siksikin olen jättänyt leikkauksen odottamaan tulevaa, koska käsittääkseni leikkauksen jälkeen ei välttämättä pysty imettämään. Ja kun kerran asia on näinkin pitkälle jäänyt, niin nyt olen ajatellut tehdä kaikki lapset ensin ja sen jälkeen vasta mennä tuohon leikkaukseen, kun näin lääkärin mukaankin saa pysyvimmän tuloksen. Tosi kovin leikkaus kiinnostaisi niin ulkonäöllisistä kuin terveydellisistäkin syistä ja minulla rintojen koko aikalailla sama mitä aloittajallakin. Rintaleikkaus mietityttää kuitenkin sen puoleen, että millaisia komplikaatioita voi tulla ja että miten hallitsevia arvet tulisivat olemaan. Mukavaa olisi kuulla, jos joku olisi jo tuollaisessa leikkauksessa ollut, että millainen kokemus oli ja että voiko suositella.

Tuttu kävi julkisella puolella. Oli vaivoja isojen rintojen vuoksi. Hän oli tyytyväinen leikkaukseen. Ainut mitä harmitteli oli se, ettei ollut hakeutunut leikkaukseen jo aiemmin.

Näin isoilla rinnoilla, mitä ketjussa mainittu selvät perusteet päästä yleisellä puolella leikkaukseen. Kuuluu nykyään korvattaviin kaikissa kunnissa. Mitä en kylläkään itse ole kauaakaan tiennyt, vaan elin luulossa, että vain harvat kunnat tällaiset leikkauksen maksaisivat.

myös täällä harkittu tuota pienennystä...juuri ostin liiviliikkeestä liivit ja koko oli I95/J95 riippuen mallista...eipä tuon isompaa olekaan sitten enää tarjolla siinä liikkeessä.. Missä hinnoissa liikutaan juurikin julkisella puolella??? Yksityiseen tuskin koskaan varaa :/

Entäs vaikuttaako miten jos on ylipainoa? Käsketäänkö vaan laihduttamaan?!?

Julkisella ei maksa kuin 72e eli toimenpidepäivän sairaalamaksun. Mun siskolta leikattiin Peijaksessa. Alunperin oli H-kuppi, on muuten hoikka ja reilut 170cm. Nyt sillä on C-kuppi.
On ollut tosi tyytyväinen mutta olis kannattanut mennä jo 10v aikaisemmin eikä kolmikymppisenä. Suotta kärsiä.

Olen onnekas kun ei tarvinnut periä suvun tissejä vaan sain normi B-luokan tissit! B)

Terveydellisistä syistä leikattu n.10vuotta sitten julkisella puolella.Ikä silloin n.30vee.Kuppikoko oli E ennen leikkausta ja B/C nytten.Maksoi sen verran mitä tartti yöpyä osastolla (3yötä)Sairaalasta sai ekat tukiliivit mukaan.Olen ollut erittäin tyytyväinen tulokseen, koska kärsin isoista rinnoista jo teinistä lähtien. Kiusaamiset ja huomauttelut, vaatteiden hankinta vaikeaa, hartiat ja selkä kipeinä jatkuvasti. Ylipainoa oli leikkauksen aikaan ja on vieläkin se 25-30kg. Kysyivät vain onko paino suurinpiirtein vakio.(Venymiset yms takia).Lapsia olen tehnyt leikkauksen jälkeen, ei pitäisi välttämättä vaikuttaa imetyskykyyn. Itse en ole imettänyt milloinkaan. Suosittelen leikkausta lämpimästi. Aikaa tk.lääkärin tekemästä lähetteestä kirurgille leikkaukseen kului silloin n.1vuosi 6kk.

Uskon, että helposti tulee tuo tunne, että miksi ei mennyt leikkaukseen jo aikaisemmin. Minä nytkin jo ajattelen, että tosiaan ois pitänyt tehdä tämä jo vuosia sitten, mutta kun ei tullut tehtyä, niin tässä kohtaa ei enää vuodella parilla ole niin merkitystä. Joskaan ei kyllä myöskään niillä arvillakaan enää. Sen verran paljon niitä ehtinyt kertyä jo muutenkin, että nykyään nekin ois jo pienempi paha mitä nuorempana.

Siis mitä ihmettä saako leikkauksen jo e-kupilla? Mulla F-kuppi (mitat 173/68) ja oon kuvitellut että pitäis olla paljon isommat rinnat jotta leikkaukseen pääsisin julkisella puolella. Onko siinä nykyään enää centtirajaa että kaulaluusta nänniin pitää olla joku tietty pituus että pääsee kunnalliseen leikkaukseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siis mitä ihmettä saako leikkauksen jo e-kupilla? Mulla F-kuppi (mitat 173/68) ja oon kuvitellut että pitäis olla paljon isommat rinnat jotta leikkaukseen pääsisin julkisella puolella. Onko siinä nykyään enää centtirajaa että kaulaluusta nänniin pitää olla joku tietty pituus että pääsee kunnalliseen leikkaukseen?

Mä kehityin muuten myöhään. 16v rinnat oli kokoa b. 20-vuotiaana ja 10kg laihempana kuin nyt kuppikoko oli c. Mietin että pienenisköhän mun kuppikoko jos saisin laihdutettua niin että painaisin 60kg. Onko muita käsketty laihduttamaan ensin? Mutta mähän olen normaalipainoinen nyttenkin ja silti kuppikoko 80f... Niin ja olen 27v nyt.

Mitäs sä nostelija tarkalleen ottaen haluaisit tietää? Mä olen käynyt ja 75G muuttui 75D:ksi. Oon tosi tyytyväinen et menin. Menin yksityiselle lääkärille joka mittaili just sen soliskuoppa-nänni välin ja kyseli et onko hartiasärkyjä jne. Sit se kirjoitti lähetteen kunnalliseen ja sain leikkausajan. Yksityisellä aloitin siks, että olin netistä lukenu et ne ottaa asian vakavammin kuin tk-lääkärit. Kaipa ne kriteerit kuitenki on samat tk:n puolellaki, mut jotenki tuntui itsestä kivemmalta mennä nimenomaan sen asiantuntijan luo, muutenkin jotenkin niin intiimi asia noi omat rinnat. Ennen leikkausta kävin mammografiassa, rintojen ultrassa ja verikokeissa. Maksuiksi tuli noi mammografia, ultra ja verikoekäynnit (kävin ne siis ihan oman kaupunkini sairaalassa) sekä toki se yksityisellä lääkärillä käyminen ja sairaalayöt, muistaakseni mä olin yhden yön.

Ei enää niska- ja hartiakipuja, paljon helpompi ostaa vaatteita, ei enää hävetä isot rinnat (mä olen lyhyt ihminen ja noi melonit näytti niin tyhmiltä, oli pään kokonen aina yks rinta :D ).

Paljon teillä on ollut soliskuppa - nännin väli? Mä mittasin juuri ja mulla 25cm. Riittääkö se? Muistelisin et 30cm pitäis olla että pääsee kunnalliseen. Niin ja oletteko normaalipainoisia te keneltä leikattu? Sitä ajan takaa että kannattaisko mun ensin laihduttaa itseni hoikaksi 60kiloiseksi josko tissit sillä pienenisi?

Alkuperäinen kirjoittaja se 80F-kuppinen:
Paljon teillä on ollut soliskuppa - nännin väli? Mä mittasin juuri ja mulla 25cm. Riittääkö se? Muistelisin et 30cm pitäis olla että pääsee kunnalliseen. Niin ja oletteko normaalipainoisia te keneltä leikattu? Sitä ajan takaa että kannattaisko mun ensin laihduttaa itseni hoikaksi 60kiloiseksi josko tissit sillä pienenisi?

Mä en harmi vaan muista paljo mulla toi mitta oli :/ Mut koko oli sen 75G ja sanottiin jo puhelimessa ku aikaa varasin, et leikkaukseen tulet pääsemään. Netistä mä sillon kattelin niitä kriteerejä, löytyisköhän jostain? Tai sit ihan reilusti vaan soitat lääkäriin ja kysyt ja käyt :) Kannattaa rohkeasti mennä koska jos pääset leikkaukseen ni se on kyl tosi huippu homma!

Mä olen normaalipainoinen, olin sillonki ku leikattiin. Tosin normaalipainon ylärajalla eli en mikään ihan laiha. Tiedän, et jos on paljon ylipainoa niin ne pistää eka laihduttamaan, mut tiedän ainaki yhden joka kävi siellä vaikka ylipainoinen oli. Jos rinnat laihduttamalla pienenee, niin ei ne leikkaa, siks ne kai käskeeki eka koittaa laihduttaa jos ylipainoa on. Itellä rinnat oli sellaset, et vaikka olin ollut ylipainoinen ja laihdutin ennenku ees harkitsin leikkausta, niin ei ne mitää pienentyny, eli ei ne välttämättä sillä pienene et laihtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja oon käyny:
Alkuperäinen kirjoittaja se 80F-kuppinen:

Mä en harmi vaan muista paljo mulla toi mitta oli :/ Mut koko oli sen 75G ja sanottiin jo puhelimessa ku aikaa varasin, et leikkaukseen tulet pääsemään. Netistä mä sillon kattelin niitä kriteerejä, löytyisköhän jostain? Tai sit ihan reilusti vaan soitat lääkäriin ja kysyt ja käyt :) Kannattaa rohkeasti mennä koska jos pääset leikkaukseen ni se on kyl tosi huippu homma!

Mä olen normaalipainoinen, olin sillonki ku leikattiin. Tosin normaalipainon ylärajalla eli en mikään ihan laiha. Tiedän, et jos on paljon ylipainoa niin ne pistää eka laihduttamaan, mut tiedän ainaki yhden joka kävi siellä vaikka ylipainoinen oli. Jos rinnat laihduttamalla pienenee, niin ei ne leikkaa, siks ne kai käskeeki eka koittaa laihduttaa jos ylipainoa on. Itellä rinnat oli sellaset, et vaikka olin ollut ylipainoinen ja laihdutin ennenku ees harkitsin leikkausta, niin ei ne mitää pienentyny, eli ei ne välttämättä sillä pienene et laihtuu.

Oon niin kateellinen niille kenellä painoa pudottamalla pienenee myös rinnat. Kamalaa ajatella jos lihoisin tästä niin mun tissitkin varmaan kasvais ihan hirveesti. Täytyy googletella josko löytäisin enemmän tietoa leikkaukseen pääsyn kriteereistä.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/04 /pr1112785786302/passthru.pdf

RINTOJEN PIENENNYSLEIKKAUS
ICD-tautiluokitus
N62
Toimenpideluokitus
HAD30, HAD35
Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa
(pisteytys 0-100)
Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon
pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on
perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos
siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät
huomioiden.
. Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
40 pistettä Alle 27 cm
50 pistettä 27-31 cm
60 pistettä Yli 31 cm
. Niska- ja hartiaoireet
0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 - 35
0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35
. Toimintakyvyn rajoittuminen
0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 - 35
0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

Tollasen löysin netistä, jos siitä olis apua :)

Minulla on D80 ja mietin et saisinko halvemmalla/ilmatteeks leikkauksen pienemmäksi..? Minulla leikattii selkä 2007 ja se on ollut kipee siitä asti koska rintani painavat.

minulla on vaivana todella jumissa olevat hartia ja selkää vihloo vähän väliä. rutisee pahasti ku kättä heiluttaa. olen ajatellut, että kyse on vain kovasta lukemisesta, mutta rinnoillani saattaa olla suuri osuus asiaan. hierojalla kun kävin, hän oli ihan kauhuissaan selästäni/hartioistani. pääkin on joskus kipeä.

olen pieni, 158cm ja 48kg. painoindeksi siis 19,2.. kuppikokoni on 65-70E. isot minunkokoiselleni. olen nuori, vasta 21-vuotias. lapsia ei ole. rintaliivien ostaminen on tuskaa, puhumattakaan bikineistä, tosin niitä en edes mielelläni käytä :( mitähän lääkäri sanoisi minulle? kuinka helppoa leikkaukseen on päästä, jos ei ole vielä lapsia? olen kuullut, että imettäminen ei välttämättä sen jälkeen enään onnistu, mutta eihän se toisaalta niin suuri ongelma ole. rinnoista on vain kovasti haittaa. ovat aina ärsyttäneet minua monessa asiassa. mitta kaulakuoppa-nänni on 22cm, joten hirveästi rintani eivät vielä roiku, mutta koko on iso haitta. miten tässä alottaisi? olen arka tyttö, opiskelija. pitäisikö mennä yths:lle valittamaan selkä-/hartiakivuista ja ottaa asia puheeksi?

Sama juttu mulla, G80 on koko nyt. Millä kriteereillä leikkaukseen pääsee yleisellä puolella?

Olen siis 64 vuotias ja kuppikoko on ollut miltei koko ikäni D95. Olen haaveillut rintojen pienennyksestä pitkään, mutta raha.
Toivon, että olisi elämää jäljellä ainakin vielä 20 vuotta, olisi ihana saada viettää se pienempien rintojen kanssa. Niskat ovat koko ajan kipeät, päätä särkee, ja vaatteet eivät istu.
Olisikohan minulla toiveita päästä leikkaukseen yleisellä puolella?

Yhteistyössä